WP ohjeita kirjoittajille
Tämän sivun ohjeet on tarkoitettu muistilistaksi kirjoittajille, joilla on WP -tunnukset artikkeleiden lisäämistä varten.
Artikkeliohjeita
Mene Juoksijan WP tunnuksilla > Ohjausnäkymä > Artikkelit > Lisää uusi
Juttua siirrrettäessä WordPressiin toiselta alustalta, kuten esim. Word dokumentista, on WP:ssä hyvä asettaa ensin päälle työkaluvalikosta asetus:
> Poista muotoilut (ylimmäinen kuva).
Poista muotoilut -asetus estää ylimääräisen html -koodin ilmentymisen artikkelin muotoiluissa. Ylimääräiset muotoilut voivat näkyä artikkelissa mm. kappalejakojen häviämisenä, otsikoiden erillaisina fontteina ja boldauksien värimuutoksina.
Ylimääräisen html-koodin näkymisen tarkistaminen:
Atikkelin voi tarkastaa avaamalla sen:
> Esikatselu -näkymään (oikea sivupalkki).
Toinen vaihtoehto on siirtyä Teksti -editoriin ja tarkistaa siellä mahdolliset html-koodit:
> vaihda näkymä Teksti -editoriksi oikeasta reunasta (keskimmäinen kuva) .
Jos Teksti -editorissa näkyy esim. <div></div> merkkejä, niin tekstissä on silloin mukana kappalejakoon vaikuttavia html -muotoiluja (alimmainen kuva). Paluu normaaliin näkymään > Graafinen -editori.
Tilanteesta riippuen, koko artikkelin voi tällöin esimerkiksi:
> leikata ctrl+ X > Poista muotoilut -näppäin > pasteta artikkeli uudestaan ctrl+ V
Huonopuoli on että kaikki otsikkomuotoilut ja boldaukset ym. pitää asettaa uudestaan. Kappalejaot sen sijaan korjautuvat automaattisesti html-muotoilun poiston myötä.



Artikkelin tallennus
Artikkelin voi tallentaa oikean reunan valikosta, kun artikkelille on ensin annettu pääotsikko: > Tallenna luonnos

Artikkelin tilan muuttaminen:
Artikkelin tilan – Luonnos / Tarkastettavana/ Julkaistu – pystyy vaihtamaan kohdasta:
Julkaise > Tila > Muokkaa (Saattaa olla että tämä valinta ei näy Avustaja -tason tunnuksille).
Tällä asetuksella pystyy ottamaan jo julkaistun artikkelin pois näkyvistä.
Valitse oikea kategoria
Artikkeli pitää sijoittaa oikeaan kategoriaan ennen julkaisua.
Pääkategoriat ja alakategoriat
> Pääkategorioita: Juoksu, Hiihto, Pyöräily, Triathlon, Suunnistus, Kisat, Hyvä kunto.
(> Myös Tulokset- ja Lenkkarit solmussa -blogi ovat teknisesti pääkategorioita)
> Alakategoriat näkyvät sisennettynä kategorialistassa.
Merkitse artikkeli mieluiten vain yhteen kategoriaan (poikkeuksena Nosto-kategoria).
Mikäli artikkeli käsittelee esim. hiihtovarusteita riittää, että sen merkkaa pelkästään Hiihtovarusteet -alakategoriaan, sitä ei tarvitse merkata erikseen myös Hiihto -pääkategoriaan. Artikkeli näkyyy tällöin automaattisesti Hiihdon kategorian pääsivulla aikajärjestyksessä.
Jos artikkelin merkkaa useampaan kategoriaan, toinen pitää valita ensisijaiseksi kategoriaksi.
Nosto -kategoria
Uusimmista artikkeleista voi tehdä noston. Silloin varsinaisen kategorian lisäksi merkitään toiseksi kategoriaksi Nosto. Varsinainen kategoria merkitään ensisijaiseksi.

1. Vaihe
> valitse hiirellä sopiva tekstin kohta, mistä alkavaksi haluat maksumuurin asettaa.
> valitse työkalupalkista > Lue lisää tagi (kuva).
Tagi asettaa valitsemaasi kohtaan katkoviivan (kuva).
2. Vaihe
> mene oikean sivupalkin kohtaan > Maksumuuri
ja valitse digipalveluksi:
> All-in-one-digi (kuva). Älä valitse muita vaihtoehtoja.
> tarkista että maksuuurissa on oikea blocki: eli siinä pitää lukea (kuva):
-Valitse –
3. Tarkistus
Maksumuuri ei näy kirjautuneelle käyttäjälle, jolla on oikeudet artikkeliin. Maksumuurin näkymisen voi tarkistaa vain menemällä julkaisun jälkeen sivuille kirjautumattomana käyttäjänä. (Tämä voi vaatia incognito -tilan tai puhelimen, jotta selain ei tunnista ja automaattisesti kirjaa sisään).


