Orbea Oiz H10

Lyhyesti

Liian tahmea alumiiniversio.

Kuvaus

Tuoreen Orbea Oiz H10:n käsiteltävyys ilahdutti, mutta vauhdinpito työpätkillä jäi pettymykseksi.

Orbea suunnitteli xc-mallinsa Oizin uuden sukupolven pelkästään 120 millimetrin joustovaralle. Edeltävä malli oli kompromissi sadan ja 120 millin versioiden välillä.

Aiempaa loivempi keulakulma toi vaativillakin poluilla ajoon luottamusta. Takaiskari kiinnittyy edeltäjän tavoin rungon sisään. Suoraviivainen linkusto yhdessä Foxin iskarin kanssa tarjosi varman vetopidon ja toimi vauhdikkaassa rynkytyksessä asiallisesti. Tasapainoilussa pyörä tuki kuskin itseluottamusta.

Orbea tekee Oizista kahta eri hiilikuituista runkoa. Yhtiön mukaan ne ovat 800 ja tuhat grammaa testin alurunkoa keveämpiä. Testin kokoonpanossa häiritsevät xc-pyöräksi raskas kokonaispaino sekä perustason alumiinikiekot. Niihin nähden hinta on korkea. Tilausvaiheessa Orbeaan voi vaihtaa muutamia osia, mutta ikävästi kiekkopäivitys uupuu listalta.

Alumiinirunkoinen Oiz tuntui työpätkillä tahmealta, hieman kuin jarrut aavistuksen laahaisivat tai alla olisi raskaahko trailin ja enduron rajapintaan tehty pyörä. Kuituversioina Oiz luulta vasti etenee selkeästi vaivattomammin ja siten vauhdikkaammin.

Orbea Oiz H10 
Orbea Oiz H10 Takaiskari kiinnittyy viistoputken linjan jatkoksi.

MALLIN HINTA näkyy XT-vaihteissa, mutta samaa sarjaa ei ole riittänyt jarruihin. Etu- ja takaiskarin lukitus hoituu kätevästi yhdellä vivulla, jonka käyttötila jää kuitenkin niukaksi hissitolpan vivun takia.

Takapään jarruletku ja vaihdevaijeri menevät rungon sisään ohjainkannattimen sivuilta ja läpäisevät säätörenkaat. Ne aukeavat kuskin puolelta, jotta tangon korkeuden muutos hoituisi irrottamatta esimerkiksi jarruletkua kahvasta.

Muotonsa takia säätörenkaita ei kuitenkaan voi kiinnittää ohjainkannattimen päälle. Vaihtoehdoiksi jäävät ylimääräisen spacerin etsiskely tai keulaputken lyhentäminen. Letkut painautuvat tankoa vasten, joten hankautumisen jälkiä voi ajan mittaan näkyä.

Maxxis Forekasterit tarjoavat pitoa märällä ja kuivalla sekä riittävästi rullaavuutta eli sopivan kompromissin suomalaisille poluille, vaikka renkaiden yksittäiset ominaisuudet eivät yllä aivan parhaiksi.

Orbea Oiz H10 

  • Alumiinirunko
  • Fox 34 Float SC Performance Remote 120 mm
  • Fox i-line DPS Performance Remote
  • Vaihteet Shimano XT 
  • Jarrut Shimano M6100
  • Race Face AR 30c 
  • Maxxis Forekaster 29 x 2,35
  • Hissitolppa OC Mountain Control MC20 | L-koko
  • 14,0 kg ilman sisärenkaita
  • 3 900 €

 

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

 

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Maastopyörät, XC-pyörä

Merkki

Orbea

Välineryhmä

Pyörät