Trek Speed Concept SLR 9 eTap 

Lyhyesti

Kovaa kauas.

Kuvaus

Trek uudisti triathlonpyöränsä täysin. Speed Concept sai levyjarrut, sähkövaihteet, rungon sisäiset varustekotelot sekä reilut säätövarat. 

Kolmannen sukupolven Speed Concept kuuluu millä tahansa mittarilla superpyöriin. Hinnat alkavat 9 600 eurosta, ja viime kesänä ajamani versio maksaa lähes 5 000 euroa enemmän.

Trek kokoaa Speed Conceptia sekä Sramin että Shimanon osilla. Kaikissa malleissa on sähkövaihteet ja hydrauliset levyjarrut. Kummallisesti yläotteen vaihdenapit eivät kuulu edes testattuun hintavimpaan Sram-malliin, joten pykäliä saattoi vaihtaa vain ohjaamon tikuista.

Triathlonpyöräksi Speed Concept on kevyt. Valmistajan mukaan huippumalli painaa M-kokoisena 8,60 kilogrammaa, vähiten hintava versio 9,55 kiloa sekä pelkkä runko haarukan kanssa ilman ohjaamoa 1,82 kiloa.

Edelliseen versioon verrattuna runko on laihtunut 180 grammaa. Toisaalta levyjarrut ovat tuoneet pyörään 170 grammaa lisää, kun huomioidaan painonsäästö kiekoissa ja haarukassa.

Peesikieltoisissa kilpailuissa ilmanvastus vaikuttaa olennaisesti vauhtiin, jota kuski voi pitää yllä tuottamallaan teholla. Ylivoimaisesti suurin osa ilmanvastuksesta ja myös sen karsimismahdollisuuksista tulee kisaajasta. Pyörävalmistajat tekevät oman pienemmän siivunsa.

Tuulitunnelissa suunnittelijat mittasivat Speed Conceptin kehitysversioita aidon kokoisen polkevan testinuken kera, kun yleisesti testit tehdään pelkälle pyörälle. Trek perustelee useita muotoja nimenomaan testinuken kanssa parhaiten toimineiksi.

Uutuus säästää kuusi minuuttia 180 kilometrin aika-ajossa kahdeksan vuotta vanhempaan edeltäjäänsä verrattuna, Trek väittää. Wateissa ero olisi 16. Mittauksia yhtiö teki eri kulmista tulevalla ilmavirralla, jotta tulokset vastaisivat todellisia tuulioloja.

Trek ei kerro laskelmassa käyttämäänsä nopeutta, mutta ilmanvastuksen merkitys korostuu vauhdin kasvaessa. Usein mainosten luvut kertovat eroista maailman huippujen nopeuksissa.

AERODYNAMIIKAN ja grammanviilauksen merkitys jää vähäiseksi, jos kuski ei pysty ajamaan koko matkaa lepuuttajilta. Ajomukavuuden takia pyörän suunnittelussa ei optimoida vain voimansiirron vaatimaa jäykkyyttä vaan myös tärinöiden vaimennusta.

Speed Conceptissa on merkin maantiepyöristä tuttu IsoSpeed-vaimennus rungossa satulatolpan alla. Satula myötäilee tärskyissä hieman taaksepäin. Ratkaisu voi kuulostaa huojuvalta, muttei ole sitä. Käytännön ajossa pyörä tuntuu siltä kuin ajaisi hieman isomman ilmatilan renkailla tai matalammilla ilmanpaineilla – eli pyörä imee hyvin epätasaisuuksia.

Kokoonpanoon kuuluvat 25 milliä leveät renkaat, mutta taakse mahtuu myös 28-millinen. Trekin Bontragermerkin 51-milliset kuitukiekot osoittautuivat helpoiksi sivutuulessakin. Pyörään voi tilausvaiheessa vaihtaa korkeamman profiilin kiekot. Koviin watteihin pystyvä superpyörän omistaja harkinnee taakse ainakin vaihtoehdoksi levyä tai korkeampaa kiekkoprofiilia.

