Mallorca – vuoristoa ja tasamaata

Mallorca
Lukulistalle
ClosePlease login

Vuosittain Mallorcan saarella käy peräti 150 000 pyöräilyn harrastajaa. He eivät ole valinneet treenireissun kohdettaan väärin.

Palma de Mallorcan lentoasemalla lämpötila oli 23 astetta. Se oli toisenlainen kuin neljä tuntia aiemmin lähtiessämme Helsingistä, jossa mittari näytti keväisesti lähes nollaa. Huhtikuinen aurinko lämmitti kasvojamme, ja tunsin, kuinka mielialani nousi. Tätä hetkeä olin odottanut yli kaksi korona-ajan kiusaamaa vuotta.

– Vihdoinkin täällä, sanoin matkamme vetäjälle Kari Mattilalle. Hän katsoi minuun ja hymyili tietäen, kuinka olin kaivannut pyöräleirejä Mallorcalla, jota jotkut ihan oikeutetusti kutsuvat pyöräilijän paratiisisaareksi. Olen polkenut useana vuonna Mattilan vetämillä pyöräleireillä. Edessämme oli jälleen pari viikkoa saaren pohjoisosassa Alcudiassa.

Kari Mattilalla on parinkymmenen vuoden kokemus Mallorcalla polkemisesta. Kuva Hannu Saarinen

Lentokentän parkkialueelta nousimme matkatoimiston varaamaan linja-autoon. Istuutuessani ajattelin, että oli tulossa upea loma.

Tunnin kuluttua lentokentältä lähdöstä astelin Alcudiassa hotellihuoneeseeni. Se oli pienehkö kaksio, jossa oli pieni keittonurkkaus. Parvekkeelta pilkisti Välimerta vastapäisen hotellin nurkan takaa.

Mustarastas lauloi jossain lähistöllä. Onko mikään muuttunut kahdessa vuodessa, pohdin laittaessani tavaroita kaappiin. Olin innoissani.

Omatoimisesti tai matkatoimiston avulla

Aiempien reissujen tavoin olin varannut lomani matkatoimiston ryhmämatkaosastolta. Maksoin enemmän kuin jos varaisin kaiken itse erikseen.

Ero ei kuitenkaan ole kovin suuri, kun laskee kaikki kuljetukset kohteessa ja huomioi hotellien tason ja ruokailun. Varsinkin ensikertalainen pääsee helpolla ajellessaan saaren tuntevan ryhmänvetäjän johdolla. Lisäksi matkatoimiston oppaat ovat apuna mahdollisten yllätysten äärellä.

Pyöräilijöiden suosimat hotellit löytyvät Can Pastillan alueelta, Palman lahden rannalta sekä kevään kohteestamme, saaren pohjoisosasta Alcudiasta.

Hotellia varatessa kannattaa huomioida, onko sillä oma turvallinen pyörävarasto tai saako pyörän viedä huoneeseen. Minä unohdin tarkistaa asian kevään matkaa varatessani. Siksi päädyin kantamaan pyörän kolmanteen kerrokseen portaita pitkin.

Kun ensimmäisen kerran tein pyörämatkan Mallorcalle, reissu oli viikon mittainen. Minusta se tuntui lyhyeltä, joten siirryin parin viikon reissuihin.

Tulo- ja lähtöpäivät ovat usein sellaisia, ettei pyöräilemään ehdi. Lisäksi ajosuunnitelmat voivat karsiutua sadepäivinä. Kymmenen päivän tai kahden viikon reissu mahdollistaa lepopäiviä pyöräilystä, jolloin voi tutustua saaren nähtävyyksiin.

Mallorca – vinkit pyöräilyyn

  • Varaa vuokrapyörä ajoissa, jotta saat haluamasi
  • Parasta pyöräilyaikaa huhtikuu ja toukokuun alku sekä syyskuu ja lokakuun alku
  • Hanki pyöräilykartta
  • Koe Serra de Tramuntana -vuoristo ja siellä etenkin Sa Calobra 
  • Tutustu saaren pyöräliikkeisiin

Startit aamukymmeneltä

Leiriohjelmaamme kuului kevyt ohjattu puolen tunnin aamujumppa. Sitä ennen tein puolen tunnin kevyen lenkin Alcudian lahden hiekkarannalla. Usein myös triathlonisit märkäpuvuissaan olivat matkalla mereen aamutreeneihinsä.

Aamiaisen jälkeen aamukymmeneltä kokoonnuimme hotellin eteen. Eikä porukkamme ollut ainoa. Eri kielten sekamelska täytti ilman, mutta yhteinen pyöräilyinto kuvastui kaikilta.

Noin kaksikymmentä matkalaista jakautui kahteen nopeusryhmään. Yhden lenkit olisivat pidempiä ja vauhdikkaampia, ja maisemaryhmä etenisi rennommin.

