Canyon Spectral:ON CFR

Lyhyesti

Haipakkaa polulla.

Kuvaus

Sähköavusteinen Canyon Spectral:ON heräsi hauskaksi vauhdikkaassa polkuajossa. Rauhallisesti kruisaillessa pyörän ominaisuudet jäivät pimentoon. 

Canyonin sähköavusteisista maastopyöristä täysjoustot Neuron:ON ja Spectral:ON sopivat monipuoliseen ajoon suomalaisilla poluilla. Viime vuonna testaamamme jäykkäperä Grand Canyon:ON vaatii tarkempaa ajoa röykkyisillä poluilla ja Torque:ONin joustomatkojen hyödyntäminen vaatii kovia alamäkinopeuksia sekä hyppyjä.

Uudistuneen Spectralin mallit jakautuvat CFR- ja CF-malleihin. Molemmissa runko on hiilikuitua, joskin CFR painaa hieman vähemmän – ja maksaa versiosta riippuen hieman yli tai alle 10 000 euroa. CF-mallien hinnat alkavat huomattavasti kohtuullisemmasta 5 400 eurosta. Siihenkin hintaan mahtuvat hyvin toimiviksi todetut osat.

Sähköavusteiseksi maastopyöräksi Spectral:ONin mitoitus on luonteva. Ajoasento ei missään nimessä hyökkää muttei toisaalta jää niin pystyksi kuin useissa testaamissamme sähkäreissä. Edelliseen Spectral:ONiin nähden satulaputken kulma on jyrkempi, eikä nousuissa vetopidon tai keulan kontaktin ylläpitäminen aiheuttanut ongelmia.

L-koon Canyon näytti vaa’alla 23,0 kilogrammaa. Luku on sähköavusteiseksi täysjoustoksi kohtuullinen etenkin huomioiden, ettei painoa ole karsittu akun kapasiteetista.

Aiemmin ajamamme Orbea Rise ja Trek E-Caliber ovat alle 20-kiloisina eri luokassa, mutta molemmissa säästöä on haettu akusta. Varsinkin jälkimmäisessä avustus on pidetty akunkeston aikaansaamiseksi selvästi vähäisempänä kuin Spectral:ONissa.

KESÄN KOEAJOILLA pitkän vaimennusmatkan Fox Factory -iskunvaimentimet hoitivat työnsä mainiosti. Kivet ja juuret ylittyivät huippumallisten iskareiden pienen puhinan säestämänä. Pyörän napakan alustan ja rouheiden renkaiden yhdistelmä toi luottoa vauhdikkaisiin tunturilaskuihin.

Avustustasot Shimanon luontevasti käyttäytyvään EP 8 -moottoriin valitaan erillisillä napeilla vasemman kahvan kupeesta, joten avustuksia voi käyttää maaston kohtien mukaan irrottamatta kättä tangosta. Turhan usein napit ovat hankalammin käytettävästi näytön reunassa.

Pyörä houkutteli ripeään ajoon, mikä näkyi korkeana keskinopeutena. Vauhdin myötä pyörä muuttui eloisammaksi, iskareiden ominaisuudet pääsivät käyttöön ja jopa pienet hypähdykset irtosivat luontevasti. Rauhallisesti ajellessa vahvuudet eivät juuri näyttäytyneet.

Etenemiskykyä toi osaltaan 29-tuumainen eturengas. Taakse Canyon on valinnut 27,5-tuumaisen renkaan oletettavasti parantaakseen pyörän ketteryyttä. Isompi takarengas olisi voinut tehdä pyörästä vielä kulkevamman röykkyisillä poluilla. Tiesiirtymille renkaiden isot kuviot toivat vastusta, eikä pyörä kulkenut tasaisella kuitukiekoista huolimatta juurikaan avustusnopeuden 25 km/h -ylärajaa kovempaa.

Pitkistä päivistä nauttivat voivat valita Spectral:ONiin normaalia järeämmän 900 Wh:n akun lisähintaan 720 Wh:n tilalle. Moottoria suojaa kookas panssari. Ketjun putoamista ehkäisee ohjuri ja osumia runkoon suojus.

Testatun pyörämallin tinkimättömät osasarjat näkyvät hinnassa. Sähköavusteisen maastopyörän painoluokassa XTR-osasarjan hyödyt grammojen säästössä jäävät vähäisiksi. Muita vaihtoehtoja toki löytyy CF-malleista.

Canyon Spectral:ON
Moottorin avustustasoja voi käskyttää hyvien nappien ansiosta siirtämättä katsetta tankoon.

Canyon Spectral:ON CFR 

  • Hiilikuiturunko
  • Moottori Shimano EP8
  • Iskarit Fox 36 Factory Kashima 150 mm ja Fox Float X Factory EVOL e-mtb
  • Vaihteet ja jarrut Shimano XTR
  • Kuitukiekot Reynolds TR 309 E 29 ja TR 367 E 27,5
  • Maxxis Assegai 29 × 2,5 WT ja Minion DHR II 27,5 × 2,6 WT
  • Hissitolppa Fox Transfer Factory 
  • L-koko 23,0 kg
  • 9 400 €

 

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

Lisätiedot
Merkki

Canyon

Käyttötarkoitus

Maastopyörät, Sähköpyörät

Välineryhmä

Pyörät