Seikkailu-urheilu on triathlonia maastossa

seikkailu-urheilu
Lukulistalle
Kirjaudu käyttääksesi lukulistaa Close

Seikkailu-urheilukilpailuja on järjestetty Suomessa 2000-luvun alusta ja viime vuosina laji on saanut lisää harrastajia. Seikkailu-urheilu sopii sekä kovakuntoisille että kuntoilijoille.

Seikkailu-urheilun päälajit ovat pyöräily, melonta ja juoksu. Kilpailussa edetään rastilta toiselle suunnistaen. Seikkailu-urheilukilpailuissa mukana voi olla myös kiipeily- tai vesitehtäviä. Kuntoilijoiden sarjoissa voi olla myös älytehtäviä.

– Tämä on triathlonia maastossa, toteaa Turku City Adventure -kilpailun ratamestari Tommi Putkuri.

Seikkailu-urheilukilpailuissa on sarjoja lyhyistä parin tunnin kisamatkoista aina pitkiin SM-sarjan kilpailuihin. Turku City Adventure -seikkailukilpailussa kisataan neljässä sarjassa. Kovakuntoisemmille ovat Night Adventure Open ja SM-sarjan osakilpailu Night Adventure Mixed. Kuntoilijoiden sarjat ovat Turku City Day ja City Sprint.

– Minä löysin mainoksen Turku City Adventuresta Facebookista, toteaa turkulainen Ami Kalliomäki. Hän osallistui raisiolaisen Mervi Markkasen kanssa Turku City Day -kilpailuun kesällä 2023.

Ami kalliomäki (vas.) ja Mervi Markkanen innostuivat seikkailu-urheilusta.

Markkanen ja Kalliomäki saivat houkuteltua kaarinalaiset Niko Valdolinin ja Veikko Mäkisen osallistumaan miesten sarjaan. Nelikko tunsi toisensa jo etukäteen, koska he ovat aiemmin treenanneet yhdessä triathlonia.

Yksilölajeja joukkueena

Seikkailu-urheilukilpailuissa kilpaillaan pareittain tai joukkueissa.

– Seikkailu-urheilun lajit ovat yksilölajeja ja siksi monet ovat tottuneet kilpailemaan yksin. Joukkue-elementti tuo uutta twistiä kilpailemiseen. Itsekin sytyn enemmän joukkueessa kilpailemisesta, Putkuri kertoo.

Kilpailijat voivat hyödyntää toistensa vahvuuksia.

– Joukkueessa parempi pyöräilijä voi tarjota toiselle tuulensuojaa, jolloin toinen pääsee helpommalla. Toisaalta vahvempi suunnistaja voi ottaa vastuuta suunnistustehtävissä. Joukkuekaveri tuo turvaa varsinkin pidemmillä matkoilla. Lähin ensiapu löytyy omasta joukkueesta, Putkuri sanoo. 

Putkuri kehottaa tutustumaan itseen ja joukkuekaveriin etukäteen.

– Kannattaa käydä lenkillä joukkuekaverin kanssa. Samalla voi vähän tunnustella millainen joukkuekaveri on väsyneenä tai sitten, kun sukat kastuvat. Omia tuntemuksia on myös hyvä miettiä. Millainen joukkuekaveri olen väsyneenä?

Aurajoen voi ylittää eristelevylläkin.

Perusvarusteilla pääsee alkuun

Yleinen käytäntö on, että ennen kilpailua kilpailijat saavat listan varusteista, joita heillä on oltava mukana.

– Me emme ostaneet mitään varusteita. Kaikki tavarat löytyivät jo valmiina kotoa, Niko Valdolin ja Veikko Mäkinen toteavat.

Markkanen ja Kalliomäki muistelevat, että he ostivat vesitiiviitä pusseja ja pyöränkumin paikkausvälineet.

– Naureskeltiin, että ostetaan nyt nämä paikkausvälineet, vaikka ei me niitä osata käyttää, Markkanen nauraa.

Niko Valdolinin (vas.) ja Veikko Mäkisen monipuolinen liikuntatausta sopii seikkailu-urheiluun.

Putkuri kertoo, että kuntoilijat pärjäävät omien sarjojensa kilpailuissa hyvin perusurheiluvaatteissa ja tavallisella maastoon sopivalla pyörällä.

– Pyörän karttatelinettä ei kuntoilijan tarvitse hankkia. Pidemmille matkoille se on ihan hyvä lisävaruste, Putkuri kertoo.

