HCRD edessä – tärkeä aamupala ennen kisaa

Aamupala ennen kisaa

Viisas aamiainen pitää olon hyvänä ja viimeistelee suorituskyvyn. Virheelliset valinnat voivat pilata juoksun.

KYSYMYS: Mitä söisin aamupalaksi ennen puolimaratonia tai maratonia?

VASTAUS: Varmista kisaa edeltävinä päivinä, että lihasten glykogeenivarastot täyttyvät ja nestetasapainosi on kunnossa. Kisa-aamuna täydennät yön aikana vajonneet maksan glykogeenivarastot, varmistat sopivan verensokeritason ja juot sen verran, että ei ole jano.

Herkkävatsaisen kannattaa lopettaa aamupalan syöminen kolme tuntia ennen kovatehoisen puolimaratonin starttia. Maratonille – ja teräsvatsoille puolikkaallekin – riittää puolisen tuntia pienempi sulatteluaika. Liian varhain ei kannata syödä, sillä yli neljän tunnin ruokatauon aikana maksan glykogeenista ehtii kulua turhan paljon energiaksi.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot.

 Juoksija.fi digi

  • Juoksu, hiihto, pyöräily, triathlon, suunnistus
  • Liikkujan hyvinvointi ja terveys
  • Digitaaliset lehtiarkistot
  • Juoksija-kortti
  • Nettivalmentaja

Vain 9,90 €/kk

Tilaa digi Olen jo tilaaja

Vastaa