Krossari kymmenvuotiaalle

Krossari kymmenvuotiaalle
Pyörä todettiin nopeaksi ja helpoksi ajaa heti ensimmäisessä kisassa.
Lukulistalle
ClosePlease login

Poikani Miska on kiertänyt cyclocross-kisareissuillani vähän alle yksivuotiaasta ja seurannut sittemmin kisoja aktiivisesti Youtubesta. Kova hinku kippurasarven rattiin ratkesi syksyn pyörähankinnalla. 

Pari vuotta sitten ostin lapselleni ensimmäisen kippurasarvisen 24-tuumaisilla kiekoilla. Islabikesin maantiepyörään olisi voinut vaihtaa nappulakumit alle, mutta valitettavasti en löytänyt sopivia renkaita mistään. Pelkkä asfaltilla ajaminen ei tuntunut nuorta kuskia houkuttelevan. Pyörä päätyi siten myyntiin, mutta haave cyclocrossarista jäi elämään.

Miska ajoi ensimmäisen Hel Cx:n krossikisansa lokakuussa 2021 Espoon Olarissa. Kosteahko rata oli teknisest helpohko eikä suosinut Miskan täysjoustomaasturia. Se oli reitille hieman ylimitoitettu ja 12,4 kilogramman painollaan raskas erityisesti nousuissa.

Kuten arvata saattoi, kisan jälkeisenä iltana krossariprojekti pääsi myötätuuleen.

Päätavoitteiksi uudelle pyörälle asetin alhaisen painon ja oikean mitoituksen pienelle kuskille sekä isoksi plussaksi mahdollisuuden käyttää standardikokoisia 700c-kiekkoja. Jälkimmäinen avaisi Miskalle ovet isän laajaan valikoimaan kevyitä krossituubikiekkoja, gravel-kiekkoja ja erilaisia maantiekiekkoja.

Runko ja keula

Lyhyen, mutta intensiivisen selvitystyön jälkeen löysin brittiläisen junnupyöriin erikoistuneen HUP-brändin nettikaupan. Pyörän kokoonpano hahmottui varsin nopeasti.

Aihioksi valitsin HUP evo -krossirungon koossa 44 senttimetriä. Koko oli valmistajan mukaan sopiva 145-senttiselle kuskille. Runko on alumiinia, mutta varsin kevyt reilun 1 300 gramman painollaan. Mukana runkosetissä tulivat myös kuitukeula, ohjainlaakeri ja kumisovitteet vaijereiden läpivienteihin.

Rungosta löytyy myös pienempi 37-senttinen koko, jonka pitäisi soveltua 125-senttisistä kuskeista alkaen. Runkojen suurin etu pyöräilyperheissä on ehdottomasti yhteensopivuus 700ckiekkojen kanssa – junnut voivat käyttää samoja kiekkoja aikuisten kanssa.

Voimansiirto

Tärkeimpiä asioita junnukuskin osavalinnoissa ovat kahvojen sopivuus pienille käsille eri ajoasennoissa, riittävän laajat välitykset mäkiseenkin maastoon ja oikean mittaiset poljinkammet.

Kahvoissa ainoaksi vaihtoehdoksi jäivät HUP:n kaupasta löytyneet Microshiftin pienille käsille suunnitellut 11-pykäläiset vaihde-jarrukahvat. Niiden vaijerivedon välityssuhde sopi yhteen Shimanon 11-vaihteisten maastotakavaihtajien kanssa.

Taakse valitsin perusvarman Shimano XT:n. Vaihtaja käskyttää sujuvasti tiukempaa 11–32 pakkaa, mutta toimii myös 11–42 välityksillä, joten isot mäet eivät jäisi pyörän tekniikasta kiinni.

Kammiksi valikoituivat HUP:n 155-millimetriset neliskanttikammet, eteen 32-piikkinen Racefacen narrowwide-tyyppinen ratas ja paketin täydensi HUP:n titaaniakselinen keskiö. Kammet eivät olleet mahdottoman kevyet, mutta toisaalta keskiölaakerissa säästyi painoa yhden gramman verran yhdellä eurolla. Sitä olen pitänyt hyväksyttävänä painon ja hinnan suhteena grammanviilauksessa.

Neliskanttikampia voi pitää hieman kivikautisena ratkaisuna, mutta pieni tarjonta vaati kompromisseja. Pienelle kuskille oikean mittainen kampi on ensiarvoisen tärkeä. Tämä asia on monen ison merkin pienimmissä pyörissä sivuutettu kokonaan, todennäköisesti säästösyistä.

Voimansiirron viimeistelin Shimanon Ultegra-tason ketjulla. Varalle kaivelin varastosta K-Edgen ketjuohjurin, mutta testiajojen pohjalta ketjut pysyivät hienosti paikallaan ilman ohjuriakin.

