Fazuan moottori tarjoaa nimenomaan avustusta. Trek E-Caliber ei anna millään kolmesta avustustasosta raa’an tuntuista voimaa, joten turboefektiä hakevan kannattaa valita toinen pyörä. Toisaalta etenkin pienin taso tuntuu luonnolliselta, ja hiljaiseen moottoriin yhdistettynä avustuksen saattaa jopa unohtaa.
Hetkittäin avustus tulee päälle hieman myöhässä ja joskus vasta polkemista aavistuksen keventäessä. Hyvin teknisissä ja herkissä ylämäissä avustuksen ajoitus toi jänniä tilanteita. Välillä tuntui, että avustus heikkeni tai lähes hävisi vaikka omassa tehossa, maastossa tai vauhdissa ei ollut havaittavia muutoksia. Ongelmat olivat kuitenkin pieniä, lähes tottumiskysymyksiä.
Avustustasojen säädin on oletuksena varsin herkkä, joskin onneksi herkkyyttä voi säätää tietokoneelta. Maastossa jumppaillessa pykälä saattoi vaihtua vahingossa ja etenkin hanskoilla napsauksia saattoi tulla yhden sijaan vahingossa kaksi. Epätasaisessa maastossa reippaasti ajellessa akkupaketti pääsi liikkumaan lukituksesta huolimatta ja kolisi hieman.
Pyörän takajousto vastaa viime kaudelle esiteltyä Supercaliberia. Saranapisteitä on vain yksi ohuiden hiilikuituisten takakolmion putkien joustaessa toisen saranapisteen yleensä hoitaman tehtävän verran. Trek lupaa, että ratkaisu yhdistää täysjouston ja jäykkäperän hyvät puolet. Trek E-Caliberin ajettavuus onkin hyvä. Pyörä nousee hyvinkin jyrkkiä mäkiä sekä sähkön avulla että ilman ja toisaalta kulkee iloisesti ja suhteellisen luottamusta herättävästi alaspäin. Vaikka pyörä on sähköavusteiseksi maasturiksi kevyt, paino tuo selkeää jähmeyttä avustamattomiin täysjoustoihin verrattuna, mikä tuntuu etenkin nopeaa heittelyä kaipaavissa kohdissa.
Painoon liittyy myös se, että pyörän selässä herää ”lintu vai kala” -pohdinta. Geometria, jousitusratkaisut ja pitkälti osatkin viittaavat XC-suuntaan, mutta paino tuo järeämpiä odotuksia. Vaikka E-Caliber kulkee pätevästi röykkyisessäkin maastossa, kyse ei ole varsinaisesta trail-pyörästä. Jousitus pohjaa helposti vaikka iskarit olisi säädetty tolkullisesti.
Pyörä kaipaa vauhtia herätäkseen eloon, eikä se siksi ole omimmillaan haastavimmilla kikkapoluilla. Vauhdikkaille poluille avustus tarjoaa hauskuutta etenkin kuskille, jolla nopeudet kasvavat sähkömoottorin ansiosta selvästi. Kovakuntoisimmille nopeusero voi olla niin pieni, että avustuksen tuoma jähmeys ei vastaa lisäwattien tuomaa hupia.
Fazuan erikoisuutena akun ja moottorin yhdistelmän voi tosin jättää kotiin, jolloin pyörä kevenee 2,9 kiloa. Silloin Trek E-Caliber tuntuu avustamattomalta maasturilta, joka ei ole sellaiseksi kevyt, mutta jolla ajaisi silti mielikseen kokonaisen päivän. Ajettavuudessa ero on valtava tilanteeseen, jossa moottori on mukana, muttei käytössä. Kevennetyllä versiolla keula nousee selkeästi kevyemmin.
Iskareiden lukituksen ja hissitolpan vivut ovat vaihdekahvan tapaan samassa vivustossa. Hissitolppa toimi oikein sujuvasti, mutta samaa ei voi sanoa survomista vaatineesta jousituksen lukituksesta. Sille tosin ei juuri ollut käyttöä hyvien iskareiden ansiosta. Kookkaat levyt ja jarrut eivät jätä pulaan isoissakaan mäissä.
- Hiilikuiturunko | Fazua Evation 1.0, 250 W | Akku 250 Wh | Rockshox SID Select+ 120 mm -keula | Trek IsoStrut -takavaimennus, jossa Fox Performance DPS | Shimano XT vaihteet ja jarrut | Bontrager Kovee Pro 30 -kuitukiekot | Bontrager XR3 Team Issue 29 × 2,4 | Bontrager Line Elite Dropper -hissitolppa | L-koko | 17,5 kg ilman polkimia | 10 000 €
Lue myös Sähkömaastopyörien vertailu – kolme kiinnostavaa sähköavusteista maasturia