Orbea Ordu koeajossa

Lyhyesti

Pelkistetty superpyörä.

Kuvaus

Yksinkertainen on kaunista. Sanonta pätee syksyllä 2020 esiteltyyn täysin uudistuneeseen aika-ajo- ja triathlonpyörä Orbea Orduun.

Orbean mukaan Ordun aerodynamiikka on vaatinut 2 500 tuntia laskentaa. Perusrakenteeltaan ja siluetiltaan Ordu on hämmästyttävän yksinkertainen ja linjakas. Kaikki ylimääräinen on karsittu. Ylimääräisiä kaapeleita tai nippeleitä ei ole ja muutoinkin virtausta vastustavat liiallisuudet puuttuvat.

Samaa linjaa jatkaa yhden kannattimen varassa lepäävä ohjaamo, jonka korkeutta voi säätää satulan tavoin. Lepuuttajatangot kääntyvät 0–15 asteen kulmassa vaikka kesken lenkin.

Lähes kaikissa aika-ajo- ja triathlonpyörissä tangon asennon muuttaminen vaatii pyörämekaanikon taitoja ja ohjaamon purkamista alkutekijöihinsä, joten Ordun yksinkertaistettu ja silti helposti säätyvä ohjaamo on loistava. Sillä on vaivaton kokeilla pieniä muutoksia.

Pyörän mukana tulevat kansainvälisen pyöräilyliiton eli UCI-sääntöjen mukaiset tangon tikut. Ne voi vaihtaa ohjaamoon helposti. Ordu säätyy monenlaisille kuskeille heidän liikkuvuudestaan tai käytetyistä välityksistä riippumatta.

Orbean mukaan runko painaa 1 130 grammaa. Se on markkinoiden keveimpiä lukuja ja hämmästyttävän vähän levyjarrulliseksi aika-ajo- ja triathlonpyöräksi.

Tehty ajettavaksi

Aika-ajo- ja triathlonpyörät jakautuvat ajettavuudeltaan karkeasti kahtia. Tasamaanjyriä edustavat esimerkiksi Felt IA, Cube Aerium ja QuintanaRoo Prsix2. Niiden geometrian ytimessä on mahdollisimman kova matkavauhti lentokenttämäisillä teillä.

Toisaalta esimerkiksi Cervelo P5 loistaa ajettavuudessa vaihtelevilla alustoilla ja reittiprofiileilla. Orbea Ordu on ehdottomasti jälkimmäistä koulukuntaa. Pyörän ajo-ominaisuudet kovaa mutkaan ajettaessa sekä jyrkissäkin nousuissa ovat hämmästyttäviä aika-ajopyöräksi.

Voimantuotto jyrkkäänkin ylämäkeen onnistuu lähes kuin maantiepyörällä. Mutkaan paahtaessa Ordu ei epäilytä vaan pyytää lisää vauhtia. Kuskin tehtäväksi jää paketissa pysyminen, sauvoista puristaminen ja ketjun laulattaminen.

Nousujen ja mutkien ajettavuus ei ole mielestäni syönyt tasamaan kyvykkyyksiä. Suoralla ja loivassa alamäessä Orbea Ordu pysyy suunnassa eikä säikähdä sivutuulta kovassakaan vauhdissa.

Runko on ajosuuntaan juuri sopivan pehmeä vaimentaakseen tärinää. Silti kuskin tuottamien wattien välitykseen vaikuttavat putket ja keskiön seutu ovat kovaa tekoa, joten voima siirtyy tiehen tehokkaasti. Viisi tähteä näistä ominaisuuksista!

Yksinkertaisen tehokas

Orbea Ordu noudattelee pyöräsuunnittelun klassista linjaa, eikä perusrakenteessa ole mitään silmiinpistävän yllättävää.

