Orbea Gain

Lyhyesti

Sähköpyörien sleeper

Kuvaus

Orbea Gain Road näyttää nopeasti katsoen normaalilta maantie- tai gravel-pyörältä. Renkaita vaihtamalla pyörä sopii molempiin käyttöihin, mutta Orbeaan ei osu vanha tyypittely sellaisenaan.

Gain on sähköavusteinen kiituri – ja vieläpä varsin linjakas sellainen. Mieleen tulee autoissa käytetty ilmaisu sleeper – normaalilta näyttävä, mutta hätäisen tekniikan omaava menopeli.

Itse asiassa Orbea Gain on laaja mallisto. Esimerkiksi testaamastamme kokonaisuudesta on samalla rungolla gravel-versio hieman erilaisilla osilla. Valikoimaan kuuluu myös hintavia hiilikuitu-unelmia sekä suoratankoisia yleispyöriä.

Gainille ominaisimmat käytöt paljastuivat vasta kilometrien ja erilaisten pyöräilyjen myötä. Sujuva ja luonnollisen tuntuinen avustus miellytti alati kumpuilevilla reiteillä. Kaupunkikeskustan jatkuvissa liikennevalokiihdytyksissä pyörä oli hullun hauska. Molemmissa käytöissä peli perustui siihen, että kuormituksia – mäkien nousuja tai lähtökiihdytyksiä – jaksoi tehdä vauhdikkaana todella monta.

Orbea Gain on sähköavusteiseksi kevyt

Kokeilimme pyörää talvesta kevään korvalle, ja alla olivat Michelinin nappularenkaat. Silti kiihdytyksissä tuntemus oli hieman sama kuin junamaisesti etenevällä triathlon-pyörällä lähtiessä. Nopeus nousi kuin itsestään, mutta pyörän liikkeissä aisti sähköpyörän tekniikan tuoman painon.

Lisäkiloja oli tosin kertynyt sähköpyöräksi erittäin kohtuullisesti. Shimanon 105-osasarjalla varustettu alumiinirunkoinen Orbea Gain toi vaa’alle 13 kilogramman luvut, ja hiilikuituinen huippuversio olisi lähes kaksi kiloa kevyempi.

Akun varauksen hyytyminen ei muuttanut ajotuntumaa tolkuttoman raskaaksi, joskin pyörässä olevat kilot toki huomasi ilman sähköapua mäkiä kiivetessä.

Painon lisäksi moottoritekniikka vaikuttaa ajettavuuteen ilman apuvoimia. Gainissa moottori ei tuo ylimääräistä vastusta ollessaan suljettuna toisin kuin osassa sähköavusteisista pyöristä.

Sähköhauskuus loppui tutusti 25 kilometrin tuntivauhdissa. Gainilla ajoajat oli poikkeuksellisen helppo ennustaa, sillä tuulet ja maltilliset mäet eivät juuri vaikuttaneet keskinopeuteen. Kokeilluilla nappularenkailla avustuksen raja vakiintui myös matkanopeudeksi. Maantierenkailla suotuisissa oloissa vaihtelua tulisi toki hieman enemmän.

Komennot yhdellä napilla

Kolmiportaisen avustuksen matalin vaihtoehto oli testiajojen suosikki. Sillä ajellessa ylämäkiin sai tehdä töitä, ja matkan kuluessa avustuksen saattoi miltei unohtaa. Lenkin päätteeksi keskisyke oli toistuvasti yllättävän korkea – ehkäpä sähkön tuoma lisävauhti ruokki tuntumaa vauhdikkaasta ajosta.

Orbea ei ole suunnitellut Gainiin tehokkainta moottoria tai suurinta akkua vaan pikemminkin sähköavusteisen pyörän, jonka paino on kohtuullinen. Avustus säätyy vaakaputkessa olevasta napista värikoodien avulla, ja sama nappi viestii myös akun varauksesta. Tangossa ei ole monesta sähköpyörästä tuttua nelikulmaista näyttöä, mutta lisätietoja saa halutessaan kännykkäsovellukseen.

Gainilla taittuu hikoilematta vaikkapa menomatka töihin tai muihin tapaamisiin, joskin pyörä vaatii kaikilla avustustasoilla myös omaa ajoa. Paluumatkan voikin paahtaa vaikka ilman avustusta ja kerätä näin sekä palauttavaa että kuormittavaa ajoa.

Moottoria ei välttämättä ensivilkaisulla havaitse, mutta se löytyy takanavalta. Viistoputkeen on piilotettu akku, jonka kaveriksi voi hankkia pullotelineeseen kiinnittyvän lisäakun.

Pyörän runko on varsin jäykkä etenkin takaosasta. Ainakin ison ilmatilan testirenkailla mukavuus oli silti ihan riittävä. Ajoasento on pikemminkin pitkähkö kuin lyhyt.

>> Orbea Gain Road G30 | 13 kg | 2 900 €

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Sähköpyörät

Välineryhmä

Pyörät

Merkki

Orbea