Blokkiharjoittelu tuo uusia ärsykkeitä

blokkiharjoittelu
Lukulistalle

Blokki- eli jaksoharjoittelu yhdistetään usein vain kovaan tehoon ja intervalleihin, mutta myös peruskestävyyttä voi kehittää selkeinä jaksoina. Vaikka kovat tehoharjoitukset ovat erittäin tärkeitä, viimeinen vaihde kannattaa jättää kilpailuihin.

Kestävyysharjoittelun optimaalisesta ohjelmoinnista ei ole vielä löytynyt yksimielisyyttä valmentajien kesken tai edes tutkimuksista. Miten kovaa, kuinka pitkään ja kuinka usein? Mikä on erilaisten peruskestävyysharjoitusten osuus ja rooli ja kuinka usein kovia tehoharjoituksia voi toistaa?

Blokki- eli jaksoharjoittelu tuo oman näkökulmansa tähän keskusteluun. Blokkiohjelmointi tarkoittaa harjoittelun selkeää jaksottamista tietyn ominaisuuden kehittämiseksi.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja