Garmin Rally XC 200

Lyhyesti

Wattipolkimet maasturiin

Kuvaus

Maastoversio on merkittävin asia Garminin uusissa tehoa mittaavissa Rally-polkimien sarjassa. Maantiepolkimissa mittaustekniikan päivitykset viimeiseen Vector 3:en jäivät pieniksi, joskin aiemman Look Keo -yhteensopivuuden rinnalle tuli Shimano SPD-SL.

Erikseen voi hankkia toiset poljinrungot, jolloin anturit siirtyvät maantie- ja maastopolkimien välillä. Työ tosin vaatii jonkin verran ruuvailua, ja suunnittelijat ovat ajatelleet muunnosta pikemminkin kausittain kuin viikoittain tehtäväksi. Vector 3:n tekniikka sopiiyhteen uusien poljinrunkojen kanssa.

Ajoimme ensituntumat maastopolkimista. Ne napsahtavat Shimano SPD -klosseihin ja selvisivät mainiosti testiin osuneille pakkautuvan lumen keleille, mikä lupaa hyvää myös mutaisiinoloihin. Jalkautumisista ajokenkiin tarttunutta lunta ei juuri jäänyt polkimiin tai irtosi samalla, kun kengän pohjasta tiputti lumia polkimen kärkeen napauttamalla.

Ajotuntumassa ei ollut eroa Shimanon polkimiin, ja kiinnityksen napakkuutta voi tutusti säätää. Garminit ovat 90 grammaa painavammat ja 8 millimetriä paksummat kuin vastaavan muotoinen XT-pari.

Poljinten suositeltu käyttölämpötila on -10–50 astetta. Testiin ei osunut kylmempiä kelejä, mutta on mahdollista, että rapsakat pakkaset vaikuttavat tarkkuuteen tai paristojen toimintaan. Isot lämpötilamuutokset vaativat tehoantureiden kalibrointeja, jotka nykymalleissa hoituvat yleisesti automaattisesti.

Garminin ohjelmisto tarkistaa kalibroinnin poljinten herätessä pyöräytyksillä aktiivisiksi sekä korjaa lenkin aikaisia pienehköjä lämpötilamuutoksia. Korjaus ei kuitenkaan riitä suuriin lämpötilaeroihin. Garmin suosittelee lääkkeeksi kalibrointia. Jos säilytät pyörää sisällä, tämä vaatii kylmällä ennakointia, sillä ennen kalibrointia polkimien pitää sopeutua ajolämpöön 10 minuuttia jokaista 10 C-asteen muutosta kohden.

POLJINTEN ETU kampiin rakennettuihin – usein edullisempiin – tehoantureihin verrattuna on helppo siirrettävyys pyörästä toiseen. Asennus vaatii kalibroinnin, jotta ohjelmisto tietää polkimien täsmällisen asennon kampiin nähden. Tarkkuuden takia Rallyt kannattaa kiinnittää napakasti. Kampien pituus vaikuttaa wattilaskentaan, joten pyörästä toiseen vaihtaessa tieto pitää tarvittaessa päivittää sovellukseen.

Wateista käy selkeästi ilmi maastoajon kuormituksen vaihteleva luonne. Ylämäissä ja pienissä esteissä watit käyvät korkeina, mutta laskettelu piirtää nollakäyrää. Läskipyörällä viimeistään tehoanturi paljastaa ajamisen fyysisyyden kapeampirenkaisiin maastureihin verrattuna.

Kestävätkö ne kiviosumia? Ensiajojen perusteella siitä ei voi sanoa mitään, mutta Garmin kertoo tukevista testimääristä ja rankoista iskukokeista.

SPD-yhteensopivuus ilahduttaa maastopyöräilijöiden lisäksi gravel-kuskeja, jotka käyttävät maastopolkimia. Sekalaiset tiet hoituvat toki gravelillakin maantiepolkimilla, mutta alustan muuttuessa polkumaisemmaksi kengän irtoavuuden merkitys kasvaa.

Tehoanturin voi valita joko yhteen tai kahteen polkimeen sekä maasto- että maantiemalleissa. Jos anturit ovat molemmilla puolilla, Rallyt tarjoavat monipuoliset tiedot puolieroista, tehontuoton vaiheista sekä tehon kohdistumisesta polkimelle sivusuunnassa. Ajoajat satulasta ja putkelta erottuvat toisistaan.

Wattien seuraaminen on yksinkertaista, mutta muun datan hyödyntäminen vaatii sovelluksen selkeästä käyttöliittymästä huolimatta paneutumista. Esimerkiksi tehon kohdistuminen polkimen reunalle voi kertoa tarpeesta säätää klosseja.

Garmin Rally XC 200

  • Garmin Rally XC 200 | Ant+, Bluetooth Smart | 435 g / pari | tehoanturi molemmissa polkimissa | 1 200 €
  • Rally RK 200 tai RS 200 | 1 100 € Rally RK 100, RS 100 tai XC 100 | tehoanturi toisessa polkimessa | 650–700 €
  • Muuntosarja Rally RK, RS tai XC | 200 €

 

Pyöräily+Triathlon 2/2021

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Polkimet

Merkki

Garmin

Välineryhmä

Pyöräily