Videoartikkeli – video näkyy artikkelikuvan paikalla artikkelin sisällä:
Aloita videoartikkelin tekeminen samoin kuin tavallisen artikkelin: aseta haluamasi teksti ja artikkelikuva paikoilleen (videoartikkeliin tarvitaan artikkelikuva etusivuja varten).
Sen jälkeen klikkaa oikeasta sivupalkista kohdasta: Artikkelimuoto
> Video
Valinta asettaa artikkelikuvan näkymään vain etusivunäkymissä ja videon artikkelikuvan paikalle artikkelin sisällä.
Tämän jälkeen:
> Tallenna luonnos
> siirry UX-buideriin:
> Avautuu alla oleva näkymä UX-builderissä. Vie siellä hiiri tekstin päälle ja saat näkyviin + merkin:
Siitä klikkaamalla avautuu vasempaan sivupalkkiin UX-block valikko. Valikkoa alaspäin kelaamalla tulee näkyviin kohta:
> Video (kuva)
Aseta videon URL vielä paikoilleen:
Lopuksi tallenna muutokset > vasemman mustan sivupalkin alaosasta löytyy painikkeet:
> Apply
> Save Draft
Muotoiluohjeita
Pääotsikko eli h1-otsikko
Kirjoita ensimmäiseen kenttään artikkelin pääotsikko (kuva). Pääotsikon koko on h1, sitä ei käytetä artikkelissa missään muualla kuin tässä kentässä.

Alaotsikon koon valinta
H2 ja H3
Alaotsikoista kannattaa käyttää ensi sijassa h2 ja h3 -otsikoita. Kyseisten otsikoiden html-koodi <h2></h2> jää paremmin hakukoneen haviin kuin pienempien otsikoiden esim. <h4></h4>.
Artikkelin pituudesta ja luonteesta riippuen kannattaa valita sopivampi otsikkotyyppi. Lyhyissä teksteissä ja luettelomaisissa otsikoinneissa saattaa h3 sopia paremmin. H2 voi puolestaan sopia paremmin pitkiin artikkeleihin tai artikkeleihin mitkä kaipaavat h2 otsikkoa h3 otsikoiden yläotsikoiksi.
H4
Otsikkoa voi harkita esim. mahdollisiin infobokseihin tai vastaaviin. H3 otsikolla on kuitenkin parempi hakukonenäkyvyys, mikäli otsikko sisältää myös optimoinnille oleellisen aivainfraasin.
H5
Otsikkoa kannattaa harkita esim. boldauksen sijaan silloin, kun boldattu sana/ lause toimisi otsikon tapaan yläkäsitteenä esim. listalle tai luettelolle.
Maalaa tai vie hiiri halutun ingressitekstin päälle ja valitse siihen muotoilu työkaluvalikosta kohdasta:
> Omat tyylit > Lead Text (p):


Arrow -listan muotoilu:
Valitse työkalupalkista ensin tavallinen:
> Bullet point -lista
Mikä näyttää tältä:
- lista yksi
- lista kaksi
- lista kolme
Sen jälkee valitse
> Omat tyylit -valikosta:
> List styles > Arrow
Valinnan jälkeen listasi näyttää omassa teksti editorissa edelleen tavalliselta bullet point-listalta ilman muotoiluja. Arrow -tyylin näkymisen pystyy tarkistamaan joko:
> Esikatselusta
tai menemällä takaisin
> Omat Tyylit -valikkoon, jolloin Arrow -valinta on sininen, mikäli tyyli on valittu (kuva).
Lopputuloksen pitäisi esikatselussa näyttää tältä:
- lista yksi
- lista kaksi
- lista kolme
Luo linkki:
Valitse työkalupalkin:
> linkki-painike
> mene Linkkivaihtoehdot -asetuksiin (tulee näkyviin viemällä hiiren ”mutterin” päälle, kuva oikealla reunassa):
> avautuu ikkuna: Lisää tai muokkaa linkkiä


Ulkoinen linkki
(vie Juoksijan omilta sivuilta pois)
> aseta linkin osoite URL -kenttään
valitse > Avaa linkki uuteen välilehteen
Sisäinen linkki:
valitse > Tai linkitä olemassa olevaan sisältöön

