Löydä sopiva pyörä

pyörän valinta
Pyörän koeajosta on hyötyä erityisesti, jos tiedät mitä olet hakemassa ja pystyt todentamaan tavoittelemiasi asioita ajotuntumasta. Vähäisemmälläkin kokemuksella koeajo voi kertoa pyörän mittojen sopivuudesta. Jos pyörä tuntuu jollakin tavoin epämukavalta, keskustele asiasta myyjän kanssa. Kuva Kuutti Heikkilä
Lukulistalle
ClosePlease login

Pyörän ostaminen on aina jännittävää. Löytyykö todellinen tykki vai pitäisikö tyytyä sinne päin -yksilöön? Olitpa ostamassa ensimmäistä pyörääsi tai omistat niitä jo ison joukon, keräsimme vinkit valinnan tueksi. 

Mieti ensin, mihin tarkoitukseen olet pyörää hankkimassa. Etsitkö esimerkiksi maasto-, maantie- tai triathlonpyörää, jolla treenaat vain lajinomaisissa olosuhteissa? Vai pitäisikö pyörän toimia myös työmatkalla ja muutenkin monenlaisilla alustoilla?

Kukin pyörä mahdollistaa parhaan hyötysuhteen tehontuottoon ja sopivan ajoasennon juuri sinne, missä se on suunniteltu käytettäväksi. Maantiellä, hiekalla ja metsäpolulla vaaditaan erilaiset painopisteet, kallistuskulmat, vanteet ja renkaat. Parhaat tulokset saat juuri omaan lajiisi kehitetyllä pyörällä.

Jos haluat yleispyörän niin kisaamiseen, työmatkoille kuin ehkä retkillekin, katse kääntyy graveleihin ja cyclocrossareihin. Monikäyttöiset, kippurasarviset kaunottaret toimivat maastossa ja asfaltilla, hyötykäytössä ja kovissakin koitoksissa. Talveksi niihin mahtuvat nastarenkaat ja maantieajoon voit asentaa vaikkapa toisille kiekoille kevyet ja sileät ulkorenkaat.

Triathlon- vai maantiepyörä?

Moni triathlonisti aloittaa harrastuksen maantiepyörällä. Siihen ei saa säädettyä aivan triathlonpyörän veroista aika-ajoasentoa, mutta aerotangoilla saat kuitenkin ilmanvastusta pienennettyä merkittävästi.

Mieti, haluatko ajaa treenilenkkejä ryhmässä vai kaukana ajokavereistasi. Ryhmässä ajaminen on sosiaalista ja turvallisemman tuntuista, sillä muu liikenne väistää usein ryhmän kauempaa. Ryhmälenkille sopii maantiepyörä, jossa jarrukahvat ovat nopeasti käden ulottuvilla.

Triathlonpyörällä turvallinen etäisyys kavereihin on pitkä. Toki jos treenaat tavoitteellisesti pitkän matkan kisoihin, triathlonpyörä on hyvä valinta.

Pyörän sovituspalvelu varmistaa sopivan runkokoon ja pyörän ideaalit säädöt.

Joskus triathlonisteja näkee myös maantieajoon suunnitellun aika-ajopyörän satulassa. Pyörä muistuttaa melko lailla triathlonpyörää, mutta mitoissa on pieniä eroja. Varsinaisella aika-ajopyörällä voit kilpailla myös tempoissa, joissa noudatetaan UCI:n eli kansainvälisen pyöräilyliiton kilpailusääntöjä. Triathloniin suunnitellut mallit eivät välttämättä täytä UCI:n vaatimuksia.

Runkokoon arvoitus

Pyörän rungon tulee olla kuskille sopivan kokoinen ja mitoitukseltaan oikea. Silloin yhdistelmä on hyvin tasapainossa ja rullaa taloudellisesti eteenpäin. Mutta mikä on se oikea koko?

Koot merkitään nykyisin yleensä kirjaimilla XS, S, M, L tai XL, joskin etenkin maantiepyörissä käytössä ovat yhä myös rungon senttikoot 44–64.

Ennen muinoin mittailtiin pyörän vaakaputken senttejä emäputkesta satulatolppaan ja arvioitiin sen perusteella, minkä mittaiselle kuskille runko sopii. Tällä menetelmällä et enää välttämättä osu oikeaan, sillä pyörien ergonomia on kehittynyt valtavasti. Jokainen pyörävalmistaja on tuunannut runkonsa erilaiseksi ja esimerkiksi ohjaamo vaikuttaa kokonaisuuteen. Jos yhdestä merkistä sinulle sopii koko M, toisesta merkistä oikea koko voikin olla L.

Joskus luullaan, että jalan sisäpuolen pituus auttaisi löytämään sopivan runkokoon. Näin ei kuitenkaan ole. Tämä mitta antaa suuntaa satulan säätämiseen oikealle korkeudelle, ei juuri muuhun. Erikoistapauksena pitkäjalkaisen ja lyhytselkäisen kuskin kannattaa varmistaa, että säätövara riittää tai runko kestää vakiota pidemmän satulaputken.

