Giant uudisti TCR:n hiilikuidun valmistustavasta asti. Runko on leivottu peräti 500 kuitupalasta, joiden liitoksissa käytetty uusi hiilinanoputkilla ryyditetty hartsi vahvistaa komposiittikerrosten välisiä sidoksia. Runko onkin todella kevyt ja lunastaa lupaukset wattien siirtymisestä tiehen.
Pyörän kiihdyttäminen tuntui hauskalta, ja testiajon mäkipätkästä tuli kuin itsestään pieni vetotreeni. Jämäkkyydestä huolimatta Giant TCR ei ole epämukava. Mukulakivillä testaajien mielipiteet menivät ristiin Giantin ja Orbean keskinäisestä paremmuudesta, mutta molemmat käsittelivät röykyt hyvin. Giantissa tärinät tuntuivat vauhdissa selkeämmin kuin rauhallisesti ajaen.
M-kokoisessa testipyörässä tanko oli säädetty sovitinrenkailla alas, mikä korosti urheilullista ajoasentoa. Tangon säätövaraksi mittasimmepystysuunnassa nelisen senttiä.
Sramin sähkövaihteiden käyttölogiikka on selkeämpi kuin Shimanolla. Sramilla vasen kahva siirtää pykälän keveämmälle ja oikea raskaammalle välitykselle. Nappien yhtäaikainen painallus ohjaa etuvaihtajaa. Nappien tuntuma on erinomainen ja painallusten määrää on helppo kontrolloida.
Hintalappu on hurja, mutta superpyörässä ovat valmiina watti-, nopeus- ja kandenssianturit sekä kevyet ja muutenkin oivalliset Cadexkuitukiekot kohtuullisella 42 mm:n profiililla. Sivutuulen toki huomaa, mutta nykyisillä laatukiekoilla puhurin tuoma paine on maltillinen ja siihen tottuu nopeasti.
Runkokoko pitää valita poikkeuksellisen huolellisesti, koska satulatolppa on kiinteä osa runkoa ja sitä lyhennetään tarvittaessa kuskin mukaan. Satulalle jää silti viiden sentin säätövara putkeen kiinnittyvällä satulan kannatinosalla.
Giant TCR Advanced SL on erinomainen kisavalmis maantiepyörä, jolla taittuvat todella pitkätkin ajot, kunhan pyörä sopii kuskille mitoitukseltaan. Vaikka vauhdinpito on pyörän ykkösasia, Giant ei ole joutunut tinkimään liikaa ajomukavuudesta. Pyörästä on useita edullisempia versioita.
- Sram Red eTap AXS -sähkövaihteet ja -levyjarrut | Sram Red D1 -kammet Quarq Dzero -wattianturilla | Cadex 42 mm -kuitukiekot | Cadex Road Race 700×25c (28 mm) -renkaat | Runkoon yhdistetty satulatolppa | Nopeus- ja kadenssianturi | M-koko | 6,6 kg ilman sisärenkaita ja polkimia | 11 500 €
Murrosvuoden koeajoilla – kevään pyöriä testissä
Lue myös