Kuva
Kuvien siirto WordPressiin
Kuvien siirto käy helpoiten Photoshopin Save for web -työkalulla. Sen etuja:
- Näkee kuvan koon ja latausajan.
- Kuvan kokoa ja laatua pystyy säätämään ilman, että säädöt vaikuttavat alkuperäiseen kuvaan.
Vaihtoehtoja Photoshopille:
- Windows:n oma kuvanmuokkaus työkalu, pystyy säätäämään mm. kuvan kokoa.
- Gimp-ilmaisohjelma
- Affinity Photo, laadukas ja edullinen vaihtoehto Photoshopille.
Tiedostonimi ja kuvaformaatti
- Muissa kuin kuvituskuvissa jo tiedostonnimi kannattaa (mahdollisuuksien mukaan) muuttaa aiheeseen sopivaksi. Tuotekuvissa tiedostonnimenä tuotteen tyyppi, esim. juoksukenkä sekä merkki, malli ym. oleellinen tieto.
- Kuvissa käytetään jpg -kuvaformaattia.
- Yksinkertaisessa grafiikassa png-formaattia.
Kuvan koko
- Tavallisissa artikkelikuvissa riittää noin 1600px leveys, sitä pienemmätkin voivat käydä tämä (tähän tarvitaan vielä tarkennusta). Kuvan maksimi leveys n. 2000px – 2500px , (lähinnä koko sivuston levyisissä bannereissa).
- Jos kuvaliitteen koko on kovin suuri, kannattaa kuvan laatua säätää esim. Photoshopin Save for web -työkalulla.
- Palvelimelle ei saisi tuoda kovin isoja kuvatiedostoja.
- Suuntaa antavana ohjeena, kuvan käytöstä riippuen: tiedoston koko mielellään noin 250 kt tai alle.
Kuvaliitteen tiedot
Kuvan tiedoista täytetään seuraavat kentät:
- Vaihtoehtoinen teksti
- Otsikko
Näillä on merkitystä hakukoneoptimoinnissa, kannattaa valita siinä avainfraasina käytettävä sana. Tuotteissa voi olla tyyppi kuten, juoksukenkä, merkki, malli ym. oleellinen tieto. Kannattaa miettiä millä hakusanoilla kyseistä asiaa haetaan netistä.
Huom!
Tietoja ei tarvitse täyttää, jos kyseessä on pelkkä kuvituskuva, jonka tarkoitus on olla vain artikkelin koristeena.

Artikkelikuva on etusivun juttulistauksessa näkyvä ensimmäinen kuva artikkelissa.
Valitse oikean reunan sivupalkista:
> Aseta artikkelikuva
> valitse Mediakirjastosta sinne siirtämäsi kuva.


Valitse työkalupalkin päältä > Lisää Media:


Artikkelipohja
Anna artikkelille ensin otsikko. Sen jälkeen valitse Sisältöpohjat -valikosta:
> Artikkelipohja
> Lisää sisältöpohja
> Tallenna luonnos
Tallentamisen jälkeen tekstieditoriin pitäisi tulla näkyviin artikkelipohjan koodi. Siirry sen jälkeen työkaluvalikon yläpuolelta UX-builder:iin muokkaamaan artikkelia.


Ux- builderissa pitäisi näkyä seuraava sisältöpohja-malli:

Ylimääräisten blockien poisto:
> Klikkaa kyseistä palikkaa
> Valitse sinisestä säätökentästä > delete.
> Apply
> Save draft
Blockien lisäys
Jos blockeja tarvitsee ennemmän kuin mitä pohjassa on valmiina, on lisäys helpointa tehdä kahdentamalla (Dublicate) kyseinen elementti ja vetämällä kahdennettu elementti haluttuun kohtaan.

Artikkelipohja voi olla kätevä esimerkiksi:
- Jumppa- ja voimisteluaiheisiin artikkeleissa, jotka sisältävät useita kuvia ja ohjeita liikkeiden suorittamiseen.
- Tuote ja testiartikkeleissa, joissa on ehkä useita kuvia ja kuviin liittyviä arvioita tai lisätietoja.
- Matka- ja tapahtuma artkkeleissa.
Artikkelipohja on tarkoitettu helpottamaan vaikeasti muotoiltavien artikkeleiden tekoa.
Avainsanojen eli Tagien lisääminen
Valitse oikean reunan valikosta
> Avainsanat
Kun alat kirjoittaa avainsanakenttään, WP tarjoaa automaattisesti kyseiseen sanaan sopivia vaihtoehtoja, mikäli sana on jo lisätty WP:iin.
Voit valita avainsanan myös kohdasta:
> Valitse eniten käytetyistä avaisanoista.
WP:iin voi lisätä myös uusia avainsanoja, mutta niiden lisäämisessä pitää käyttää harkintaa. Jokainen uusi avainsana muodostaa oman otsikollisen sivun, millä pitäisi olla periaatteessa vähintään neljä artikkelia.
Kannattaa käydä sivuilla katsomassa miten avainsanat toimivat käytännössä, ne löytyvät mm. lajikategorioiden etusivuilla: Lue myös -otsikon alta. Sivuilla näkyvät myös kaikki jo järjestelmään lisätyt avainsanat.
- Avainsanat/ tagit ryhmittelevät sivuilla samanaiheisia artikkeleita omiksi sivunäkymiksi eli avainsana (tagi) kannattaa valita tarkkaan aiheen mukaan.
- Käytä jo järjestelmään lisättyjä avainsanoja, paitsi jos huomaat jonkin oleellisen hakutermin vielä puuttuvan.
- Yhdelle artikkelille voi asettaa useamman tagin. Jos kyseessä on vaikka maratonin harjoitusohjelma, voi sille antaa tageiksi: *juoksuohjelma *maraton.
- Ei kannata kuitenkaan välttämättä liioitella tagien määrää per artikkeli, sillä niiden pitäisi kuvata artikkelien aihetta mahdollisimman tarkasti.
- Tageilla on tärkeä hakukoneeseen liittyvä tehtävä, minkä takia jokaiselle artikkeleista muodostuvalle avainsana-sivulle pitäisi lisätä myös kuvausteksti.
- Avainsanaa ja kategoriaa ei saa käyttää päällekkäin hakukoneen takia. Esimerkiksi Juoksuharjoittelu -sanaa ei voi käyttää avainsanana, koska se on jo alakategoria. Tällöin artikkeli kannattaa lisätä tarvittaessa kyseiseen kategoriaan avainsanan käytön sijasta.

Taulukko-ohjeita
Alla olevia merkkejä voi kopioida esim. taulukossa tarvittavia viittauksia varten.
⁽¹⁾ ⁽²⁾ ⁽³⁾ ⁽⁴⁾ ⁽⁵⁾ ⁽⁶⁾ ⁽⁷⁾ ⁽⁸⁾ ⁽⁹⁾
Varusteklinikka
Mene ohjauspaneelissa kohtaan:
> Tuotteet
> Lisää uusi
> Kirjoita tuotteen nimi otsikoksi ja alla olevaan tekstikenttään tuotteen arvostelu. Tekstin joukkoon voi lisätä halutessaan kuvia samaan tapaan kuin tavallisille artikkeleille. Myös UX-builderiä voi käyttää:
Valitse tuotelaji!
Valitse > Tuotetiedot -kohdasta:
> Yhteiskumppanin tuote:
Valitse tuotteelle ominaisuudet: Tuotetiedot -kohdan reunasta:
> Ominaisuudet
Ominaisuuksista aukeaa valikko:
> Mukautettu ominaisuus.
Valitse sieltä sopivat ominaisuudet. Näistä aukeaa suodatinvaihtoehdot, joiden valinta riippuu tuotteesta.
Tarvittaessa ominaisuuksien suodattimille voi lisätä uusia arvoja listaan, kuten esim. >Merkki > Lisää uusi > kirjoita tarvitsemasi tuotemerkin nimi.
Välineryhmä -ominaisuuden valinta
Välineryhmiä voi valita useampia, mutta toistaiseksi:
>Aseta kengät, sukset ja pyörät vain omiin ryhmiinsä > Kengät > Sukset > Pyörät. Älä sekoita niitä esim Juoksun, Hiihdon ja Pyöräilyn lajiryhmien kanssa (sekoittaminen tuo tuotteiden suodattimet mukaan lajiryhmiin).
sen sijaan muita Välineryhmä -arvoja voi valita samalle tuotteelle useampia, niitä ovat esim.:
> Juoksu, Hiihto, Pyöräily, Triahlon, Älykäs harjoittelu
Sama tuote voi siis kuulua sekä Pyöräilyyn että triathloniin että Älykkääseen harjoitteluun.
Muista kirjoittaa tuotteelle muutaman lauseen pituinen:
> Lyhyt tuotekuvaus
(löytyy kelaamalla tuoteasetuksia alaspäin).
>Aseta Tuotekuva samalla tavalla kuin asettaisin artikkelikuvan artikkeliin.
Sen vierestä löytyy myös: >Avainsanan asetus. Avainsana liittää tuotteen tavallisten artikkelien näkymään.
Tuotteen voi hakukoneoptiomoida samoin kuin artikkelin.
Avainfraasina voi käyttää esim. tuotteen nimeä.
- Avenla: ”Varusteklinikan kuvat olisi hyvä tehdä yhdenmukaisesti mittasuhteisiin 16:9”.
- Tomi: Leveys 2000px