Pidemmille matkoille lähtevien kannattaa satsata varusteisiin enemmän.

– Jousitettu pyörä on hyvä ajopeli. Ajallisesti pidempiin kisoihin pitää myös ottaa syötävää ja juotavaa mukaan, jotta jaksaa kisareitin läpi, Putkuri kertoo.

Monipuolinen liikunta valmistaa kisaan

Nelikko, Markkanen, Kalliomäki, Valdolin ja Mäkinen, ovat aktiivisia liikkujia vapaa-ajallaan.

Juoksijat karttoineen starttaamassa kilpailuun. Turkoosipaitainen Mervi Markkanen vasemmalla.

– Me harrastamme juoksua, pyöräilyä ja uintia. Minä olen joskus käynyt myös kiipeilemässä, Valdolin sanoo.

Etukäteen he kävivät kokeilemassa melontaa, joka oli kaikille oudompi laji.

– Havaitsimme, että se ei ole meidän laji. Me olemme molemmat pitkiä miehiä ja kajakkiin pääseminen ja siellä istuminen ei ollut helppoa hommaa, Mäkinen ja Valdolin toteavat.

Muuten he eivät erityisemmin valmistautuneet kilpailuun.

– Jatkoimme ihan tavallista aktiivista ja monipuolista liikkumista, Mäkinen kertoo.

Kaikki valmistautuminen ei ollut liikkumista.

– Me lähetimme noin tuhat WhatsApp-viestiä toisillemme, Markkanen ja Kalliomäki muistelevat.

Melonta tuo hyvää vaihtelua perinteisimpiin kestävyyslajeihin.

Reitti ja tehtävät vaihtelevat

Seikkailu-urheilussa tarvitaan suunnistustaitoa, koska reitti etenee rastilta seuraavalle ja rastivälit suunnistetaan. Kilpailuissa voi olla myös karttaan erikseen merkittyjä reittejä, joita pitkin on edettävä.

Veikko Mäkinen ja Niko Valdolin kuvailivat suunnistustaitojaan välttäviksi.

– Turku City Day -kilpailureitti kulki Turun keskustassa ja suunnistustaitoa ei juuri tarvittu. Turun keskustan alue on meille hyvin tuttu, miehet kertovat.

Mervi Markkanen ja Ami Kalliomäki olivat aiemmin keväällä käyneet ahkerasti iltarasteilla, koska he olivat osallistumassa Venlojen viestiin pari viikkoa kilpailun jälkeen.

– Reitti yllätti, koska se oli melko raskas ja sillä oli aika paljon juoksemista, Kalliomäki toteaa.

Pyöräilyosuuksilla vahvempi pyöräilijä voi antaa vetoapua joukkuekaverilleen.

Nelikko kiittelee tehtävärastien erilaisuutta.

– Ennakkoon kalliolaskeutumistehtävä jännitti, mutta se oli yllättävän hauskaa, Kalliomäki sanoo.

Porukka kehui reitin sisäsuunnistusrastia Puropellon koululla.

– Siinä joutui olemaan tarkkana, Markkanen kertoo.

Kilpailuun osallistuvien on oltava uimataitoisia.

– Varsinaisia uintimatkoja ei kilpailuissa ole, mutta melontaa ja muita vesitehtäviä kylläkin ja siksi on oltava uimataito, ratamestari Putkuri huomauttaa.

Turku City Adventure -kilpailuissa vesitehtävänä on ollut eristelevyllä Aurajoessa melominen.

– Vesi oli alkukesällä kylmää ja siinä kastui vähän. Onneksi kisapäivänä on aurinkoinen sää niin kastuminen ei haitannut, Valdolin muistelee.

Kestävyyslajien lisäksi seikkailu-urheilukilpailussa saattaa tulla eteen kalliolta laskeutumistehtävä.

Seikkailu-urheilu sopii myös kuntoilijoille

Kilpailijoiden urheilutausta on moninainen. Mukana on ollut esimerkiksi hiihtäjiä, crossfit-harrastajia ja maastopyöräilijöitä.

Markkasen ja Kalliomäen mukaan kisapäivä oli rankka, mutta kunto kesti hyvin.

– Ensi kerralla ehkä kokeillaan ilta- tai yökisaa, jotta kisa olisi pidempi ja siinä vaadittaisiin enemmän suunnistusta, Markkanen sanoo.

