ORBEA OIZ H30 tarjoaa hyvän vastineen rahalle ja sopii kohtuuhintaista xc-henkistä maastopyörää hankkivalle. Orbean osavalinnoissa näkyy kohtuuhintaisen pyörän tavoittelu, mutta valinnat ovat tarkoituksenmukaisen toimivia. Esimerkiksi vaihtajat ovat nykyisin niin hyviä, että Deore hoitaa tehtävän asiallisesti. Ainakin röykkyisillä tunturipoluilla eurot tuntuivat paremmin käytetyiltä ketjuohjuriin kuin jos Orbea olisi luopunut siitä ja valinnut vaikkapa XT-vaihtajan.
Täysjoustoisen maasturin hankinnassa kannattaa huomio kiinnittää runkoon, iskareihin ja kiekkoihin, sillä niiden päivittämiseen kuluu eniten rahaa. Esimerkiksi vaihtaja vaihtuu helposti ja kohtuuhintaan.
Tilausvaiheessa Orbeaan voi valita muutamasta osasta toisen vaihtoehdon lisähintaan. Testipyörään olikin ruksittu 45 euron rengaspäivitys.
Harkita kannattaa perustason kiekkojen vaihtoa kevyempään DT Swiss X 1900 -pariin kohtuullisella 230 eurolla, sillä ero tuntuu kiihdytyksissä ja nousuissa. Orbeassa ei ole vakiona hissitolppaa, mutta sen saa pyörätilaukseen 114 eurolla. H30-mallin alumiinirungon väritystä ei voi valita laajasta värikartasta hintavampien versioiden tavoin, mutta tarjolla on sentään kolme vaihtoehtoa.
ORBEA ON SPEKSANNUT EUROJA aivan oikein iskareihin. Foxin budjettikeula Rhytm 120-millin joustomatkalla sekä runkoon osin upotettu Fox DPS Performance -takaiskari osoittautuivat suomalaisille poluille kestävyysajoon sopivaksi pariksi. Takaiskari ja Orbean linkustot ansaitsivat erityismaininnan, sillä ne tarjosivat hienosti vetopitoa myös jyrkissä nousuissa ja otetta riitti sekä putkelta että satulasta.
Mainio takaiskari tuo Orbeaan suorituskykyisyyttä.
Fox ei tee halpiskeuloja, joten budjettimainintaa pitää tulkita. Rhytm on merkin hintavampia keuloja hieman painavampi, mutta silti alle kaksikiloinen. Paluuvaimennus säätyy Rhytmin alapäästä yksinkertaisesti käsin pyörittämällä samalla tavalla kuin merkin hintavammissa keuloissa.
Tähän juttuun testatussa Canyon Grand Canoyn:ONissa keulasta oli versio, jossa joustoa voi säätää portaittain yläosasta. Orbeassa keulan lukitus hoituu tangosta, mutta muutoin joustoa ei voi säätää ajaessa. Riippuu kuskista, kumpi ratkaisu toimii paremmin. Vaimennuksen perussäätö hoituu Rhytmissä tutusti iskaripumpulla.
Renkaat ovat xc-pyörään luontevan miedosti kuvioidut ja hyvin rullaavat, mutta nykyajatuksiin kapeat. Hieman kookkaamman kuvion renkaat toisivat kuitenkin lisää luottamusta märkiin päiviin. Testiin pyörä toimitettiin asianmukaisesti litkutettuna eli ilman sisärenkaita. Peruskiekotkin sopivat tubeless-asennukseen.
VAIKKA AJOASENNON tunnistaa xchenkiseksi, H30-malli ei ole liian kisakireä vaan hintaluokkaansa sopien helposti lähestyttävä. 13,6 kilon paino on euroihin nähden täysjoustoksi kohtuullinen ja viilautuu pienemmäksi kiekkojen vaihdolla.
Oizista löytyy myös varsinaisia rallimalleja, joissa ajoasento on aggressiivisempi ja painoa on pudotettu hiilikuiturungolla sekä tinkimättömillä osavalinnoilla. Numeroon 4/2019 testasimme Oiz M10 TR -mallin, joka oli pari kiloa kevyempi kuin Oiz H30 ja asennoltaan selvästi hyökkäävämpi.
Trail-pyöriin tottuneelle Oizin 74-senttinen tanko voi tuntua kapealta vaikka onkin xcpyörään tyypillinen valinta. Runkoon mahtuu kaksi pullotelinettä.
Oiz oli parhaimmillaan vauhdikkailla osuuksilla, mutta hoiti myös kohtalaisen vaativat tunturipolut luotettavasti. Kivisimmissä laskuissa pyörä ei käyttäytynyt aivan yhtä hyvin kuin järeämpi Rock Machine.
Orbea Oiz H30
- Alurunko
- Keula Fox 32 Float Rhytm 120 tankolukituksella
- Takaiskari Fox i-Line DPS Performance 120 mm
- Vaihteet ja jarrut Shimano Deore
- Kiekot Orbea OC1 25c
- Maxxis Ardent Race 29 × 2,2 edessä, Maxxis Ikon 29 × 2,2 takana
- Ei hissitolppaa
- 13,6 kg L-koko ilman sisärenkaita
- Testikokoonpano 2 840 €