– Tärkeää on muistaa, ettei vuoristoon kannata lähteä sateisena päivänä. Silloin alamäet muuttuvat yllättävän vaarallisiksi, Mattila sanoi maanantaiaamuna, kun sateenuhka oli ilmassa.

Kevään ja syksyn lämmin ilmasto ja saaren erilaiset reitit vaativista nousuista aina helppoon maastoon tarkoittavat, että kaiken tasoiset pyöräilijät voivat nauttia saaren reiteistä.

Olin hankkinut Mallorcan pyöräilykartan. Siitä ilmeni hyvin eri reittivaihtoehtoja korkeuseroineen sekä näköalapaikat. Karttoja voi ostaa pyöräliikkeistä ja -vuokraamoista. Myös netin eri palveluista löytyy erilaisia reittivaihtoehtoja.

Monipuoliset reitit

Mallorca
Port Pollenca ja Pollencan lahti näkyvät hienosti tieltä matkalla kohti Cap Formentorin majakkaa. Kuva Hannu Saarinen

Keskiviikkona lähdin parin kaverin kanssa kohden Cap Formentorin majakkaa. Entuudestaan tiesin reitin upeaksi ja vaativaksikin.

Näkymät nousun laelta kohden Port Pollencan kaupunkia ja -lahtea ovat vaivan arvoisia.

Tie saaren pohjoiseen niemeen nousee Port Pollencasta. Jo ensimmäinen noin neljän kilometrin mittainen nousu antaa hienon tunnun siitä, mitä on polkea ylämäkeä. Näkymät nousun laelta kohden Port Pollencan kaupunkia ja -lahtea ovat vaivan arvoisia.

Valitettavasti muutama kilometri ennen Formentorin majakkaa tie oli suljettu ilmeisesti maanvyörymän takia, joten meidän oli käännyttävä takaisin.

Palasimme Port Pollencaan ja jatkoimme kohti Campanetin kirkkoa. Sinne johti miellyttävä vähäliikenteinen tie. Oikealla maiseman jylhyyttä korosti Serra de Tramuntanan vuorijono, joka komistaa Mallorcan luoteisrantaa. Campanetin kirkon edustalle toivat kuhinaa markkinat, joten jatkoimme matkaa Sa Poblan kautta hotellille.

Osaan Mallorcan junista voi ottaa pyörän mukaan. Toisena päivänä poljimme ensin Poblaan, josta jatkoimme junalla St Mariaan. Sieltä pyöräilimme Binisalemin ja Incan kautta hotellille. Näin saimme tehtyä helpon tasamaalenkin.

Perjantaina satoi. Kiertelimme Alcudian lukuisissa pyöräkaupoissa, joista saattaa löytää edullisesti erilaisia pyöräilyvarusteita. Yksi osti matka-nopeusmittarin, toinen pyöräilyasun. Minulla oli edellisiltä vuosilta sen verran varusteita, etten tarvinnut mitään.

Pyöräilijöiden kohtauspaikka

mallorca pyöräily

Mallorca pyöräily
Lluc-nousua voi tasoitella huipun suositussa kahvilassa. Kuva Hannu Saarinen

Jokaisella Mallorcan matkalla yksi kohteemme on ollut Petra, vajaan kolmen tuhannen asukkaan kaupunki keskellä saarta. Se tunnetaan fransiskaanimunkin ja lähetyssaarnaaja Fray Juniepero Serran syntymäpaikkana.

Vastaavia suosittuja paikkoja ovat Sa Calobran nousu ja reitti Selvan tai Pollencan kautta Llucin luostarille tai sen lähellä olevaan Sa Patallan huoltoaseman kahvilaan. Meille oli muodostunut muitakin lähestulkoon pakollisia kohteita kuten Alcudian lähellä Muron pieni kaupunki, jossa munkkikahvit oli ainakin kerran käytävä maistamassa.

Puiset pyöräilyopasteet kertovat matkan seuraavaan kaupunkiin.

Petran reissulla ohitimme pysähtymättä Muron kahvipaikan ja poljimme kohden Santa Margalidaa. Vain muutama kilometri Murosta kääntyi oikealle pieni viehättävä vaihteleva tie, joka johti meidät kohti Petraa.

Mallorca Petra
Petran aukio täyttyy keväisin puolen päivän aikaa pyöräilijöistä. Kuva Hannu Saarinen

Kuten tavallista, varsinkin keväisin, pyöräilijäryhmät täyttivät Petran aukion kahviloiden pöydät. Osa porukkaa joutui jopa odottamaan vapautuvaa pöytää. Tunsin kuuluvani pyöräilijöiden kansainväliseen suureen joukkoon.

Hotellille palattuamme huomasimme, että kilometrejä oli mittariin tullut vajaa 70, joten teimme Mattilan kanssa vielä parinkymmenen kilometrin lisälenkin Pollencaan. Se on ikivanha kaupunki Rooman vallan ajalta.

Liikennekulttuuri

Mallorca pyöräily
Mallorcalla autoilijat ovat tottuneet pyöräilijöiden parijonoihin. Kuva Hannu Saarinen

Ensimmäinen viikko kului joutuin. Toisen viikon keskiviikkona polkiessamme saaren viinitietä ihmettelin ääneen, kuinka hienosti autoilijat huomioivat pyöräilijät.

– Totta on, että myös onnettomuuksia sattuu. Usein alkoholilla on osuutta asiaan, Mattila vastasi.

Moni pyöräilijäryhmä ajaa Mallorcalla parijonossa. Paikalliset autoilijat eivät tee turhia tööttäilyjä, ja he malttavat odottaa pyöräjoukon takana sopivaa ohituskohtaa. Loma pyöräilysaarella kului vauhdilla. Hiukan jäi kaivelemaan, etten lähtenyt Sa Calobraan. Pieneen lahdenpoukamaan johtaa liki kymmenen kilometrin serpentiinilasku – ja palatessa sama nousuna.

Kokemuksesta tiedän, että Sa Calobra on reitti, joka hyväkuntoisen pyöräilijän kannattaa ajaa. Sinne pääsee tietysti myös lepopäivänä vuokra-autolla, mutta suosittelen, että retken tekee nimenomaan pyörällä.

Paluumatkan alkaessa Palman lentokentällä päätin, että pyöräilen Mallorcalla jälleen syyskuussa. Ehkä silloin löydän jälleen saarelta itselleni uusia mielenkiintoisia kohteita.

Oma vai vuokrapyörä?

En ole tuonut Mallorcalle omaa pyörääni, vaikka sellainenkin mahdollisuus tietysti on. Pyörän matkakulut ovat noin sata euroa. Lisäksi pitäisi olla laukku pyörälle ja koen sen pakkaamisen sekä kookkaan pyörälaukun kuljettamisen hieman hankaliksi.

Mallorcalla eri lomakohteissa on lukuisia pyöräliikkeitä ja -vuokraamoja. Varaus kannattaa tehdä reilusti ennakkoon, jotta sopivan kokoinen pyörä ei jää haaveeksi. Varsinkin keväisin pyörien kysyntä on kovaa.

Selvitä ensin, onko saatavilla haluamasi tason pyörää sopivan kokoisena. Lisäksi kannattaa sopia, otatko mukaan omat polkimet. Vuokraamot tarjoavat usein pyöriinsä lisämaksusta vakuutuksia. Mikäli ne kiinnostavat, ehdot kannattaa tarkistaa.

Matkanjohtaja Kari Mattila sopi ennakkoon Playa de Murossa sijaitsevan pyörävuokraamon kanssa, että he tuovat pyörät hotellillemme. Vuokraamon auto kurvasikin ajallaan hotellimme eteen. Vuokraamon Xavi Gil vastasi kysymyksiini purettuaan pyörät asfaltille.

– Edellinen vuosi oli koronaepidemian takia vaikea, mutta toiminta on lisääntynyt helmikuusta alkaen, hän kertoi.

Pyörien valikoimaa riittää erilaisiin käyttöihin.

– Vuokraamme myös sähköavusteisia pyöriä, mutta ne eivät ole maantielle, mies selvitti kiinnittäessään polkimiani.

Mattila uskoo, että sähköavusteisia pyöriä löytyy lopulta vuokralle muuallekin kuin maastoon. – Odota vain, sähköpyörät tulevat valtamaan vielä alaa, Mattila sanoi.

Kotoa kannattaa ottaa kypärä mukaan, ja se on pakollinen saarella. Toki niitäkin saa vuokralle.

Yksi Mallorcan tunnetuimmista ja suurimmista pyörävuokraamoista on sveitsiläinen Hurzeler, mutta löytyy monta muutakin hyvää vaihtoehtoa. Parin viikon vuokra on pyörästä riippuen noin 250 euroa.

Vuokraamissani pyörissä on ollut vararengas, mutta varaan aina myös oman sisurin mukaani.

Lähtiessään Xavi Gil kertoi olevansa katalaani. Mallorcalla moni paikka on kirjoitettu katalaaniksi, joka on myös virallinen kieli Baleaarien itsehallintoalueella.

Mattila on nähnyt pyöräilykulttuurin ja lajiin liittyvän tarjonnan parantumisen vuosikymmenten saatossa.

– Ennen pyörävuokraamoita oli vähän ja pyörien kunto oli hiukan mitä sattuu.

 

Kilpailuja

  • 312-ajo huhti-toukokuun vaihteessa
  • Puolimatkan Ironman 70.3 -triathlon huhti-toukokuun vaihteessa
  • Baleaarien kansainvälinen masters-kisa lokakuun toisella viikolla

Lue myös:

Lennolle pyörän kanssa

Teksti Hannu Saarinen Artikkelikuva Shutterstock

Pyöräily+Triathlon 3/2022

 

 

Vastaa