Nuorten harjoittelu: Vauhtireservi kuntoon ja kestävyyttä päälle

nuorten harjoittelu
Lukulistalle

Hyödynnä herkkyyskaudet, tehoa blokkien avulla ja yksilöllistä kestävyysharjoittelua, tiivistää Reino Kärkkäinen nuorten juoksijoiden harjoittelun.

Viime aikoina on keskusteltu runsaasti juniorijuoksijoiden harjoittelusta suhteessa kasvavan nuoren herkkyyskausiin.

Oma kokemukseni monen yleisurheiluseuran harjoituksista on melko toivoton. Talven sisähalliharjoituksiin saattaa kulua aikaa kolme tuntia. Sisältö on kaikkea mahdollista sekaisin. Tukiharjoitteet ovat sinällään hyviä, mutta juoksua kertyy tuskin lainkaan tai hyvin vähän.

Uusien sukupolvien harjoitettavuus, kyky sietää harjoittelua ja sen kehittymistä sekä palautua siitä, on monessa suhteessa heikompi kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, mutta silti ”temppujen” tekemisessä on menty liian pitkälle. Nuoret urheilijat raahaavat harjoituksiin pilates-rullat, jumppapallot ja nilkkapainot, joku ehkä sykemittarinkin, kun usein riittäisi lenkkarit, kello ja valmentajan silmä.

Harjoitettavuus kuntoon

Harjoitettavuuden on oltava kunnossa ja sen eteen joutuu tekemään töitä, jotta urheilija selviää nuoruuden kynnyksen yli terveeksi aikuiseksi urheilijaksi. Arkeen on mahdollista saada vanhan ajan kuntoa kehittävää tekemistä monin tavoin: Pyörällä kouluun, urheilupainotteisessa koulussa sopiva määrä yleistä harjoittelua, kotona omalla painolla tapahtuva lihaskunto- ja kehonhallintaharjoittelu kunniaan. Siihen päälle yksilöllistä lajiharjoittelua sopivasti ikäluokan fysiologiaan perustuen.

Tämä tarkoittaa tarkkaa täsmäharjoittelua ilman tiukkaa vuosisuunnitelmaa samalla koko ajan miettien eri ominaisuuksien tarvitsemaa optimaalista sijoittumista viikko-ohjelmassa palautumisen sekä harjoitusvaikutuksen kannalta. Tähtäin on pitkällä tulevaisuudessa.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa