Kuluvalle kaudelle uudistunut Salomon S/race lähestyi merkin kilpasarjaa S/labia. Molemmissa malleissa ydin on emoyhtiö Amer Sportsin omaa Innowave-kennoa sekä pohjana G5%.
S/racessa kiertojäykkyyttä tuova hiilikuitukerros on painealueilla, kun sitä on läpi suksen S/labissa. Siksi jälkimmäinen on kiertojäykempi ja hiihtäjän liikkeet välittyvät lumeen tarkemmin, mutta S/race on tekniikkapuutteille hieman anteeksiantavampi. Lisäksi eroa mallien välillä on ainakin pohjan viimeistelyssä.
Testasimme uutuutta viime kauden Nomex-ytimistä S/racea vastaan. Salomonin mukaan ytimen vaihto vakautti suksea. Hiihtotuntumana ero vakaudessa oli pieni, mikä saattoi johtua tuoreemman S/race-parin vähäisemmistä loppukiloista eli sopivuudesta hieman kevyemmälle hiihtäjälle. Suksi kuitenkin pysyi vaivatta alla myös lumella, jossa oli satunnaisia jäisiä uria.
Suksi keveni aavistuksen, käytännössä grammoja. Erojen maltillisuus ei sinällään ole yllätys, sillä nykyisissä jo pitkälle kehitetyissä suksissa kehitys tapahtuukin lähes poikkeuksetta pienin askelin. Vaikka ydin vaihtui ja sikäli kyse on uudesta suksesta, S/racessa osa rakenteesta säilyi ennallaan.
Salomon S/racea ei ole saatavana yhtä monena versiona kuin 200 euroa hintavampaa S/labia, josta löytyy universalin lisäksi transparent-malli kosteisiin keleihin sekä kylmän kelin suksi.
Kohdennukseltaan Salomon S/race onkin omimmillaan hiihtäjälle, joka haluaa laatusukset, muttei etsiä eri keleille aivan parasta luistoa useiden parien pakalla. Tällaisella suksella voi hyvin osallistua massahiihtoonkin monenlaisella lumella, kunhan tavoitteena ei ole optimoida kulkua keliin nähden erityisen liukkaalla parilla.
Vaikka S/race on mallina universal-henkinen eli ikään kuin joka kelin kulkupeli, yksittäinen suksipari ei siis ole paras joka kelille. Testipari ei myöskään kerro siitä, että jokainen kyseisen suksimallin pari olisi parhaimmillaan vastaavalla lumella.
Todennäköisimmin löydät tarpeeseesi sopivat sukset, kun kerrot osaavalle myyjälle painosi lisäksi, millaisissa keleissä ja missä paikoissa enimmäkseen hiihdät.
Testipari oli parhaimmillaan isokiteisellä lumella nollakelin kieppeillä. Kun pakkanen laski vajaaseen kymmeneen asteeseen, ilma muuttui kuivemmaksi ja säilölumen kiteet jauhautuivat pienemmiksi, suksen kulku oli suhteessa tahmeampi. Silloin se ei kerännyt loivahkon lasku myötä vauhtia verrokkipareina käyttämiemme toisen merkin lippulaivamallien tavoin.
Saimme suksen testattavaksi viime kevättalvella. Kovapohjaisella luonnonlumiladulla S/Race kulki kymmenen pakkasasteen kieppeille saakka oikein riittävästi lenkkisukseksi.
Suksien mukana tulevat Shift Race -siteet on helppo liu’uttaa kiskolleen ja siirtää eteen- tai taaksepäin myös pikaisella tauolla kesken lenkkiä. Siteiden käyttö on NNN- ja Prolink-yhteensopivista kilpamalleista ehkäpä vaivattominta.
Salomon S/racea
- Pituudet: 170–192 cm
- Hionta: SL22
- Siteet: Shift Race
- Testipari: 187 cm
- Paino: 1 260 g
- Hinta: 650 euroa siteineen





