Tasatyöntö kuntoon hiihtomatolla

Haluatko hiihtää pitkän hiihdon kovempaa? Tasatyöntö hyvällä tekniikalla parantaa hiihtovauhtia, vaikka kunto ei kohoaisi. Myös tavoitteellisesti harjoittelevat kuntohiihtäjät voivat nykyään treenata valmentajan opastuksella tasatyönnön tekniikkaa hiihtomatolla.

Tasatyöntö on tärkeää niin perinteisen hiihdossa kuin luistelussa. Perinteisen tasatyönnön ohella myös wassberg-tekniikka perustuu oikeaoppiseen työntöasentoon, jonka alussa vatsalihaksissa ja lonkan koukistajissa on kevyt esijännitys ja kyynärpäät nousevat korkealle eteen ennen työntöön pudottautumista. Vauhdin kiihtyessä kovaksi asennon on oltava eteenpäin vievä eli polvet ja kyynärpäät työntyvät riittävän eteen, jolloin vartalon painopiste on mahdollista viedä jalkaterien eteen tehokasta työntöä varten. Näin saat hyödynnettyä vartalon painon.

Tasatyöntö parantaa myös luistelua

Valmentaja Anssi Pentsinen kehottaa kuntohiihtäjiä lähtemään tekniikkatreeneissä liikkeelle ylävartalon käytöstä ja oikeasta hiihtoasennosta, joka luo edellytykset myös tehokkaalle jalkatyölle, ja voi parantaa matkavauhtia pitkissä hiihdoissa myös vapaan matkoilla. – Kun opettelet oikeaoppisen ylävartalon käytön tasatyönnössä, saat myös vapaan tekniikan ja erityisesti wassberg-tekniikan kehittymään, hiihtokoulu.fi:n valmentajana toimiva Pentsinen neuvoo. Kuntohiihtäjän tasatyönnön tekniikkaharjoittelun tavoitteena on saada työntö toimimaan enemmän vartalon etupuolella.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa