Karhu Xrace Skate oli hiihdettävyydeltään helpoissa lumioloissa vaivaton ja hyvin vakaa. Kannan pääty ja kärki ovat Karhuista ja saman tehtaan Yokoista tuttuun tapaan taipuisia ja pikemminkin kiertolöysiä kuin kiertojäykkiä, mikä vie suuntavakautta jäisellä alustalla.
Aktiivikuntoilijoille suunnattu suksi ei ollut liukkaudeltaan aivan huippua, mutta kulki mukavasti etenkin parhaalla kelialueellaan pikkupakkasessa. Kuivassa vitilumessa suksi uupui oletettua enemmän. Xracen pohja on lähellä merkin kisatasoa. Tehdashionta on hienojakoinen ja yhtenevä Kiteen suksitehtaan kylmän kelin kisamallien kanssa.
Kuluvalle kaudelle Xrace Skate sai runkoonsa uuden kennomateriaalin, joka Karhun mukaan kevensi paria 50–100 grammaa. Samalla suksen värit muuttuivat, mutta grafiikka on yhä jäljessä kilpailijoista.
Hiihtoon 1/2025 testaamamme kisaluistelusukset olivat Karhuihin verrattuna 200–300 grammaa keveämpiä per pari, ja myös aktiiviharrastajan suksista löytyy selvästi kevyempiä suksia. Hiihtäessä Xrace ei tunnu raskaalta, mutta eron keveimpiin malleihin huomaa. Vaikka side oli perusasennossaan tasapainopisteessä, kanta tuntui toisinaan hieman laahaavalta.
Karhu osoittautui sopivaksi sukseksi pikkupakkasessa hiihtävälle kuntoilijalle.
Karhu Xrace Skate
- Testipari 194 cm
- Paino 1 530 g
- Siteet Rottefella Xcelerator 2.0
- Hinta 450 euroa