FODMAP-hiilihydraatit

FODMAP-hiilihydraatit

Tiukasti gluteenia karttavan liikkujan oireet saattavat johtua muista tekijöistä kuin gluteenista. Esimerkiksi viljat sisältävät monille suolisto-oireita aiheuttavia FODMAP-hiilihydraatteja. Niitä on myös maidossa, urheilujuomissa ja joissakin proteiinipatukoissa.

Tutkimuksissa on saatu viitteitä, että ruoansulatuskanavan ongelmat johtuvat monissa tapauksissa todennäköisimmin vehnän ja muiden gluteenipitoisten viljojen sisältämistä imeytymättömistä FODMAP-hiilihydraateista eivätkä gluteenista.

Tehdyissä sokkotutkimuksissa itsensä gluteeniherkiksi luokittelevat eivät saaneet gluteenista enemmän oireita verrattuna plaseboon. Sitä vastoin heidän oireensa vähenivät merkittävästi, kun ruokavaliosta poistettiin imeytymättömiin FODMAP-hiilihydraatteihin lukeutuva fruktaani. Fruktaania esiintyy runsaasti juuri gluteenipitoisissa viljoissa.

FODMAP-hiilihydraatteja rajoittava ruokavalio on ärtyvän suolen oireyhtymän eli IBS:n tehokas hoito, josta voi olla apua monille gluteeniherkiksi itsensä luokitteleville.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa