Garmin Edge 530 ja Edge 830 pääsivät 2019 kesällä testiimme teille ja poluille. Laitteiden olennaisin ero on 830:n kosketusnäyttö. Se toimii kuivalla kelillä hyvin, mutta rankassa sateessa näyttöjen vaihdon sivuttaispyyhäisyt onnistuivat turhan satunnaisesti. Näyttö oli kirkas ja selkeä aurinkoisellakin kelillä.
Sykevyöhön liitettynä Edget arvioivat erilaisten harjoitusten jakaumaa samoin kuin Garmin Forerunner 945 ja Garmin Fenix 6 -rannelaitteet. Wattiantureiden avulla arviot treenien tuottavuudesta paranevat. Aiempien Edge-mallien tapaan voimantuottoa voi seurata erilliseltä näytöltä jo ajon aikana, mikä voi auttaa tekniikan ylläpitämisessä väsyneenä.
Edge 530 ja Edge 830 osaavat tarvittaessa mukauttaa reittisuunnitelmaa kesken ajon. Jos ajat risteyksen ohi, laite laskee uuden reitin määränpäähän. Reittien valinnassa Edge huomioi reittien suosion pyöräilyssä Garminin pilvipalvelun avulla. Maastopyöräversiossa olisi Trailforks-palvelun tietoja, mutta niitä on Suomessa todella vähän tarjolla.
Maantiellä viihtyvälle suosittelemme mittarin pariksi Garmin Varia -takatutkaa. Se havaitsee lähestyvän auton ja tieto näkyy tankolaitteen reunassa sekä kuuluu piippauksina. Samalla Varian tehokas valo varmistaa, että autoilija huomaa pyöräilijän. Suomalaisilla teillä tuntui siltä, että autoilijat antoivat Varian vilkutuksen ansiosta paremmin tilaa pyöräilijälle kuin muutoin.
Maastopyöräilijälle Garmin tarjoaa uutuutena hyppyjen määrän, pituudet, matkat ja ajat ilmassa. Laite kuittaa huomaamansa hypyn sekä piippauksella että hyppyä kehuvalla tekstillä. Lisää pelillisyyttä tuo ajon vaikeustaso, joka huomioi matkan kertymisen, korkeuden muutokset sekä kiihtyvyysantureiden tiedot. Riippuu kuskista, minkä verran tällaiset tiedot tuovat ajoon motivaatiota tai hauskuutta. Uudet arvot ovat kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että mittarit voivat tarjota muutakin kuin perinteisiä harjoituksellisia suureita.
Tankolaitteet alkavat olla yhä selkeämmin pikkuruisia pyörätietokoneita. Connect iQ -sovellukset tuovat laitteeseen esimerkiksi sääennusteen tai Stravan. Edge 530 ja Edge 830 yhdistyvät myös Shimanon moottorilla varustettuun sähköavusteiseen pyörään, jolloin erillinen näyttö kertoo avustuksen tason, mahdollisen sähkövaihteen pykälän, akun varauksen sekä ajotapaan perustuvan arvion siitä, kuinka pitkälle akku vielä riittää.
Testatut laitteet
Garmin Edge 530 | ei kosketusnäyttöä | 330 €
Garmin Edge 830 | kosketusnäytöllinen malli | 430 €
Garmin Varia RTL511 | havaitsee takaa tulevat autot | auton lähestyessä kirkastuva huomiovalo | vaatii parikseen kellon, tankolaitteen tai Varia-näytön | 220 €