Samanpituisten pyöräilijöiden mittasuhteet voivat erota yllättävän paljon toisistaan. Selkä, käsivarret, jalat ja hartiat ovat kullakin oman mallisensa. Myös liikkuvuuksissa on eroja. Yhdelle mukava ajoasento voi olla toiselle hankala. Siksi pyörän runkoa pitää kokeilla huolellisesti ja mielellään asiantuntijan avustuksella.

Yksi mahdollisuus on käydä pyöräliikkeessä pyörän mitoituspalvelussa eli bikefittingissä. Siinä asiantuntija selvittää tehokkaan ja mukavan ajoasennon sovitusrungon päällä.

Bikefittingistä saat mitat muistiin. Niiden perusteella voit selailla netissä valmistajien kokotaulukoita ja etsiä mittojesi mukaista pyörää. Jos sinulla on jo vanha, hienosti sopiva pyörä, kannattaa poimia siitä kaikki mitat talteen.

Fiksua rahankäyttöä

Oma talous asettaa rajat sille, kuinka paljon rahaa pyörään voi käyttää. Jotkut rahoittavat uuden pyörän hankinnan myymällä pois edellisen ykköspyöränsä.

Jos harkitset käytettyä pyörää, tee kaupat luotettavan ja pyöräpiireissä tunnetun myyjän kanssa. Esimerkiksi fillaritori.fi ja Facebookin Triathlonkamapörssi-ryhmä ovat asiallisia myyntipalstoja. Varo oudon halpoja pyöriä yleisillä verkkofoorumeilla. Ne voivat olla varastettuja.

Kysy myyjältä, onko pyörällä kaaduttu. Kaatumisesta on voinut tulla runkoon vikoja, joita et päältä päin huomaa. Selvitä pyörän huoltohistoria: mitä osia on vaihdettu ja milloin viimeksi? Ketju, rataspakat, keskiö ja muut laakerit ovat kuluvia osia, joita joudut ehkä uusimaan.

Polkimet ja istuin kannattaa vaihtaa mieleisikseen. Ohjaustangon paikkaa voit säätää sopivan mittaisella ja muotoisella ohjainkannattimella. Useimpiin malleihin on tarvittaessa melko helppo vaihtaa myös kapeampi tai leveämpi ohjaustanko – tai vaihdattaa kammet pyöräliikkeessä lyhyemmiksi tai pidemmiksi. Jos kerralla ei ole varaa muuttaa kaikkea, voit uusia osia vähitellen.

Materiaalit ja osasarjat

Pyörän ajettavuuteen vaikuttavat valmistusmateriaalit ja osien ominaisuudet. Yleisimmät runkomateriaalit ovat alumiini ja hiilikuitu. Molemmat ovat kevyitä ja kestäviä, joskin kuitu on altis sivuttaissuuntaisille iskuille esimerkiksi yhteiskäyttöisessä varastossa.

Hiilikuidussa joustavuuteen ja jäykkyyteen voi vaikuttaa enemmän, mikä mahdollistaa mukavan ja toisaalta voimat hyvin tiehen välittävän rungon rakentamisen. Kuiturunko näyttää vaa’alla pienempiä lukemia.

Jos hinta ei estä, valinta osuu innokkailla pyöräilijöillä yleensä hiilikuituun rungossa tai kippurasarvisissa pyörissä ainakin etuhaarukassa. Jälkimmäinen johtuu siitä, että kuitukeula hoitaa tärinät yleensä alumiinista paremmin.

Huippumalleja lukuun ottamatta pyöriin asennetaan usein halvat ja raskaanpuoleiset peruskiekot, joiden rullaus ei ole kehuttavaa. Ne kannattaa korvata laadukkaammilla kiekoilla.

Paremmat kiekot mahdollistavat yleensä renkaan asennuksen ilman sisärengasta eli tubelessina. Litkutukseen käytettävä tiivistysaine paikkaa pieniä pistoreikiä. Lisäksi litkutus mahdollistaa matalammat rengaspaineet, mistä on hyötyä maastossa olipa alla gravel-pyörä, cyclocrossari tai varsinainen maasturi.

Tarkista pyörän vaihde- ja jarrukahvojen sekä voimansiirron osien laatu. Halvimmat osasarjat voivat käytettyinä napsua ja klonksua ikävästi, vaikka niitä huollossa säädettäisiin. Kun vaihteet toimivat, voit keskittyä ajamiseen. Sähkövaihteilla vältyt venyvien vaijereiden säätämiseltä.

Kaikissa keleissä luotettavat levyjarrut ovat nykyään maantiepyörissäkin haluttuja, ja niitä on alkanut näkyä ammattilaisten työkaluissa. Maastopyörässä, krossarissa ja gravelissa levyjarrut ovat ylivoimaiset verrattuna kurapoluilla likaantuviin vannejarruihin.

