Cannondale Topstone Carbon Lefty 1 näyttää merkin käsityksen tinkimättömästä epätasaisten alustojen gravel-pyörästä. Hintava pyörä peittosi Trek Checkpoint SL:n tavoin kesän 2020 gravel-testin varsinaiset testipyörät lähes kaikessa.
Lefty-joustohaarukasta huolimatta gravel-pyörä ei ole parhaimmillaan kivikoissa, mutta helppoja polkuja Cannondale Topstonella ajaa ilokseen. Kuitukiekkojen 23 millin sisäleveys tukee ison ilmatilan 47-millisiä renkaita – kokonaisuus yhdistettynä joustokeulaan tuovat ajoon monipuolisuutta.
Felt Breedin tavoin 27,5-tuumaiset kiekot ovat hieman muita pienemmät, mikä mahdollistaa säästön pyörivässä massassa, hieman leveämmät rengaskoot sekä ainakin teoriassa ketteryyttä. Toisaalta ulkomitaltaan pienempi rengas heikentää vähän esteiden ylityskykyä.
Testipyörään oli vaihdettu sileäkuvioinen takarengas. Leveytensä ansiosta se piti yllättävän hyvin kuivilla haastavilla poluilla, mutta toki suti mudassa.
Cannondalen maastureista vuosien varrelta tuttu yksipuolinen Lefty-joustokeula on sovitettu gravelin vaatimuksiin pienellä 30 millimetrin joustomatkalla. Lukittuna se ei hetku spurteissa. Rosoisilla sorateillä ja latupohjilla Lefty toi ajoon mukavuutta ja tuntui, että pyörää oli siksi poikkeuksellisen vaivaton ajaa alaotteelta myös pitkillä epätasaisen alustan lenkeillä. Onneksi keula ei ole niinkään pintamukava vaan hoitaa jämptisti iskuja, jotka muutoin töksäyttäisivät kulkua ja tulisivat käsille.
Ajoasento on pituudeltaan neutraali ja tehokas vauhdikkaassa ajossa. Cannondale Topstone Carbon houkutteli luukuttamaan sorateitä ja latupohjia kovaa vaikka suunnitelmissa olisi ollut rauhallinen lenkki, mikä kielii hiilikuiturungon onnistumisesta ja kepeistä kiekoista.
Osansa tuovat satulaputken jousto ja takakolmioon rakennettu Kingpin-vaimennus. Liitos pystyputkeen on toteutettu saranoimalla, mikä yhdistettynä joustavien hiilikuitualueiden kanssa tarjoaa Cannondalen mukaan enintään 30 millimetriä vaimennusta.
Cannondale Topstonen erikoismalli imee tärinät graveliksi kiitettävästi. Kilometrejä jatkuvassa loivassa kivisessä alamäessä ajoasento alaotteelta väsytti kuitenkin lyhytselkäisen kuskin käsiä, sillä kivien tuomien iskujen takia satulasta piti irtautua jatkuvasti.
Testiajoissa hieman yli 80-kiloiselle kuskille sopivat noin 1,8 barin paineet todella heikkokuntoiselle tielle ja helpolle polulle. Asfaltille ja hyväkuntoiselle soratielle paineita kannattaa lisätä, sillä muutoin osa tehosta hukkuu renkaiden huojuntaan.
Langattomat Sram-sähkövaihteet toimivat hienosti. Tanko kiinnittyy ohjainkannattimeen erikoisosilla, eikä tangon kulmaa voi säätää. Mittarikiinnike oli testipyörässä valmiina.
Cannondale Topstonen hieno sinisen metallihohtoinen maalaus näyttäytyy eri väreinä valon ja sen kulman mukaan. Jos ajat vain hyväkuntoisilla teillä, Topstonen hintavaa huippumallia osuvampi valinta löytyy malliston 28-tuumaisista versioista – ilman joustokeulaa.
Cannondale Topstone Carbon Lefty 1
- Hiilikuiturunko Lefty Oliver Carbon 30 mm -joustokeulalla | Sram X01 Eagle eTap AXS -sähkövaihteet | Sram Force eTap AXS -jarrut | Hollowgram 23 -kuitukiekot | WTB Venture 650x47c, testipyörässä takana WTB Byway 650x47c | Fabric Scoop Shallow Race -satula | 9,8 kg L-koko | 8099 €
Parasta
- Ajettavuus rosoisilla alustoilla,
- tinkimättömyys, näyttävä
- maalaus
Heikkous
- Nopeus hyväkuntoisella tiellä
Näin testasimme
Ajoimme kesän 2020 gravel-testin pyörillä heinä-elokuussa pääosin Kiilopään ja Saariselän latupohjilla, teillä ja poluilla. Testin ydinpäivät olivat kuivia, mutta osa pyöristä pääsi myös kunnon sadelenkeille.
Rengaspaineet vakioimme ensin 2 bariin, jonka jälkeen kokeilimme pyöräkohtaisesti myös matalampia tai korkeampia paineita tarpeen mukaan. Esimerkiksi tiellä ajoimme myös renkaiden maksimipaineilla.
Pyysimme testiin 2 000–3 000 euron pyöriä. Otimme mukaan myös kaksi kiinnostavaa verrokkia, koska ne kertovat pyörätyypin kehittymisestä ja mahdollisuuksista.