Muutoin oivan pyörän suorituskykyisyyttä ja ajomukavuutta laskee epäonnistunut rengasvalinta. 27,5-tuumaiset kiekot eivät pääse oikeuksiinsa läskipyöräksi pienen ilmatilan 3,8-tuumaisilla Maxxis Minion renkailla, jotka ovat kokoisikseen hämmästyttävän painavat. Etujousitettuun CF 9 -malliin renkaat sopivat luultavasti hieman paremmin.
Matalahkoilla paineilla rullaavuutta heikentävät jäykät sivuvallit. Helpolla alustalla vastetta tuo kookas sekä toisaalta todella pitävä kuviointi. Onneksi Canyon Dude CF 8:aan mahtuvat selvästi kookkaammat renkaat, jotka parantaisivat ajettavuutta rosoisessa maastossa ja mahdollistaisivat talvipyöräilyn hankeen tehdyillä reiteillä.
Canyon ansaitsee kiitokset DT Swiss -kiekkoparista, joka painaa valmistajien lupaamilla luvuilla vain sata grammaa Augmentin kuitukiekkoja enemmän.
Runko toimii edeltävän mallin tavoin erinomaisesti. Se ei notku kuormitettaessa mutta vaimentaa tärinöitä. Takarenkaan kiinnityksestä voi säätää akseliväliä ja siten vaikuttaa ketteryyteen ja suuntavakauteen. Hissitolppa helpottaa kimuranteilla pätkillä. Edeltävän vuosikerran oranssiin verrattuna väritys on muuttunut huomaamattoman harmaaksi. Dudeen voi kiinnittää vain yhden pullotelineen.
Kilpailijoita edullisemmat jarrut ja vaihteet toimivat uutena hyvin, mutta niiden kestävyys ja jarrujen toiminta kovalla pakkasella jäivät selvittämättä.
Jos Duden saisi vakiona kookkailla renkailla, paketti olisi hintaan nähden erinomainen. Asennuksineen 300 euron rengassäätö kuitenkin nostaa Canyonin hinnaltaan selvästi lähemmäs Augmentin Mulefüt-kiekkoista versiota.
Canyon Dude CF 8
- Hiilikuiturunko | Sram SX Eagle | Shimano MT 420 ja MT 401 | DT Swiss BR 2250 27,5 | Maxxis Minion FBF ja FBR 27,5 × 3,8 | Iridium Dropper -hissitolppa | L-koko 13,2 kg | 2 200 € + 60 € toimituskulu
PARASTA
- Kiekot, hinta
HEIKKOUS
- Renkaat
Katso myös Augment Fat 27,5 GX
Näin testasimme
Saimme testiin 27,5-tuumaisilla kiekoilla ja hiilikuiturungolla Canyonin, Trekin sekä kotimaisen Augmentin. Verrokkipyöränä ajoimme edellisen vuosimallin vastaavan Canyonin 26-tuumaisena leveillä renkailla.
Testasimme pyörät Kiilopään ja Saariselän poluilla talven kynnyksellä. Ajoimme jälkiä ensilumeen sekä sulia, pakkautuneita ja jäisiä polkuja. Huolletuille talvireiteille emme päässeet, koska lunta ei satanut marraskuun alkupuolella riittävästi.
Kiitämme avusta testin yhteistyökumppaneita Suomen Latu Kiilopäätä sekä tunturikeskuksen Roll Outdoors -vuokraamoa.
Juoksija.fi:n lehtiarkistosta Pyöräily+Triathlonin numerosta 1/2018 löydät edullisempia pääosin alumiinirunkoisia 26-tuumaisia läskipyöriä, joista moni on yhä myynnissä joko sellaisenaan tai pienillä muutoksilla.
Lue koko testi https://juoksija.fi/pyoraily/pyorailyvarusteet/27-5-tuumaiset-laskipyorat-ja-renkaat-testissa/