Ohjaamo ja jarrut

Ohjaamossa oikea mitoitus on keskeinen, ja se onnistuu vain sopivalla tangolla. HUP:lta klikkasin ostoskoriin junnumallin 36 senttiä leveän tangon matalalla dropilla eli lähellä olevalla alaotteella ja lyhyellä reachilla, jolloin kahvat eivät ole kauhean kaukana.

Tangon kiinnitin lyhyellä 35-millisellä ohjainkannattimella. Tällä yhdistelmällä pienenkin kuskin on luonteva ajaa sekä kahvoilta että alaotteelta. Satulaksi valikoitui titaanikiskoinen junnumalli.

Microshiftin kahvojen vuoksi jarruiksi tulivat Tektron mekaaniset levyt. Harkinnassa oli myös Shimano GRX Di2 -vaihteisto sekä hydrauliset levyjarrut, mutta täyskokoiset Shimanon kahvat olivat vähän turhan isot pieneen käteen. Käytössä jarrut hillitsivät vauhtia riittävän tehokkaasti 140-millisillä jarrulevyillä ja olivat helpot asentaa ilman erikoistyökaluja.

Ajokokemukset

Pyörä osoittautui täydellisen sopivaksi mitoitukseltaan ja erittäin helpoksi ajaa. Miska ehti pyörällä Hel Cx:n Kivikon krossikisassa palkintokorokkeelle. Hän totesi kisan jälkeen pyörän menevän kuin itsestään mutaisen radan kapeissa urissa, joissa maastopyörän leveä rengas vastustaa menoa eri tavalla.

Ennakkopeloista huolimatta kahvojen toimivuus Shimanon maastotakavaihtajan kanssa oli erinomaisen tarkka. ”Toe overlap” eli etummaisen kengän osuminen eturenkaaseen tankoa kääntäessä havaittiin ilmiönä ensimmäisellä lenkillä, mutta kuski sopeutui tilanteeseen nopeasti, eikä siitä tullut ongelmaa. 

  • Alumiinirunko HUP evo Cyclocross Disc | Hiilikuitukeula | Vaihde-jarrukahvat Microshift | Takavaihtaja Shimano XT | Mekaaniset jarru Tektro | Kammet HUP 155 mm | Välitykset 32 ja 11–32, 11–36 tai 11–42 | Tanko HUP 36 cm | Ohjainkannatin HUP 35 mm | Tuubikisakiekot isän varastosta 1 320 g | Renkaat Challenge Limus Team Edition S3 | Koko 44 cm 7,8 kg ilman polkimia | 1 700 € ilman kiekkoja ja polkimia | 600 € pelkkä runko
     
Krossari kymmenvuotiaalle

Ohjaamon mitoitus voi näyttää samalta kuin aikuisten pyörässä, mutta pienet erot kasvavat suuriksi pienissä käsissä.

Krossari kymmenvuotiaalle

Sopusuhtainen kokonaisuus näyttää nopealta.

Krossari lapselle – vinkit hankintaan

 

1

Satulan oikea sijainti on lapselle tärkeämpää kuin aikuiselle, joten mitoitukseen kannattaa nähdä vaivaa. Jouduimme säätämään satulan varsin eteen ja ensimmäisten lenkkien jälkeen päivitimme pyörään New Ultimaten superkevyen hiilikuitutolpan 0 mm offsetillä, jolla satula kiinnittyy suoraan putken päälle. Huomaathan, että monet offset-tolpat voit kääntää myös triathlon-tyylisesti väärinpäin, jos satula meinaa muuten jäädä turhan kauaksi.

2

Lasten krossari 26-tuumaisilla kiekoilla voi olla muutoin hyvä valinta, mutta lapsi ei voi käyttää samoja kiekkoja vanhempien kanssa, renkaiden pito on heikompi, rullaus huonompaa, rengasvalikoima on hyvin rajallinen ja komponenteissa voi olla säästöjä väärissä paikoissa.

3

Ole tarkkana, jos harkitset aikuisten pyörämallien pienintä runkoa. Runko voi olla lapselle sopiva, mutta tarkista muiden komponenttien mitoitus. Kammet ovat usein liian pitkät, tanko ja satula liian kookkaita sekä vaihteiston välitykset riittämättömiä. Sama mitoitushaaste pätee myös pienikokoisille aikuisille.

4

Muista oikeat rengaspaineet. Miska ajoi Kivikon kisassa 0,7 baria edessä ja 0,9 baria takana Challengen Limus Team Edition S3 -tuubirenkailla. Sisärenkaat vaativat selkeästi korkeammat paineet, joten ajettavuuden kannalta litkutetut avorenkaat ja tuubit ovat parhaita.

5

Pyörän kokonaishinnaksi ilman polkimia ja kiekkoja kertyi 1 700 euroa. Osavalinnoissa voisi säästää hieman, mutta toisaalta kevyet ja herkästi toimivat komponentit ovat pienelle kuskille erityisen hyödyllisiä.

Lue myös:

Cyclocross-kisat – tunniksi krossaamaan

 

TEKSTI JA KUVAT ANTTI KUITTO

Pyöräily +Triathlon 4/2021

Vastaa