Vältä puskareissut

Lukulistalle

”Olen aktiivinen kuntojuoksija. Kesällä juoksin ensimmäisen maratonin – ja samana kesänä vielä toisen. Samaan kauteen mahtui kaksi puolikasta. Juoksu kulkee ja kunto yltäisi kovempitasoiseen suoritukseen, mutta vastaan tulee vatsa. Se ei pelitä. Tai pelittää siinä mielessä vähän liikaakin, että pusikoissa juoksen lähes joka lenkillä ja kisassa. 

Geeli ärsyttää ja urheilujuoma aiheuttaa takuuvarman puskareissun. Ruokavaliota olen karsinut, ja juoksupäivinä jopa banaani on pannassa. En syö liikaa kuituja enkä lainkaan lisättyä sokeria. 

Ongelma tuo ison stressitekijän kisoihin. Viimeksi keskeytys oli jo lähellä, sillä puskareissuja kertyi peräti viisi. Silti etenin kunnialla loppuun. Maalissa kuitenkin iski kiukku. Halusin uuden kisan, jossa vatsa toimii ja kunto saisi puhua puolestaan. 

Jo pelkkä vedenjuonti tuntuu ärsyttävän vatsaa. Eivätkö nesteet imeydy vai mikä menee pieleen? Yritin etsiä apua vaivaan. Löysin netistä laajan skaalan kirjoituksia aiheesta, lähes kaikki keskustelupalstoilta. Kaipaisin asiantuntijan painavaa sanaa: vinkkejä ja apua suoliston oireisiin. Mitä juoksun aikana elimistössä tapahtuu, jos suolisto ärtyy ja lopputuloksena on toistuvasti puskareissu?”


– Puskajussi

 

Et todellakaan ole ongelmasi kanssa yksin. Lähes kaikki pitkiä matkoja juoksevat ovat joskus etsineet tuskaisena vessaa. Naisilla tämä on yleisempää kuin miehillä. Etenkin kuukautisten aikaan suoli saattaa oikkuilla ja ulosteet olla tavallista löysempiä.

Syy suolen hallitsemattomaan toimintaan ei ole täysin selvä, tai ainakin se on monien tekijöiden summa. Selvää on, että ruoka kulkee suoliston läpi tavanomaista nopeammin juoksun aikana.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa