Canyon Neuron CF 9 SL

Lyhyesti

Rentoon polkuajoon.

Kuvaus

Canyonin myydyin maastomalli Neuron osoittautui helposti ajettavaksi, mutta aiempaakin pystympi ajoasento karsi suorituskykyisyyttä vauhtikestävyyden rajoilta. 

Canyon uudisti vuodesta 2019 palvelleen Neuronin rungon. Mitoituksesta tuli entistä rennompi eli pystympi. Aiempaan saman koon malliin verrattuna tanko on oletuksena pari senttimetriä korkeammalla ja lisäksi etäisyys satulasta tankoon lyheni hieman, vaikka ohjainkannatin pysyi 60-millisenä.

Muutokset tuntuvat ajossa, joskin niiden positiivisuus tai negatiivisuus riippuu kuljettajasta. Sähköavusteisissa maastureissa tyypilliseen korkeaan ja lyhyeen ajoasentoon tottuneille Neuron sopinee mainiosti.

Aiempi versio soveltui uutukaista paremmin maastopyörämaratoneille ripeävauhtiseen ajoon etenkin kuskille, jolla selkä on lyhyt suhteessa jalkojen pituuteen. Uuden Neuronin mitoitus jättää tällaisen ajon aiempaa selkeämmin Canyonin valikoimasta xc-pyörä Luxille tai siitä trail-suuntaan kehitetylle Lux Trailille, joskin pystympää asentoa kaipaavalle Neuronkin pysyy vaihtoehtona.

Joka tapauksessa vaativien polkujen tasapainoilu hoituu Neuronilla luottamusta herättävästi.

NEURONIN HIILIKUITUVERSIOSSA runko keveni yhtiön mukaan 200 grammaa. Ajoimme malliston toiseksi ylintä, 5 200 euron kokoonpanoa. Siihen mahtuvat suorituskykyiset ja kevyet DT Swiss -kuitukiekot, kohtuuhintaisin Sramin sähkövaihtajista sekä Foxin iskareiden Factory-huippumallit.

Tuhannen euron lisähinnalla kiekot vaihtuvat yhä kepeämpiin, vaihtajaksi Sram X01 Eagle AXS sekä hissitolppaksi RockShox Reverb AXS. Toisaalta testimallista tuhannen euron säästölläkin löytyy laadukas kokonaisuus, joskin vaihteet ovat mekaaniset, kiekoissa enemmän grammoja ja iskarit sarjaa alemmat. Neljäs ja edullisin kuituversio Neuron CF 8 maksaa 3 150 euroa.

Testin kokoonpano osuu premiumia etsivälle pyöräilijälle, joka ei kuitenkaan halua maksaa aivan viimeisten grammojen viilauksista. Kaikki neljä versiota Canyon on hinnoitellut osasarjoihin nähden houkutteleviksi, mikä on merkille tyypillistä ja luontevaa suoramyyntimallin ansiosta.

Linkuston kokoon painuva osuus satulaputken takapuolella tuo hieman joustomatkaa takaiskarin lisäksi.

NEURONIN LINKUSTO on pysynyt perusratkaisultaan ennallaan. Joustomatkaa lisäävät viistoputkien elastomeerit, joiden toiminta nivoutuu iskarin liikkeeseen saumattomasti. Foxit ja linkusto silottavat hienosti sekä maaston pienet epätasaisuudet että kivikoiden rynkytystä. Vetopitoa piisaa vaativien alustojen nousuissa, ja jyrkissäkin kohdissa tasapaino sekä siten käsiteltävyys säilyy ilman kummempia painonsiirtoja.

Keulan joustomatka kasvoi jo edellisen runkoversion aikana 140 millimetriin ja pysyi siinä. Suomalaisille poluille Neuronin tyyppiseen pyörään joustomatka on vähintään riittävä. Iskarit saa sileitä osuuksia ja helppoja nousuja varten lukkoon, mutta lukitukselle ei ole xc-mallien tapaista vipua tangossa. 

Sähkövaihtaja toimii varmasti ja riittävän ripeästi, mutta en pidä Sramin vaihteenvalitsinta onnistuneena. Kivikossa napautusten määrää on hankala kontrolloida, ja yhden keinuvivun ratkaisu altistaa tahattomalle väärän suunnan vaihtamiselle. Ketjujen putoamista estää edessä ohjuri, jonka korkeutta voi säätää eturattaan koon mukaan.

Sramin sähköinen vaihtaja saa komennot langattomasti. Yläkulmasta irtoavassa akussa ei ole usb-yhteensopivuutta, joten erikoislaturi täytyy pakata reissuille mukaan.

EDELLISEN SUKUPOLVEN IKÄ näkyi taakse menevien jarruletkun ja vaihdevaijerin paneloinnissa kuiturungon pinnalle. Uudessa Neuronissa letku ja vaijeri ovat rungon sisällä omissa kanavissaan, mikä helpottaa huoltoa.

Mekaanisen vaihtajan malleissa vaijeri reitittyy putken alapinnalle vain hieman keskiöstä taaksepäin, vaikka sisäinen kanava voisi jatkua taaemmaksi. Jarruletku tulee ulos puolivälissä putkea toisella puolella.

Canyon on jälleen suunnitellut satulaputken viistommaksi kuin olisi suora linja keskiöstä satulaan. Aiempi reilu mutka satulaputkesta on kadonnut, ja se kiinnittyy nyt selkeästi keskiön etupuolelle. Virtaviivaista ilmettä tuo myös viistoputken kiinnittyminen aiempaa alemmas satulaputkeen.

Pyörän viimeistelee kaksiosainen väritys, joka oikeastaan koostuu maalauksesta ja siitä saumalla erottuvasta etuosan hieman muovimaisesta joskin näyttävästä pinnoituksesta. Jälkimmäinen toivottavasti kestää kivien osumia, sillä erillinen iskusuoja on pienehkö.

Runkokolmioon saa kierrettyä yhä vain yhden pullotelineen, mutta viistoputken yläosassa on nyt kierteet työkalu- tai energiaboksille. XS- ja S-koossa renkaat ikävä kyllä pienenevät aiemman version tavoin 29 tuumasta 27,5 tuumaan.

Canyon Neuron CF 9 SL 

  • Hiilikuiturunko
  • Fox 34 Float Factory FIT4 140 mm
  • Fox Float DPS Factory
  • Sähkövaihteet Sram GX Eagle AXS
  • Jarrut Sram Code RSC
  • Kuitukiekot DT Swiss XMC 1501
  • Schwalbe Wicked Will 29 × 2.40 ja Nobby Nic 29 × 2.40
  • Hissitolppa Canyon G5
  • Kuitutanko Raceface Next 35, 760 mm
  • 13,0 kg L-koko sisärenkailla
  • 5 200 € + toimituskulu

 

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Maastopyörät

Merkki

Canyon

Välineryhmä

Pyörät