Augmentin Suomessa suunnitteleman läskipyörän tavoite oli yksinkertainen: markkinoiden nopein. Merkin valikoima painottuu kisakalustoon ja vauhdikkaaseen ajoon. Tahtotila näkyy mitoituksessa ja osavalinnoissa.
Ajoasento on selkeästi kolmikon matalin ja ohjaus nopein. Runko ei hetku kuormittaessa, mutta tärinät eivät vaimene samalla tavalla kuin Trekissä. Kovavauhtisissa laskuissa runko tuntui kestävän vaikka mitä, mutta jossain vaiheessa iskut tulivat liikaa läpi joko käsille, kiekoille tai molemmille ja pakottivat jarruille.
Augmentin voi ostaa joko testin 2 130-grammaisella kuitukiekkoparilla tai Sunringlé Mulefüt 80 SL -kiekoilla. Jälkimmäisillä säästyisi 700 euroa, mutta vierivä massa kasvaisi 600 grammaa. Pyörät toimitetaan valmiiksi litkutettuina ilman sisärenkaita, mikä on todella harvinaista. Kepeät kiekot yhdistettynä sisärenkaiden puuttumiseen tekivät Augmentista läskipyöräksi helpon kiihdytettävän.
Maxxis-renkaillaAugment Fat 27,5 GX antaa kuitenkin tasoitusta Trekille, sillä jäykät sivuvallit vievät rullaavuutta läskipyörälle ominaisilla matalilla paineilla. Testin paras kiekkojen ja renkaiden yhdistelmä olisi Bontrager Barbegazi ja Augmentin kuitukiekot.
Voimansiirto ja jarrut ovat hinta-laatu-suhteeltaan hyvä valinta. Ääripyörää etsivälle löytyy XX1-versio 4 590 eurolla. Augmentin henkeen sopii hissitolppia kevyempi perinteinen satulaputki. Runkoon voi kiinnittää kolme juomapulloa.
Augment on selkeä kisaajan valinta. Mukavuutta painottavalle tai korkeampaa ajoasentoa hakevalle Trek tai Canyon rengaspäivityksellä sopinee paremmin.
Augment Fat 27,5 GX
- Hiilikuiturunko | Sram GX Eagle | Sram Guide R | Augment Fat 70 mm -kuitukiekot DT Swiss 350s -navoilla | Maxxis Colossus 27,5 × 4,50 EXO TR | Race Face Turbine -satulatolppa | Testipyörän varusteena hiilikuituinen ohjaustanko | XL-koko 11,7 kg | 3 490 €
PARASTA
- Kiekot, vauhdikkaan ajon kokonaisuus
HEIKKOUS
- Renkaiden jäykät sivuvallit
Näin testasimme
Saimme testiin 27,5-tuumaisilla kiekoilla ja hiilikuiturungolla Canyonin, Trekin sekä kotimaisen Augmentin. Verrokkipyöränä ajoimme edellisen vuosimallin vastaavan Canyonin 26-tuumaisena leveillä renkailla.
Testasimme pyörät Kiilopään ja Saariselän poluilla talven kynnyksellä. Ajoimme jälkiä ensilumeen sekä sulia, pakkautuneita ja jäisiä polkuja. Huolletuille talvireiteille emme päässeet, koska lunta ei satanut marraskuun alkupuolella riittävästi.
Kiitämme avusta testin yhteistyökumppaneita Suomen Latu Kiilopäätä sekä tunturikeskuksen Roll Outdoors -vuokraamoa.
Juoksija.fi:n lehtiarkistosta Pyöräily+Triathlonin numerosta 1/2018 löydät edullisempia pääosin alumiinirunkoisia 26-tuumaisia läskipyöriä, joista moni on yhä myynnissä joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla.
Lue koko testi https://juoksija.fi/pyoraily/pyorailyvarusteet/27-5-tuumaiset-laskipyorat-ja-renkaat-testissa/