Viime vuosina triathlonpyörissä on nähty esimerkiksi takarenkaan päälle tavarakoteloksi rakennettu purje Specialized S-Works Shivissä sekä erilaisia aerodynamiikkaa petraavia vaakaputkien paksuuksia vaikkapa QuintanaRoo Prsix2:ssa. Moneen malliin on muotoiltu erittäin leveä etuhaarukka, jossa haarukan ja renkaan väliin jää sivusuunnassa useita senttimetrejä samaisen Specializedin tavoin.

Olen klassisen koulukunnan kannattaja – varsinkin jos ratkaisuja ei ole tehty ajo-ominaisuuksien kustannuksella vaan niitä tukien. Kaarreominaisuuksia tukee mielestäni etenkin etuhaarukan rengasta nuoleva muotoilu, joka tuo myös nousukyvykkyyttä. Ylileveät haarukat kääntävät pyörän ominaisuudet herkästi tasamaan jyräksi, mikä ei sopisi vuoristoseudulta kotoisin olevan Orbean henkeen.

Aerodynamiikan takia etuhaarukan suunnitteluun on kaksi vaihtoehtoa. Haarukassa pitää joko olla niin paljon tilaa, että ilma virtaa haarukan ja renkaan välistä tai niin vähän tilaa, että rengas ja haarukka halkovat tuulta yhtenä kokonaisuutena. Huonoin vaihtoehto on puolileveä eturenkaan ja haarukan yhdistelmä, joka luo kulkua vastustavan pyörteen.

Ruokaa ja juomaa ei saa runkoon

Kritiikkiä Orbea Ordu on saanut triathlonisteilta etenkin siitä, ettei runkoon ole tehty varustelaatikkoa energiatäydennyksiä varten ja juomajärjestelmää. Täysmatkan triathlonia silmällä pitäen kritiikki voi olla etenkin aloitteleville triathlonisteille perusteltua, mutta toisaalta valinnat on tehty aerodynamiikan ja linjakkuuden säilyttämiseksi.

Lisäksi päätöksestä paistaa läpi Ordun dna. Pyörä on suunniteltu ensisijaisesti tempoajoon, jossa ajettavuus ja ketteryys ovat tasamaavauhdin lisäksi avainasemassa.

Mikäli täysmatkan triathlonilla haluaa syödä patukkaa nestemäisen ravinnon lisäksi, varustetilan puute on kieltämättä miinus, joskin patukat voi sujauttaa myös ajoasun taskuun. Pyörän huoltovarusteille on paikkansa keskiön etupuolella.

Pyörään sulautetun juomajärjestelmän voit korvata lepuuttajatikkujen väliin kiinnitettävällä juomapullolla, josta on käytettävyyden vuoksi tullut yleinen täysmatkan kisoissa. Penkin takapulloon, aero-runkopulloon ja tikkujen välissä matkaavaan pulloon kokenut kisaaja pakkaa tarpeeksi energiaa 180 kilometrin ajoon.

Kummalliset kompromissit

Kompromisseja tehdasvalmiista pyöräkokonaisuudesta löytyy yleisesti – eikä Orbea Ordu ole poikkeus.

Aika-ajopyörä on pyörätyypeistä ehkäpä kaikista yksilöllisin. Kuskit eroavat toisistaan todella paljon asennon, tehontuoton ja mieltymysten yhdistelmässä, eikä yksi pyöräpaketti voi palvella täydellisesti kaikkia tarpeita. Siksi moni valmistaja on päätynyt myymään pyöränsä ajovalmiina, joskin raaka-asetuksilla ja alumiinikiekoilla. Orbea ei ole päätynyt tähän ratkaisuun.

Hämmästystä herättävät kiekot. Testattu Orbea Ordu M20iLTD toimitetaan Vision 55 SC Disc Carbon TLR CL -kiekoilla. Ostaja ei voi valita muita kiekkoja tilalle lisähintaan kuten osassa Orbean muista malleista. Silti värin voi valita todella runsaasta paletista, joten pyörä tehdään ostajan halutessa tilauksen mukaan.