Perinteinen maantiepyörän vannejarru toimii edelleen ihan mukavasti Suomen asfalttiteillä kesäisessä käytössä, joskin hiilikuituisten kiekkojen kanssa saattaa joutua haeskelemaan märällä toimivia jarrupaloja. Huomioi kiekkoja päivittäessäsi, että kaikki mallit eivät sovellu vannejarruille.

Hydrauliset levyjarrut vaativat selkeästi mekaanisia vähemmän säätöä. Toisaalta harvakseltaan tehtävä hydraulisten jarrujen ilmaus vaatii aikaa, opettelua ja tarvikkeita. Pienen totuttelun jälkeen kuluneiden jarrupalojen vaihto onnistuu sekä levyjarruista että vannejarruista omatoimisesti.

Maastopyörissä harkittavaksi tulee myös iskunvaimennus. Sekä edestä että takaa röykkyjä silottava täysjousto mahdollistaa rennomman ajamisen kuin jäykkäperä saatikka täysjäykkis. Iskareiden halvimmat mallit kannattaa sivuuttaa. Ajo-ominaisuuksien lisäksi hintavammat mallit tuovat yleensä paremmat säätömahdollisuudet erilaisiin käyttötarpeisiin ja mieltymyksiin sekä eri painoisille kuskeille.

Läskipyörä on mukava rauhallisesti ajaessa, mutta isonkin renkaan ilmatilan vaimennus tulee vauhdin noustessa vastaan sulan maan poluilla. Leveät renkaat kantavat talvella hangille tehdyillä pyöräreiteillä.

pyörän valinta
Maastopyörän mahdollisella testilenkillä pitäisi päästä poluille. Koeajoista kiinnostuneiden kannattaa selvittää, järjestääkö tavoiteltu merkki testipäiviä esimerkiksi pyörätapahtumissa. Harva kauppa voi pitää valikoimassaan testimallia – varsinkaan useana kokona. Kuva Tomi Savolainen

Vanhan pyörän päivitys vai uuden osto?

Uusien pyörien toimitukset pyöräliikkeisiin kärsivät koronapandemian viivästyttämästä tuotannosta ja Ukrainan sodan aiheuttaman energiapulan vuoksi nousseista kuljetuskustannuksista. Moni merkki on kuitenkin saanut toimitettua kauppiaiden ennakkotilaukset tai ainakin osan niistä kauppoihin, joista pyörän saa saman tien mukaan.

Ostoa harkitsevan kannattaa olla liikkeellä ajoissa, sillä jatkotilauksissa toimitusajat voivat venyä todella pitkiksi. Kevään lopulla tilattu pyörä saattaa saapua vasta kesällä 2023 tai pahimmillaan vuonna 2024.

Korona-ajan saatavuusongelmat ovat lisänneet tarvetta toimitusaikojen arviointiin. Suoraan omilta verkkosivuiltaan pyöriä myyvät Canyon ja Rose kertovat malli- ja kokokohtaisesti, kauanko tuotetta pitää odottaa. Tulevan kuukauden saatavuustiedot vaikuttavat molemmilla asiallisilta, mutta hieman pidemmälle Canyon ennakoi saatavuuksia paremmin kuin Rose.

Uuden pyörän vaihtoehtona saattaa olla vanhan päivittäminen uusilla osilla. Hyvä pyöräliike neuvoo, mitkä osat sopivat pyörääsi. Jos liike ei saa haluamiasi osia helposti maahantuojalta, pystyt ehkä itse tilaamaan ne ulkomaisesta verkkokaupasta. Paketti saapuu EU:n ulkopuoleltakin jopa viikossa mutta vaatii tullauksen joko omatoimisesti tai verkkokaupan hoitamana.

Kuluneiden ja heikkolaatuisten osien vaihto uusiin tekee terää. Voit vaihtaa esimerkiksi vaihdekahvat, vaihtajat, jarrut, kammet ja keskiön.

Jos hankit nopeammat ja kevyemmät kiekot, voit ehkä käyttää niitä myös myöhemmin uudessa pyörässäsi. Vanteissa voi tosin tulla rungon mitoitus vastaan. Esimerkiksi vanhassa maantiepyörässä haarukka on saatettu suunnitella 23 millimetriä leveille renkaille, eikä uusi kiekko 25 tai 28 millimetrin renkaineen mahdu pyörimään.

Tämän artikkelin kirjoittaja on tuunannut itselleen 80-luvulla rakennetun, hiilikuituisen maantiepyörän. Lisähaastetta osien vaihtoon toi se, että vanhassa rungossa emäputki ja satulaputki ovat kapeammat kuin nykypyörissä. Vanhoja osia on onneksi edelleen saatavilla.

Jutun avustavana asiantuntijana toimi Mika Saario pyöräliike Velo & Oxygenistä.

 

TEKSTI SATU ALAVALKAMA

Pyöräily+Triathon 2/2022

Vastaa