Atomicilta saimme testattavaksi harrastajakisaajille kohdennetun kisasuksen kakkosmallin. Vaikka nimestä voisi toisin päätellä, hintavampi S9 Carbon ei erotu testimallista hiilikuitukerroksilla. Myös S9:ssä on hiilikuitulaminaatti Innowave-ytimen alla ja päällä.
Sen sijaan pohjat eroavat malleissa. Atomicin mukaan S9:n pohja on merkin toiseksi paras ja sisältää kuusi prosenttia salaisina pidettyjä ainesosia. Huippumallissa ykköspohjasta on kolme keliversiota: plus, universal ja cold. Niissä luistoa parantavia ainesosia on kymmenen prosenttia. Prosenttien todelliset luistoerot jäävät arvailtavaksi.
Testimallista ei ole myynnissä laajaa versiokatrasta, vaan kaksi jäykkyyttä ja kaksi pituutta. Testipari oli Redster S9:n kohdennukseen luontevasti universal-henkinen ja toimi laajalla kelialueella pikkupakkasesta lähes -20 celsiusasteeseen.
Kylmällä liukua mahdollisti osaltaan hienojakoinen kuvio. Atomicissa vaivaton kiihtyvyyden tunne säilyi myös ylämäkivauhdeilla, vaikka alla oli kertaalleen lanattua piikikästä pakkaslunta -15 asteessa.
Hiihdettävyydeltään S9 oli tällä erää testatuista luistelusuksista vakaimpia. Atomic on leventänyt kisaluikkareidensa kantaa millimetrillä ja siten suksien sivuleikkaus on yhä suorempi – hieman tiimalasin muotoista S9 Gen S -mallia lukuun ottamatta.
Testiparilla liuku pysyi suunnassa ja suksella sai luontevasti vasteen potkuun. Kannan kantavuus riitti hyvin. Suksi myydään Shift-siteellä, jonka pituussuuntainen siirto on helppoa.
Atomic Redster S9
- 183–191 cm
- Jäykkyydet: medium, hard
- Testipari: 191 cm
- Paino: 1 290 g
- Siteet: Prolink Shift Race SK
- Hinta: 650 euroa siteineen
Lue myös:
Testissä viidet uudet kilpamallin luistelusukset – Lue, millaisia eroja suksista löytyy