Visionit maksaisivat erikseen ostettuna noin 1 500 euroa, joten ne ovat melko hintavat. Silti ne ovat auttamatta pyörän kokonaisuuden heikko lenkki, sillä Ordussa vertailukohta on korkealla. Kiekot ovat koviin nopeuksiin pystyvälle turhan matalat, ominaisuuksiinsa nähden painavahkot ja lisäksi 19 millimetrin sisämitta ei tuo parasta aerodynaamista istuvuutta 25-milliselle saatikka 28-milliselle renkaalle.

Kiekkovalintaa selittää kaiketi Visionin valinta osakokonaisuuden toimittajaksi. Merkki on myynyt pyörään myös esimerkiksi ohjaamon.

Pyörä toimitetaan kuviollisilla Vittoria Rubino Pro IV G2.0 -kumeilla. Niiden vierintävastus on Bicyclerollingresistancen mukaan 12,2 wattia, kun kärkipään maantierenkaat pääsevät jo alle 10 watin.

Ikävä kyllä Orbea Ordua ei voi tilata yhdellä eturattaalla vaan pyörän saa vain etuvaihtajan kanssa. Etenkin vahvalle pyöräilijälle pienempi eturatas on valtaosalla reiteistä turha niin aika-ajoissa kuin triathlonissa, ja vie häneltä jatkuvasti 3–5 wattia kisanopeuksissa. Kampien pituus tarjoaa pienen spekuloinnin paikan, sillä Orbea myy Ordua vain 170 millimetrin kammilla sekä lisähintaan eri wattikampien paketeilla. Lyhemmät kammet saattaisivat mahdollistaa tiukemman asennon rennommin, koska lonkkakulma pysyisi avoimempana ja happi kiertäisi jalkoihin paremmin.

Lepuuttajat vaihtamalla ajoasennosta voi saada rennomman ja samalla lisää  tukea kovavauhtiseen mutka-ajoon. Ordun lautasen malliset matalat lepuuttajat jäävät hatariksi esimerkiksi oikeaan kulmaan asetettuihin Aerocoachin osiin verrattuna. Satula ja lepuuttajien tangot ovat laadukkaita, joskin niiden sopivuus riippuu paljon kuskin mieltymyksistä ja kehon ominaisuuksista.

Superpyörä Orbea Ordu

Orbea Ordu
Ordun ohjaamo säätyy esimerkillisen helposti.

M20iLTD on selvästi yksi triathlonin ja aika-ajon superpyöristä upean runkonsa ja hienosti säädettävän ohjaamonsa ansiosta. Varaudu kuitenkin pieneen osien viilailuun ja kiekkojen vaihtoon, mikäli haluat hyödyntää täysin pyörän ajettavuuden ja aerodynamiikan mahdollisuudet.

Orbea Ordun ajettavuus, hallittavuus, ajomukavuus, nousu- ja kaarreominaisuudet sekä aerodynamiikka ovat huippuluokkaa ja pyörän säädeltävyys huikea. Perusratkaisu toisi pyörälle täydet viisi tähteä, mutta kokonaisuuden pisteitä laskevat kompromissit, joiden tilalle ei pyörää ostaessa voi valita nopealle kuskille sopivampia osia.

  • Hiilikuiturunko | Sähkövaihteet Shimano Ultegra Di2 | Hydrauliset levyjarryt Shimano R9270 Disc | Kiekot Vision 55 SC Disc Carbon TLR CL | Renkaat Vittoria Rubino Pro IV G2.0 TLR 700 × 25c | Ohjaamo Orbea Ordu OMX ja Vision Metron TFA Carbon Aero Clip-on JS-Bend | Satula Fizik Argo Vento R5 | 8 100 €

TEKSTI VILLE KERÄNEN KUVAT ARI J. HYYTIÄINEN

Pyöräily+Triathlon 4/2021

 

Lue myös: 

Murrosvuoden koeajoilla – kevään pyöriä testissä

 

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Triathlon ja aika-ajo

Merkki

Orbea

Välineryhmä

Pyörät