Seikkailu-urheilukilpailuista löytää tietoja Seikkailu-urheiluliiton nettisivuilta. Kilpailutiedoissa kerrotaan esimerkiksi kilpailujen arvoitu suoritusaika ja mitä varusteita on oltava mukana.

– Arvioisin, että jos jaksaa juosta viisi kilometriä, vaikka välillä kävellen, niin voi ilmoittautua kilpailemaan, Tommi Putkuri arvioi.

– Seikkailu-urheilukilpailuun osallistuminen olisi minusta sopiva esimerkiksi työporukoille. Valmistautuminen ei vaadi aikaa ja välineitäkään ei juuri tarvitse ostaa, sanoo Kalliomäki.

Miehet olivat tyytyväisiä kisakokemukseen.

– Kilpailu oli oikein hyvä höntsäilykokemus, Veikko Mäkinen summaa.

Suunnistus kuuluu olennaisena osana seikkailu-urheiluun.

Ratamestari haluaa näyttää hienoja paikkoja kilpailijoille

Tommi Putkuri on Turku City Adventure -seikkailu-urheilukilpailujen ratamestari. Hän aloittaa kisaratojen suunnittelun listaamalla paikat, jotka hän haluaa näyttää kilpailijoille.

– Olen lenkkeillyt ja suunnistanut paljon Turun alueella, ja minulla on hienoja paikkoja tiedossa. Olen myös löytänyt uusia paikkoja reittejä tehdessä. Viime vuoden reitille melontarastin paikka löytyi, kun poikkesin Aurajoen sivuhaaraan Savijoelle.

Ratamestarina Putkuri haluaa tehdä kisareiteistä kokonaisuuksia.

– En halua, että kilpailijat ajavat asvalttitietä pitkin rastilta toiselle. Haluan, että matkan varrella on jotain hienoa nähtävää tai suunnistuksellinen haaste. Rata on ollut onnistunut, jos se tarjoaa vaihtelevuutta, hän sanoo.

Putkuri laatii reitit neljään sarjaan. SM-sarjan kilpailijat suorittavat enemmän kuin päiväkisan osallistujat, mutta kilpailijat voivat käyttää päivän aikana samoja rastipisteitä.

Pyörän karttateline on kätevä varuste pidemmissä kilpailuissa.

– Reitit on suunniteltava siten, että eri sarjojen kilpailijat eivät ole esimerkiksi kiipeilyssä yhtä aikaa. Aikataulut on suunniteltava tarkasti.

Kilpailureitit ovat vieneet kilpailijoita Turun seudulla muun muassa luoliin ja kellareihin. Kilpailuissa on usein mukana vesitehtävä.

– Pyrin laittamaan kunnon melontaosuuden reitille.

Putkuri on itse kilpaillut seikkailu-urheilussa sekä kotimaassa, että ulkomailla.

– Ulkomaisista kilpailuista on jäänyt erilaisia rastien toteutustapoja omaan tietopankkiin.

Kilpailureitit on suunniteltava ajoissa valmiiksi, koska yksityisiltä maanomistajilta on kysyttävä maankäyttöluvat. Luonnonsuojelualueille kilpailu ei myöskään voi mennä.

– Reittejä pohtiessani minun pitää aina miettiä myös kilpailijoiden turvallisuutta.

Putkurin mukaan Turun seudulla on paljon hienoja paikkoja. Paikallisille kilpailijoille hän yrittää näyttää uusia kohteita reittien avulla.

– TCA:n reitit ovat vuosittain käyneet Turussa olevilla ilmatorjuntabunkkereilla, ja niitä on luvassa myös ensi kesäkuun kisan reiteille, hän vihjaa.

Ratamestari kertoo, että paras palkinto on se, kun kilpailijat ovat tykänneet ja kokeneet reitin siten, kuin hän on ajatellut sitä suunnitellessaan.

Seikkailu-urheilukilpailuja 2025

28.6.2025 Strömfors X Adventure

  • Sarjat: 4 h, 4 h+, 6 h, 8 h

4.7.2025 Karhu Adventure, Pori

12.7. YKV Multisport 2025, Ylistaro

25.–26.7. Saimaa Challenge 2025, Mikkeli

2.8.2025 Marski Challenge 2025, Hämeenlinna

Lisää kisoja ja lisätiedot: seikkailu-urheilu.fi

Lue myös:

Pekka Sorjosen 20 ja 1 seikkailu-urheilun vuotta

Teksti eeva mäkinen Kuvat artturi kuja-kanto ja eeva mäkinen

Juoksija 4/2025

Vastaa