Muut ominaisuudet eivät pitkän matkan edetessä ilahduta, jos ajoasentoa ei ole saatu sopivaksi. Trekissä säädöt ovat mainiot. Lepuuttajien paikkaa voi siirtää pituussuunnassa 50 millimetriä ja sivuttain 40 milliä. Lisäksi tikkujen pituuksissa on varaa vielä enemmän, ja niistä voi halutessaan lyhentää ylimääräisen pituuden kokonaan pois. Tolppa tuo satulalle pituussuuntaista säätövaraa 50 milliä, minkä lisäksi tulee satulan raiteiden pelivara.

Lepuuttajat tarjoavat tuen sivusuuntaan. Ratkaisu vaikutti aluksi oudolta, sillä muutos yläotteelle tuntui normaalia epävarmemmalta kaupunkisiirtymillä. Kyse oli kuitenkin sopivan liikeradan oppimisesta. Lenkin puolivälissä siirto hoitui jo itsestään. Sivuttaistuki helpotti tilanteissa, joissa voimaa piti tuottaa hetkellisesti enemmän. Ohjaamon tikut suuntautuvat ylöspäin, millä saadaan ajajan asentoa matalammaksi rentouden kärsimättä.

VARUSTEILLE JA ENERGIOILLE on tehty omat paikkansa runkoon. Vaakaputkesta läheltä ohjainkannatinta energiageelit ja -patukat saa ajaessa. Virtaviivaiseksi muotoillun juomapullon alta löytyy tiukalla salvalla sulkeutuva varustelokero.

Ohjaamoon kiinnittyy varsinaiseen juontikäyttöön tarkoitettu pullo. Sitä voi täyttää yläpinnan aukosta joko huoltopisteeltä saatavilla pulloilla tai runkokolmiossa olevasta pullosta.

Testikilometrit Speed Conceptilla jäivät vähäisiksi, sillä maahantuojalta tuli tieto pyörän ohjaamoa koskevasta takaisinkutsusta. Trek vaihtoi pyörän jo ostaneille maksutta ohjaamoa kannattelevan hiilikuituosan, sillä alkuperäinen saattoi murtua ylikuormitukseen joutuessaan.

Heti koeajon alussa kävi selväksi, että Speed Concept on ajettavuudeltaan todella vakaa, eikä huomio muuttunut rosoisella asvaltillakaan.

Testipyörän musta metallihohtoinen maalaus kimalteli auringonvalossa, ja väri näytti hieman muuttuvan katselukulman mukaan. Speed Conceptiin voi valita tilausvaiheessa lisähintaan värin laajasta valikoimasta sekä muuttaa muutamia osia mieleisekseen. Osien vaihdokset joko nostavat tai laskevat hintaa.

Runko on kansainvälisen pyöräliiton vaatimusten mukainen, joten pyörän voi säätää käytettäväksi myös pyöräilyn aika-ajossa.

Trek kertoi kesällä vaihtavansa ohjaamoa kannattelevan hiilikuituosan vahvempaan. Taustalla näkyy tikkujen pituussäätö.
Kaikissa Speed Conceptin kokoonpanoissa keskiössä on kaksi ratasta ja siten etuvaihtaja.
Trek Speed Concept
Ravintolokeron käyttö on helppoa.
Lepuuttajat tukevat käsivarsia myös sivusuunnassa.

Trek Speed Concept SLR 9 eTap 

  • Hiilikuiturunko
  • Vaihteet Sram Red eTap AXS
  • Levyjarryt Sram 
  • Kiekot Bontrager Aeolus RSL 51
  • Renkaat Bontrager R3 700 × 25c
  • M-koko 8,6 kg valmistajan ilmoittama
  • 14 500 € 

 

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

Lisätiedot
Merkki

Trek

Käyttötarkoitus

Triathlon ja aika-ajo

Välineryhmä

Pyörät