Orbea Alma M Team

Lyhyesti

Orbea Alma kiihtyi nopeasti, ohjautui tarkasti ja oli 8,4-kiloisena kaikin puolin kevyt liikuteltava.

Kuvaus

Nykyaikainen täysjäykkä maasturi eroaa valtavasti 90-luvun peleistä. Modernin geometrian, hiilikuiturungon ja litkutettujen renkaiden yhteispeli imi tärinät ja kohtuullisesti röykkyjäkin. Orbea Alma kiihtyi nopeasti, ohjautui tarkasti ja oli 8,4-kiloisena kaikin puolin kevyt liikuteltava.

Tarkkuus, keveys ja perusjärkevä geometria toivat luottamuksen, jonka ansiosta Orbea Alma päätyi testiajoilla kuskien taitoihin nähden vaativille linjoille. Haastamista helpotti se, että kevyellä ja ketterällä pyörällä korjausliikkeet olivat vaivattomia. Pyörä kiipesi mainiosti satulasta jyrkkäänkin kinkareeseen.

Vauhdikkaissa alamäissä sekä kookkaissa juurakoissa ja kivikossajäykkä keula toki jarrutti Alman menoa laadukkaisiin vaimennettuihin maastureihin verrattuna. Yksittäiset maltilliset juuret ja kivet saattoi lasketella jopa satulasta, mutta mutapohjaiseen maahan rakennetut kivikovat laskureittien möykyt olivat keulalle liikaa.

Pyörä oli tarkka rengaspaineista ja tuli testiin asianmukaisesti ilman sisärenkaita eli litkutettuna. Paras pito ja ajomukavuus vaativat aika matalia paineita, mutta toisaalta liian pehmeillä renkailla epätasaisuudet iskivät herkästi läpi. Kevyet insertit pienentäisivät läpilyöntien riskejä rajapaineilla ajaessa.

DT Swissin kiekot ovat alumiinisiksi kevyet ja niille löytynee käyttöä. Maxxis Rekon Race rullasi mukavasti, mutta pito jäi mudassa varsin rajalliseksi. Ohjuri estää ketjun putoamisen edestä.

Orbea Alma soveltuu vauhdikkaaseen kisatyyliseen ajoon osaavan kuskin käsissä sekä rauhallisempaan ajeluun yksinkertaisuudesta pitävällä ajajalla – vaikka ajotaidot eivät vielä olisi hurjat.

Osassa gravel-pyöristä maastokyvykkyys on parantunut, mutta silti ne ovat kaukana Alman kaltaisesta maasturista. Joihinkin graveleihin mahtuvat jopa maastorenkaat, mutta eroiksi jäävät silti esimerkiksi maasturin loivempi keula, leveämpi tanko ja pystympi ajoasento. Toisaalta samoista syistä Alma häviää graveleille sorateillä.

  • Hiilikuiturunko | Orbea Spirit Rigid Carbon -kuitukeula | Vaihteet Shimano XTR | Jarrut Shimano XT | DT Swiss XR 1650 | Maxxis Rekon Race 29 × 2,35 EXO | Hiilikuituinen kiinteä satulatolppa | L-koko | 8,4 kg ilman sisärenkaita ja polkimia | 5 100 € | Fox 32 Float SC Factory 100 mm -joustokeulalla 5 500 €

 

Lue myös Murrosvuoden koeajoilla – kevään pyöriä testissä

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Maastopyörät

Merkki

Orbea

Välineryhmä

Pyörät

Arvio
5.00 out of 5