Uutta karttarintamalla

suunnistuskartta uudistus
Lukulistalle
ClosePlease login

Suunnistuskarttojen sääntöihin ja kuvausohjeisiin on tullut muutamia uudistuksia, jotka ovat olleet osin jo siirtymäajan käytössä ja tulevat nyt vuodenvaihteessa pysyvästi käyttöön.

Kaikkia lajimuotoja koskeva kartanvaihdon ja kartankäännön uusi merkintä on yksi näkyvimpiä muutoksia.

Hiihtosuunnistuksessa on lähinnä kansainvälisistä tarpeista tulleita uudistuksia. Muissakin lajimuodoissa on karttamerkkien mitoitukseen ja värisävyihin liittyviä hienosäätöjä, jotka eivät juurikaan näy eri suunnistuslajien harrastajille.

Varsinainen kansainvälisten karttasääntöjen seuraava päivitys on merkattu vuosiluvun työnimenä vuodelle 2030. On jo tiedossa, että kuvausohjeisiin ei suunnitella suuria muutoksia. Päivitystarvetta aiheuttavat lähinnä painatustekniikan muutokset sekä tarve kehittää värinäköön liittyviä seikkoja.

Kartantekijöitä ja ratamestareita koskevien karttasääntöjen voimassa olevat versiot ovat aina esillä netissä IOF:n karttasivuilla.

Kartankääntö

Ratamestarityössä kartanvaihdon tai kartankäännön hyödyntäminen on lisääntynyt viime vuosina. Ratapiirto-ohjelmat ja tulostustekniikkakin antavat tähän hyvin apuja. Useammalle karttalehdelle jaettu rata voi mahdollistaa pienempien maastoalueiden tehokkaamman käyttämisen siten, että ratapiirros on kuitenkin suunnistajalle selkeä. Varsinkin lyhyissä kisamuodoissa kartankääntö helpottaa järjestelyjä verrattuna perinteisen kartanvaihdon toimitsijatarpeeseen.

Kartankäännössä rata voidaan tulostaa saman paperiarkin molemmille puolille tai kahdelle eri paperille, jotka laitetaan samaan karttamuoviin. Pitemmillä radoilla on huomioitava karttojen kestävyys. Perinteinen kartanvaihto ja uusi siisti kartta voi olla varmempi ratkaisu kuin kääntökartan kestävyys koko matkalle.

Nykyisillä ratamerkinnöillä lähtökolmio on radalla vain yhden kerran radan alussa. Myöhemmin radalla alkavat uudet kierrokset merkataan uudella ympyrä-kolmio-merkinnällä. Rastinmääritteissä on myös oma merkintänsä kartankäännölle.

  • Kartankäännölle ja kartanvaihdolle käytetään ympyrä-kolmio-merkintää. Rastinmääritteissä kartankääntö kerrotaan uudella havainnollisella kuvakkeella.

Hiihtosuunnistukseen uusia sääntöjä ja karttamerkkejä

Hiihtosuunnistukseen on tulossa muutamia hyvin merkittäviäkin muutoksia. Kilpailusuorituksessa täytyy jatkossa hallita karttamerkinnät yksisuuntaiselle hiihtoreitille tai sellaisille hiihtourille, joilta ei saa poiketa pois uralta. Myös erilaisia labyrinttejä varten on nyt oma muurin merkintä.

Suomalaisissa maastoissa kyseisille uudistuksille on vain harvoin tarvetta, mutta uudet merkinnät kannattaa jokaisen hiihtosuunnistajan sisäistää heti kauden alkaessa. Ainakin maajoukkuetasolla uudet karttasäännöt on oltava esillä ja urheilijoilla hallussa.

  • Hiihtosuunnistuksessa on uusi oranssi uramerkintä, kun uralta ei saa poistua tai tulla sivusta uralle (oikomiskielto). Ratamestarityössä tehdyille ylipääsemättömille aitauksille on oma muurin merkintä. Violeteilla lisämerkeillä voidaan kuvata hiihtourilla olevia hidastepaikkoja sekä suuntanuolilla yksisuuntaista reittiä.

Digipainaminen on kehittynyt

Erilaiset väritulosteet ovat olleet jo vuosikausia perinteisen offsetpainamisen rinnalla jopa arvokisoissa, kun mittakaava ja karttamerkit ovat tarpeeksi suuret 1:10 000, 1:7500 tai sprinttikartoilla.

Pienillä karttamerkeillä, kapeilla viivoilla ja ahtaaseen tilaan painettava 1:15 000-mittakaava oli pitkään ongelma väritulostuksissa ja digipainatuksissa. Vain järeät, mutta pian vanhanaikaiset offsetpainokoneet pystyivät painamaan parhaat kartat.

Aivan viime vuosina on koettu suurta edistymistä laadukkaimmissa digipainokoneissa. Suunnistusliiton kumppanina painotalo Grano on tuonut suunnistukseen uusinta painotekniikkaa; painatuksiin liittyvää tuotekehitystä ja taustatyötä on tehty yhdessä liiton kanssa. Parhaimmat digipainetut kartat on todettu kulutuskestäviksi, ja viivaterävyys sekä värien kohdistuminen jopa offsetpainoa tarkemmaksi.

Tämän vuoden kahdessa pisimmässä SM-kilpailussa sekä Kuopion maailmancupissa myös 1:15 000-mittakaavalla käytettiin digipainettuja karttoja. Jatkossa suurtulostimien digipainatuksella on mahdollista korvata perinteinen offsetpainaminen jopa Jukolan viestissä ja kaikkein tärkeimmissäkin arvokilpailuissa.

  • Nykyaikainen digipainatuskone. Kuvan tyyppiset laitteistot korvaavat perinteisiä offsetpainokoneita. Kuvan laitteisto on noin kahdeksan metriä pitkä eri osien kokonaisuus.

Teksti Pasi Jokelainen

Suunnistaja 6/2024

Mainos
Vastaa