CANYON GRAND CANYON:ON 9 tarjoaa hintaansa nähden hyvät osat. Tunturipoluilla selvisi, mihin pystyy sähköavusteinen jäykkäperä. Pyörälle erottui kaksi käyttöä: rauhallinen ajelu sekä ajolinjojen hauskan ylivauhtinen harjoittelu nousuissa ja tasamaalla. Leveillä helpoilla baanoilla ajonopeusrajoitinta vasten tai hieman yli tuntui tylsältä, sillä nopeutta olisi kaivannut lisää.
Fox 34 Rhytm -keula käsitteli röykyt, mutta takajouston puutteen takia pyörää kannatti pikemminkin kierrättää esteen ympäri kuin ajaa yli. Kiville noustessa polkeminen tuppasi pysähtymään, jolloin avustus loppui ja vauhti romahti. Jatkuvalla pyörityksellä nopeus pysyi yllä selvästi paremmin.
Vauhtiajossa perän piti pysyä etenkin nousuissa kiinni alustassa, mikä myös opetti ajolinjoja ja -tekniikkaa. Pienikin sutaisu yhdistettynä kiviosumaan hyydytti vauhdin, jonka kiihdyttäminen vei aikansa sähköavustuksellakin.
Sähköavusteinen jäykkäperä opettaa ajotekniikkaa tehokkaammin kuin e-täysjousto.
Vauhdikasta ajoa varten raskas pyörä oli käytännössä pakko litkuttaa eli luopua sisärenkaista. Taakse kannattaa harkita myös tässä lehdessä esiteltyjä inserttejä ulkorenkaan ja vanteen väliin.
Ensimmäisellä testilenkillä Grand Canyon:ONissa oli sisurit ja takana lievät ylipaineet. Tarkoista ajolinjoista huolimatta rengastyöt odottivat juuriosuman tuomasta läpilyönnistä vaikka takarengas oli tuntunut ajossa turhan kovalta.
M-koosta alkaen renkaat ovat 29-tuumaiset, mutta XS- ja S-kokoiset Grand Canyon:ONit varustetaan 27,5-tuumaisilla renkailla. Pitävät Schwalbe Nobby Nic -renkaat rullaavat kohtuullisesti sähkärin valinnaksi.
Avustamattomissa maastureissa jäykkäperän etuna on keveys, mutta sähkäreissä takajousituksen ja linkkurakenteen paino hukkuu kokonaismassaan. Rauhallisessa ajossa Grand Canyon:ON tuntui yhtä jähmeältä kuin tähän lehteen testatut sähköavustetut täysjoustot.
Grand Canyon:ONissa ajoasento on avustetulle pyörälle tyypillisen pysty. Jarrut ja vaihteet toimivat asiallisesti, ja ohjuri pitää ketjun paikoillaan. Leveä ja takaosan liukumisesteellä varustettu satula on sohvamainen.
AVUSTUSTASOJEN VAIHTO hoituu lähes yhtä helposti kuin vaihteiden käyttö kahvan kupeeseen asennetuilla erillisillä Shimanon napeilla. Tämä on tärkeää vauhdikkaassa kestävyysajossa poluilla, sillä eri avustustasoja kannattaa käyttää maastonmuotojen mukaisesti. Oudon monessa sähkömaasturissa on yhä haksahdettu ajattelemaan, ettei avustusta juuri vaihdella kesken lenkin.
Muutoin selkeä Shimanon näyttö saisi olla kookkaampi, jotta avustustason hahmottaisi helpommin pikaisella vilkaisulla.
EP8-moottori toimii Meridan tavoin eleettömän hyvin myös Canyonissa. Voimaa löytyy loogisen tuntuisesti erilaisilla pyöritysnopeuksilla. Selkeimmät miinukset ovat avustuksen raa’anpuoleinen irrotus ja kytkeytyminen rajoitinnopeuden ylittyessä ja alittuessa sekä moottorin vaste avustuksen ollessa pois pelistä. Rajoittimella nykiminen tuntuu etenkin korkeimmilla avustustasoilla trailista alkaen.
Tämän jutun kuvassa Grand Canyon:ONista puuttuu akkuluukun kansi. Ainakaan testipyörään sitä ei oltu asennettu tehtaalla vaan levy löytyi lopulta erikseen pakattuna pyörälaatikosta.
Canyon Grand Canyon:ON 9
- Alurunko
- Shimano EP8 -moottori 85 Nm
- Akku 630 Wh
- Keula Fox 34 Rhytm Grip 120 mm
- Jarrut ja kahvat Shimano Deore
- Vaihtaja Shimano XT
- Kiekot Rodi Tryp 30 edessä, Iridium 30 takana, navat Shimano MT400 ja MT510
- Schwalbe Nobby Nic 29 × 2,6
- Iridium-hissitolppa
- 23,2 kg L-koko
- 3 550 € + toimituskulu 60 €
Katso koko testi: Sähkömaastopyörien vertailu – kolme kiinnostavaa sähköavusteista maasturia