Giant Trinity Advanced Pro 1

Lyhyesti

Giant on vakaa suoralla ja ohjautuu luontevasti mutkiin. Triathlonpyörään tottuneelle Trinity tuntuu nopeasti tutulta.

Kuvaus

Triathlon- ja aika-ajopyörän käyttötarkoitus on yksinkertainen. Kuskin pitää päästä etenemään mahdollisimman ripeästi ja kestää aerodynaamisessa asennossa koko matka. Giant Trinity on vakaa suoralla ja ohjautuu luontevasti mutkiin. Triathlonpyörään tottuneelle Giant Trinity tuntuukin nopeasti tutulta.

Säädettävyys on erittäin tärkeää, sillä aika-ajoasento pitää rakentaa kuskille sopivaksi. Yläasennossa ilmanvastus nimittäin kasvaa hurjasti, joten siihen ei pitäisi joutua turvautumaan kuin jyrkissä ylä- ja alamäissä. Lepuuttajia voi siirtää pituussuunnassa sentin ja sivusuunnassa neljä senttiä. Aika-ajotangot kiinnittyvät lepuuttajiin, ja tangot voi asentaa pituussuunnassa eri kohtiin. Tangon korkeus säätyy yhden tai kahden sentin palikoilla.

Lepuuttajien tangot osoittavat yleistyneellä tavalla etuosastaan selkeästi yläviistoon. Satulassa on reilusti pituussuuntaista säätövaraa.

Molempia Sramin sähkövaihtajia käskytetään aika-ajotankojen päässä olevilla napeilla. Yksittäin painaen ne ohjaavat takavaihtajaa ja samanaikaisella napautuksella etuvaihtajaa. Vaihtajille on kontrollit myös jarrutusotteella, joskin tankonauhojen alla olevia nappeja on hankala käyttää etenkin viilein sormin.

Pyörässä on kiinnitetty paljon huomiota aerodynamiikkaan. Runkoon yhdistettyjen juoma- ja varustesäiliöiden lisäksi runkoputkien muodot, rungon ja takarenkaan sovitus sekä keskiön alla oleva ilmanohjain kielivät pyörän käyttötarkoituksesta. Giantin mukaan pyörä on aerodynaamisempi, kun pyörään suunnitellut juomasäiliöt sekä lokero geeleille ovat kiinnitettyinä.

Ikävä kyllä muoviosat ovat jääneet kauas muun pyörän tasosta. Integroidussa juomapullossa on pieni suuaukko, joten sen puhdistaminen on hankalaa. Etujuomasäiliön suojalevy puolestaan ei napsahtanut kunnolla kiinni.

Trinityssä kiekkojen päivitystarve on ilmeinen. Tällaiseen pyörään raskaat alukiekot ovat jotakuinkin turhat, ja niiden tilalle pitäisi voida jo ostovaiheessa valita kuskille sopivat hiilikuituiset kiekot – tai mahdollistaa osto kokonaan ilman kiekkoja. Giant Trinity ei ole kilpailijoihinsa nähden kevyt vaikka kiekot vaihtaisi kilpailukykyisempiin.

Vannejarrut kertovat Trinityn konseptin iästä. Tasaisilla reiteillä niillä toki pärjää, mutta levyjarrut vähentäisivät säätöä takakiekon irrotuksessa. Lisäksi kiekkotarjonta painottuu hiljalleen levyjarrullisiin malleihin, joilla ei tarvitse varautua vanteen kuumenemiseen samoin kuin vannejarrujen kanssa.

Giant suosittelee ajamaamme M-kokoa 172–184-senttisille kuskeille, mutta testin perusteella pyörä sopii pidemmille triathlonisteille. Kampien pituus riippuu pyörän koosta ja on 165–175 mm, M-kokoisessa testipyörässä 172,5 mm. Hintaan sisältyvät wattikammet säväyttävät.

  • Hiilikuiturunko | Sram Force eTap AXS -sähkövaihteet | Giant Speedcontrol -vannejarrut | Sram Force D1 -kammet Quarq Dzero -wattianturilla | Giant P-A2 -alukiekot | Giant Gavia Course AC1 700×25c (28 mm) -renkaat | ISM PS 1.0 -satula | Integroidut juomasäiliö, juomapullo ja lokero geeleille | M-koko | 5 800 €

 

Lue myös Murrosvuoden koeajoilla – kevään pyöriä testissä

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Triathlon ja aika-ajo

Merkki

Giant

Välineryhmä

Pyörät