ROCK MACHINE BLIZZARD TRL 90-29 muuttui uudistuksen myötä endurohenkiseksi trail-pyöräksi. Kahden vuoden takaisessa testissämme pyörän suorituskykyä painoi vaisu keula, mutta nykyisellään juuri DVO:n iskarit ovat mallin juju.
DVO Diamond D1 -keula, varsin leveä ja pitävä WTB-eturengas sekä sopivan loiva 67-asteinen keula toivat luottamusta kivisiin tunturilaskuihin. Kokonaisuutena pyörä oli alamäissä vakaa, mutta toisaalta ketteryyttä riitti syheröisille poluille.
DVO Topaz D3 -takaiskari piti renkaan luotettavasti alustassa vaativassakin maastossa polkiessa. Keskiö on korkealla, joten Rock Machine tarjoaa poikkeuksellisen paljon maavaraa.
Sekä keula että takaiskari tarjoavat runsaasti säätömahdollisuuksia, joskin niiden laaja hyödyntäminen vaatii perehtymistä ja kokeiluja. Säätöjen paljoutta ei tarvitse säikähtää, sillä perusasioillakin Rock Machinen saa valtaosaa kuskeista miellyttäväksi. Testipyörässä asetukset olivat valmiiksi sen verran kohdillaan, että pelkästään pikasäätöjä käyttäen pyörä osoittautui suorituskykyiseksi.
JOUSTON LAAJUUS säätyy keulan päältä ylimmästä rullasta kuuden pykälän verran. Ääripäinä keulan saa lähes jäykäksi nousuihin ja täyteen vaimennustilaan laskuja varten.
Toinen säädin vaikuttaa siihen, miten DVO reagoi osumiin laskuissa. Vaimennuksen alku osan voi halutessaan säätää pehmeäksi ja silti loppuosaan jää jäykkyyttä iskun vastaanottamiseen. Tällöin keula kuitenkin painuu alemmaksi eli osa laajasta joustomatkasta tulee käytetyksi.
Ylimmän rullan aktiivinen käyttö ajon aikana kannattaa ainakin, jos vaimennuksen alku on ruuvattu pehmeäksi. Vaimennuksen perustaso asetetaan tutusti iskaripumpulla. Paluuvaimennus säätyy keulan alta selkeillä naksuilla asianmukaisten merkintöjen avittamana.DVO Topaz D3 -takaiskarin ajonaikaiset säädöt ovat kolmipykäläinen jouston laajuus – avoin, napakka, nousu – sekä paluuvaimennuksen yhdeksän pykälää. Säädöistä kiinnostuneet voivat vaikuttaa myös vaimennuskäyrään.
Blizzard TRL 90-29 on trail-pyöräksi painavahko, mutta hyvän alustan ansiosta kestävyyshenkinen pyöräily ei tuntunut raskaalta. Pyörän maakontaktin ainoan selkeän miinuksen kirjasimme jyrkässä nousussa, jossa keula nousi yllättävän herkästi hapuilemaan.
Mainion alustan ansiosta Rock Machine tuntuu ajossa painoaan kevyemmältä.
Edellisestä malliversiosta Blizzard TRL 90-29:n hinta nousi lähes tuhannella eurolla ja väritys muuttui pliisusta hieman räväkämmäksi. Iskareiden lisäksi lisäraha toi Shimano XT -osasarjat, joista etenkin nelimäntäiset jarrut sopivat pyörän henkeen. XT-kahvojen muotoilu tarjosi yhdellä sormella jarruttamiseen paremman otteen kuin Orbean Deoret.
Rock Machine on nykyisin eurooppalainen merkki. Tsekkiläinen yhtiö osti perinteisen yhdysvaltalaisen brändin sen silloisen omistajan mentyä konkurssiin.
Rock Machine Blizzard TRL 90-29
- Alurunko
- Keula DVO Diamond SC D1 150 mm
- Takaiskari DVO Topaz T3 Air
- Vaihteet ja jarrut Shimano XT
- Kiekot WTB STi29 Shimano SLX -navoilla
- WTB Vigilante 2,5 × 29 edessä, WTB Trail Boss 2,4 × 29 takana
- Hissitolppa One1 Alloy
- 15,0 kg L-koko ilman sisärenkaita
- 3 800 €
Lue koko testi: Täysjousitetut maastopyörät testissä