Canyon laajensi gravel-tarjontaansa toisella mallilla. Uuteen Grizliin mahtuu selvästi leveämmät renkaat kuin aiemmin testaamaamme Grailiin ja uutuus onkin kaksikosta maasto- ja bikepacking-kykyisempi.
Bikepackingiin ja pitkiin ajopäiviin mieltyneille Canyon Grizl sopii useiden kiinnityspisteiden ansiosta. Pullotelineitä mahtuu mukaan kolme ja lisäksi vaakaputkessa on kiinnitykset litran vetoiselle minilaukulle, jonka Apidura suunnitteli Grizliin. Keulapakkauksia varten kiinnityspisteitä löytyy haarukan molemmilta puolilta kolme.
Testaamassamme Canyon Grizl CF SL 7 -mallissa vaihtaminen ja vauhdin hillintä hoituvat Shimano GRX -osilla. Kahden eturattaan taktiikka tuo sähläystä vaihtamiseen. Lisäksi etuvaihtajan säätö on herkästi pielessä osalla vaihdeyhdistelmistä – kuten testipyörässä. Osassa Grizlin hintavammista malleista onkin yhden eturattaan eli 1×-vaihteistot.
Canyon myy Grizliä ainakin toistaiseksi vain hiilikuiturunkoisena. Yhtiön mukaan M-kokoinen hiilikuiturunko painaa 925 grammaa ja keula 430 grammaa. Kokonaisuus hoitaa tehtävänsä sopivan jämerästi.
PYÖRÄ TOIMITETAAN sisärenkailla, mutta sekä kiekot että renkaat ovat tubeless-valmiit. Renkaat kannattaakin ehdottomasti litkuttaa eli asentaa ilman sisärenkaita kuten testipyörässä.
Litkutuksen merkitys korostuu rosoisilla pinnoilla kuten latupohjilla, joiden pinnassa on täräyttäviä juuria, uria tai kiviä. Sellaisilla Grizlin vakiorengastukselle sopivat paineet ovat hieman vajaa kaksi baria, jolloin läpilyöntejä tulee väistämättä ja sisärenkaat puhkeilisivat herkästi. Jos renkaat ovat olennaisesti kovemmat, pyörän hallittavuus ja mukavuus kärsivät.
XS- ja XXS-koon rungoissa kiekot ovat kokoa 650B, muutoin 700C eli tutut 28-tuumaiset. Edullisimpienkin mallien kiekot ovat ilahduttavan kevyet, sillä testipyörän tavoin CF 6 -versioon kuuluvien DT Swissien paripainoksi luvataan 1 750 grammaa. Kiekkojen ja rengasvalinnan ansiosta pyörä tuntuu kiihtyvän helposti.
45-millimetriä leveät Schwalbe GOne -renkaat toimivat niin maastossa kuin tiellä. Canyon lupaa, että runkoon mahtuvat 50-milliset 28-tuumaiset renkaat – tarvittaessa täysmittaisten lokasuojien kanssa.
TESTIPYÖRÄSTÄ on saatavilla myös vastaava naisten malli. CF 8 -versiosta alkaen Grizlin satulatolppa joustaa kuopissa yläosastaan taakse. Kaksi vuotta sitten Grailin testissä totesimme ratkaisun aluksi erikoisen tuntuiseksi, mutta totuttelun jälkeen emme olisi halunneet luopua erikoistolpasta.
Grizl on selvästi tavanomaisempi gravel-pyörä kuin erikoisella ohjaamolla varustettu Grail. Aikaisemman mallin vau-elämystä Grizl ei tarjoa, mutta se tuskin onkaan tarkoitus.
Canyon Grizl on tasapainoisen hyvä hiilikuiturunkoinen gravel-pyörä monipuoliseen käyttöön. Kovilla baanoilla ja vauhdikkaassa ajossa viihtyvälle Grail sopii paremmin, mutta sitä rajoittaa rengastilan puute pehmeitä ja röykkyisiä seikkailureittejä ajatellen.
Canyon Grizl CF SL 7
- Hiilikuiturunko | Vaihtajat Shimano GRX RX810 | Kahvat ja kampisarja Shimano GRX RX600 | Kiekot DT Swiss C1850 Spline, sisäleveys 22 mm | Schwalbe G-One Bite 28 × 1,70 eli 45 mm | L-koko 9,40 kg ilman polkimia ja sisärenkaita | 2 300 € + toimituskulu 60 €
TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN