Orbea Orca tuntuu ajossa vakaalta ja vauhdikkaalta, joskin mutkittelu ja nousutkin hoituvat luontevasti. Pyörä välitti tehot tiehen hyvin, joskaan ei aivan Giant TCR:n tavoin. Alaotteella ajaen mukulakivet ylittyivät rennosti satulasta. Ilmeisesti tangon dropit vaimensivat tärinöitä hyvin, koska yläotteelta epätasaisuudet tuntuivat selkeämmin läpi.
Ajoasento on pitkä. Ohjainkannattimen kiinnityspaikka säätyy pystysuunnassa soviterenkailla kolmisen senttiä. Vauhdikkaasti ajaessa alustan epätasaisuudet toivat pientä kolinaa. Äänet aiheutuivat luultavasti letkujen ja piuhojen reitityksistä rungon tai ohjainkannattimen sisällä. Reititykset toki mahdollistavat osaltaan pyörän pelkistetyn ulkonäön.
Pyörän aerodynaamisuutta ei voi mitata ilman tuulitunnelia. Ajossa pyörä vaikutti halkovan ilmaa mallikkaasti, mistä voinee kiittää rungon muotoilua ja kiekkoja. Parhaimmillaan Orca olikin vauhdikkaassa ajossa alaotteelta. Maltillisen profiilin hiilikuitukiekot ovat hyvä valinta yleiskäyttöiseen maantiepyörään. Kiekot eivät ole turhan alttiit tuulille, ja niille on käyttöä toisin kuin raskaille alumiinikiekoille. Visionit voi vaihtaa profiililtaan 15 mm korkeammiksi 60 eurolla tai selvästi hintavampaan Fulcrum Speed 40 -kiekkosettiin 1 150 eurolla. Orbealle tutusti ostaja voi valita muutamia komponentteja eri vaihtoehdoista sekä rungon värit todella laajasta paletista.
Ultegra-sähkövaihteet toimivat luotettavasti ja ripeästi. Shimanon napeissa harhapainalluksia tosin tuli useammin kuin Sramilla. Shimanonkahvassa keveämmälle ja raskaammalle vaihtaminen tapahtuu päällekkäisistä napeista. Oikea kahva käskyttää taka- ja vasen etuvaihtajaa.
- Hiilikuiturunko | Shimano Ultegra Di2 -sähkövaihteet ja levyjarrut | Vision 40 SC disc -kuitukiekot | Vittoria Rubino Pro IV Graphene 2.0 TLR 700×25c | 57 cm -koko | 8,0 kg | 6 500 € | FSA Powerbox -wattianturit saatavilla lisähintaan 460–1 030 €