Orbea Orca Aero M21eLTD näyttää, millaisiksi ilmanvastukseltaan optimoidut maantiepyörät ovat kehittyneet. Enää aeropyörän ostajan ei tarvitse kärvistellä nousuissakaan.
Orbea Orca Aero on kaunis ja tyylikäs pyörä, joka erottuu massasta. Pyörän yleisilme on viimeistelty. Orca Aero on moderni, aerodynaaminen ja kaikkiaan upea maantiepyörä, joka tarjoaa huippuluokan suorituskyvyn ja ajomukavuuden.
Aiemmin testaamamme Orbean aika-ajo- ja triathlon-pyörä Ordu sekä Orca Aero ovat selkeästi sukulaisia. Niitä yhdistää ajettavuus kovassa vauhdissa sekä ylämäissä. Etenkään nousukykyä ei ole aiemmin pidetty aeropyörien valttina, mutta uusien mallien myötä ominaisuus on selkeästi vahvistunut ja tehnyt pyörätyypistä yleiskäyttöisemmän.
Orca Aeron runko on aeropyörien tyyliin matala ja pitkä, jolloin pyörää on helppo ajaa kovaa yläotteelta pää stemmin lähelle painaen. Aeropyörällä nopeimmassa asennossa kuski pitää kiinni jarrukahvojen päistä ja kyynärvarret ovat vaakasuorassa vähentäen ilmaa halkovaa pinta-alaa. Asennon kannalta on eduksi, että jarrukahvat ulottuvat riittävän kauas eteen Orca Aeron tapaan.
Testilenkillä pyörää ajettiin mäkimaastossa lähes 80 km/h, ja Orca Aero vakuutti sekä suurien nopeuksien vakaudella että nousuominaisuuksillaan. Pyörä on suunniteltu heille, jotka hakevat suorituskykyä, aerodynaamisuutta ja tehokkuutta.
Orca Aeron ajoasento sopii kovien wattien rutistuksiin ilmanvastus minimoiden.
TESTIPYÖRÄN SÄHKÖINEN Sram Force Etap AXS vaihtoi millintarkasti suurillakin tehoilla ja on erinomainen valinta huollon helppouden ja suorituskyvyn näkökulmasta. Levyjarrujen letkut kulkevat luonnollisesti rungon sisällä kahvoista jarruille.
Runko on valmistettu korkealuokkaisesta hiilikuidusta ja on huippupyörien nykytrendin mukainen. Keskiön seutu on erityisen jämäkkä ja runko välittää voimaa poljentasuuntaan erinomaisesti. Pysty- ja vaakaputkien suuntaan runko sen sijaan tarjoaa mukavuutta.
Suunnittelu on tehty aerodynaamisuus edellä, ja rungon alapuolella on huoltovälineille tarkoitettu nerokas säilytyslaatikko. Harjoituslenkillä laatikossa on kätevä kuljettaa paikkausvälineet ja yleistyökalu mukana, mutta kilpailuihin sen voi ruuvata nopeasti pois.
ORBEA ORCA AERO M21ELTD jakanee mielipiteitä olennaisimmin pyörän mukana tulevien kiekkojen ja Suomen heikkokuntoisille teille epäideaalin rengasvalinnan osalta. Pyörä myydään Vision 40 -kuitukiekoilla, jotka ovat tuoreimpiin kilpailijoihinsa verrattuna hiukan kapeat. Pienellä lisähinnalla profiiliksi voi valita 55-millisen version muutoin samoista kiekoista.
Maantierengas on kuviollinen ja leveydeltään 25-millimetrinen. Leveämpi kiekko mahdollistaisi paremmin Suomen rosoisille teille sopivan 28- tai jopa 30-millisen maantierenkaan asentamisen, jolloin ajokokemus pehmenisi entisestään suorituskyvyn kärsimättä.
Kun renkaan vielä asentaa ilman sisäkumia tubelessina, painoa tippuu ulkokehältä, jolloin pyörän herkkyys paranee verrattuna testikokoonpanon sisärenkaalliseen asennukseen. Vaikka pyörä on muutoin viimeistelty, olemus kärsii hieman tarvikelaatikon ja stemmin kannattimien muovisesta olemuksesta.
Kokonaisuutena Orbea Orca Aero M21eLTD sopii suorituskykyistä, mukavaa ja aerodynaamista maantiepyörää etsivälle. Vaikka pyörä on suunniteltu erityisesti kilpailijoille, se sopii toki myös vauhdikkaan harrastajan omille ajoille. Renkaat ja kiekot vaihtamalla kokemus paranee ennestään.
Samasta rungosta on saatavilla kokoonpanoja eri osilla 4 500 eurosta alkaen. Testipyörään voi vaihtaa tilausvaiheessa muutamia osia lisähintaan. Listalla on esimerkiksi voima-anturi kampisettiin 460 eurolla.
Orbea Orca Aero M21eLTD
- Hiilikuiturunko
- Jarrut ja sähkövaihteet Sram Force eTap AXS
- Vision 40 SC Disc Carbon TLR CL
- Vittoria Rubino Pro IV G2.0 TLR 700 × 25c
- 6 300 €
TEKSTI VILLE KERÄNEN