Liikkuvaisempi sisätreeni

Gymrail Momentum
Lukulistalle
ClosePlease login

Suomalainen Gymrail mahdollistaa liikkeet, jollaisia sisäpyöräily tarvitsee tuntuakseen varsinaiselta pyöräilyltä. Koeajossamme selvisi, parantaako Gymrail ajamisen fiilistä riittävästi.

Nykyaikaiset vastukset eli trainerit ovat kohtuullisen kokoisia ja melko hiljaisia. Yhdistettynä esimerkiksi Zwiftin pelimaailmaan tai Rouvyn näyttämiin maisemiin trainerit tarjoavat maantiepyöräilijälle mielekkään treenikokemuksen myös talvella.

Tukevasti paikallaan pysyvä pyörä ei silti vastaa todellista ajoa, mikä mielestäni korostuu ylämäkiin putkelta hyökätessä. Ajofiiliksen lisäksi pitää huomioida, että paljon ajavalle staattinen, tuntikausia samana pysyvä ajoasento saattaa altistaa rasitusvaivoille.

Olen pyöräillyt sisällä viimeisen vuosikymmenen aikana tuhat tuntia. Aloitin perinteisestä takakiekko paikallaan käytettävästä Kurt Kinetic Road Machine -trainerista, josta siirryin saman merkin Rock & Roll -ajovastukseen.

Jälkimmäisen poikkeuksellinen rakenne mahdollisti heiluvan sivuliikkeen ja muutaman sentin eteen-taakse-liikkeen. Malli on jo kymmenisen vuotta vanha ja vaati paljon vapaata lattiaa. Rock & Roll edusti aikanaan uraauurtavaa ideointia, joka tavoitteli luonnollisempaa ajotuntumaa ja saattoi säästää pyörän runkoa väännön aiheuttamilta rasituksilta.

Ajelin toisinaan sisällä myös vapaarullilla, mutta vastuksen puuttuessa käytin niitä lähinnä palauttelutreeneihin. Vasta pari vuotta sitten Kurt Kinetic siirtyi varastoon, ja ykköstraineriksi tuli moderni Saris H3.

Sen ajotuntuma ei yllättäen juurikaan poikennut vanhemmasta Kurtista, jota käytettiin takakiekko pyörässä paikallaan. Vaikka virtuaalisovellukset olivat mukava lisä, huomasin kaipaavani Sariksella toistuvasti jälkimmäisen Kurtin luonnollisempaa liikettä.

Rocker platet

Kurtin Rock & Rollin julkaisun aikoihin internetin ihmemaassa alkoi näkyä tee se itse -toteutuksia vanerilevyistä, joita idearikkaat harrastajat askartelivat kotonaan ratkaisuna staattiseen ajotuntumaan.

Yksinkertaisuudessaan noin pyörän lattiapinta-alan kokoisen vanerilevyn alle oli laitettu tennispalloja, kumityynyjä tai muita vastaavia joustavia materiaaleja. Traineri sidottiin levyn päälle, joten ratkaisu ei vaatinut uuden ajovastuksen hankintaa. Levyt saivat nimekseen rocker plate.

Kaupallisia konsepteja alkoi hiljalleen tulla erityisesti Yhdysvaltain markkinoille. Maantieteellisesti laajempaan levitykseen on tainnut päätyä vain Saris, joskin sen melko yksinkertaista levyä on kritisoitu nelinumeroisesta hintalapusta.

Täysin uutena tuli keväällä Tacxin Neo-sarjan trainerien alle asennettava, pienen liikkeen mahdollistava jalkasarja. Nopean, kaupan lattialla tehdyn testiajon perusteella liike on kuitenkin varsin vaatimaton ja kaksiulotteisena hyvin rajoittuneen tuntuinen.

Uudelle tasolle Suomesta

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot ja treeniohjelmat.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Treeniohjelmat

9,90 € / kk 

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Mainos
Vastaa