MERIDA eONE-SIXTY 500 

Lyhyesti

Viiden tonnin perussuoritus.

Kuvaus

MERIDA eONE-SIXTY 500 on sarjan hinnat alkaen -malli. 5 000 euron hintaluokassa täysjoustoisten maastopyörien erot ovat suuria, mutta rahalla pitäisi saada luotettava ajopeli. Sellainen on myös Merida, mutta osavalinnat eivät nouse erityisesti kilpailijoista esiin.

Ajoasento on korkea, ja Merida eOne-sixtyn kuljettaja istuu pikemminkin pyörän päällä kuin sisällä. Meridan koko kannattaa valita siten, ettei pyörä ole ainakaan liian pieni. Muutoin kivikkoisten alamäkien ajo tuntuu epävarmalta.

RockShoxin alusta ja Meridan linkusto hoitivat kivikot ja juurakot asiallisesti kuten tällaisen pyörän pitääkin. Pyörä ei kuitenkaan houkutellut ilottelemaan polulla samalla tavoin kuin KTM. Vaimennus toimi pehmeästi, mutta hieman tasapaksusti. Jäimme kaipaamaan hintavammista iskareista löytyvää parempaa tasapainoa pienien epätasaisuuksien vaatiman herkkyyden ja kunnon röykkyjen iskunkeston välille.

Shimano Deore -vaihteisto on hintaluokkaan nähden perustasoinen joskin hyvin säädettynä aivan toimiva. Ohjuri varmistaa ketjun pysymisen paikallaan kovassakin röykytyksessä.

Sähköavusteiset maasturit kannattaa litkuttaa eli asentaa renkaat ilman sisureita. Raskaan pyörän ja avustuksen tuoman vauhdin yhdistelmä tuo helposti läpilyöntejä ja siten rengasrikkoja etenkin taakse. Testin aikana tämä korostui Meridassa, jossa sisärenkaita kului Kiilopään ja Saariselän tunturipoluilla poikkeuksellisen monta.

KTM:n tavoin Meridassa eturengas on 29-tuumainen ja takana pyörii halkaisijaltaan hieman pienempi 27,5 tuumainen. Yhdistelmällä haetaan kompromissia esteiden ylityskyvyn ja ketteryyden välillä. Rengasrikot saattavat kertoa, että Meridassa taakse kohdistuu kivikossa iskuja, jotka hidastavat menoa.

Kenda Regolith -renkaat ovat polkuajoon suunniteltuun pyörään luontevat eivätkä ylijäreät. Rengasvalinnan ansiosta pyörä rullaa ilman avustusta kohtuullisesti vaikka testikuskit kokivat, että Shimano EP8 -moottori jarrutti kulkua. Vaste on selvästi pienempi kuin varhaisissa sähköavusteisissa pyörissä mutta selkeämpi kuin KTM:n Boschissa. Shimanon mukaan vaste on pienentynyt 38 prosenttia edellisen sukupolven E8000-moottoriin verrattuna.

SHIMANO EP8 -MOOTTORI vastasi polkemiseen yllätyksettömästi, mikä tässä tapauksessa on hyvä asia. Avustusta löytyy myös matalan poljinnopeuden väännöissä.

Oletuksena avustustasoissa on ensimmäisen ja toisen pykälän välillä turhan suuri ero, mutta onneksi tasoja voi muokata sovelluksesta. Avustuksen irtoaminen ja kytkeytyminen rajoitinnopeudella tuntuu selkeinä nykäisyinä korkeammilla avustustasoilla trailista alkaen.

Merida on valinnut tankoon sähköavustuksen näytön ja nappien yhdistelmälaitteen. Ratkaisu häviää selvästi Shimanon mainioille erillisille napeille ja pienelle lcd-näytölle, jotka löytyvät testaamastamme Canyonista.

Meridan näytöllä avustustaso näkyi vain kapeana viiruna näytön reunalla. Totuttelun jälkeen viirun huomasi, mutta katseen piti osua juuri oikeaan paikkaan. Näytön kupeessa olevien nappien käyttö polulla ajaessa ei ole luontevaa eikä onnistu kuin helpoissa kohdissa. Lisäksi napautuksia tulee polulla herkästi yhden sijaan kaksi.

Avustus käynnistyy viistoputken alaosasta huomaamattomasta ja tunnokkuudeltaan heikosta napista, jota jokainen testikuskimme joutui haeskelemaan.

Merida takajousto
Meridan peräpää käsitteli tunturikivikoiden röykytyksen perusvarmasti.
Merida tankolaite
Avustuksen käskytys ei suju Meridan valitseman näytön kupeesta yhtä luontevasti kuin Canyonin erillisistä napeista.

Merida eONE-sixty 500

  • Alurunko
  • Shimano EP8 -moottori 85 Nm
  • Akku 630 Wh
  • Keula RockShox 35 Gold RL
  • Takaiskari RockShox Deluxe Select +
  • Vaihteet Shimano Deore
  • Jarrut Shimano M4100
  • Kenda Regolith 29 × 2,4 edessä ja 27,5 × 2,60 takana
  • Perustason alukiekot
  • Merida Comp TR -hissitolppa
  • 24,4 kg L-koko
  • 5 050 €

Lue koko testi: Sähkömaastopyörien vertailu – kolme kiinnostavaa sähköavusteista maasturia

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Maastopyörät, Sähköpyörät

Merkki

Merida

Välineryhmä

Pyörät