Pääkirjoitus: Haussa pyörämyynnin uusi perustaso 

Lukulistalle
ClosePlease login

PYÖRÄKAUPPA KASVOI koronarajoitusten seurauksena niin kiivaasti, että alan yhtiöt eivät pysyneet kyydissä. Selvitimme markkinoiden tilanteen ja kuumentumisen taustat juttuun: Kun pyörämarkkinat kuumenivat.

Kiivas kysyntä ei olisi johtanut pyörien ja komponenttien pulaan, jos se olisi koskenut vain Suomea. Pyörien ja varaosien saatavuus huononi, koska niiden kauppa kasvoi kiivaasti globaalisti.

Tilannetta pidetään yleisesti piikkinä. Siksi tuotantokapasiteettia ei nosteta palvelemaan kysyntää täysmääräisesti.

PYÖRÄLIIKKEIDEN MYYNTI on perustunut yleisesti ennakkotilauksiin, joskin etenkin hintavia malleja on täsmätilattu. Pyörien loppuessa jatkotilaukset ovat auttaneet, mutta nyt niitä ei saa osalla merkeistä ainakaan kohtuullisella odotusajalla.

Huollon ongelmina ovat uusien osaavien mekaanikkojen löytäminen sekä erikoisosat, joita ei kannata pitää hyllyssä. Kausihuoltoihin kertyy normaalikeväänäkin jonoja, mutta esimerkiksi huhtikuun alussa aikoja varailtiin Helsingissä jo toukokuun lopulle.

Kauppiaat huomioivat pyörien ja varaosien ennakkotilauksissa toteutuneen myynnin. Peräpeili ei kuitenkaan voinut kertoa uudenlaisesta tilanteesta. Millaisen kesäkauden näkymän sinä olisit piirtänyt esimerkiksi viime lokakuun alussa?

Oma lukunsa ovat pyörämerkit, jotka myyvät tuotteensa omasta verkkokaupasta. Ne saavat välittömästi tiedot loppuasiakkaan ostoksista, mikä helpottaa tuotannon ohjaamista. Silti komponenttien saatavuus aiheuttaa ongelmia myös suoramyyjille.

SÄHKÖAVUSTEISET PYÖRÄT, kaupunkifillarit ja reittien parantuminen auttoivat pyöräilyn kasvua jo ennen koronaaikaa. Pandemia motivoi ihmisiä sekä ulkoilemaan että vaihtamaan joukkoliikenteen kaksipyöräiseen. Euroopan suurkaupungeissa katuja tai kaistoja on suljettu autoilta vain pyöräkäyttöön. Suomessakin on havahduttu sujuvien pyöräreittien merkitykseen aiempaa yleisemmin, mutta tekemistä riittää. Houkuttelevat reitit auttavat päästöjen karsintaa ja kaupunkien ruuhkia sekä lisäävät liikuntaa.

Pyöräilyn luontevaa murrosaikaa kannattaa hyödyntää. Auton romutusrahan ulottaminen pyöräkauppaan sekä työsuhdepyörien veroetu ovat tervetulleita vaikka ne tulivat voimaan valmiiksi kuumentuneeseen markkinaan. Kauppiaat ja maahantuojat pääsevät ennakoimaan pyöräilyn tukitoimien vaikutusta kysyntään. Normaalisti Suomen kysyntämuutoksiin löytyisi kalustoa lisätilauksina, mutta tämän hetken niukkuus heijastuu vielä ainakin ensi vuoteen.

Maailmanlaajuisesti pyörämyynnin uusi perustaso tuskin selviää vielä 2022, mutta silloin saamme ainakin viitteitä poikkeusajan menestyjistä ja mahdollisista häviäjistä.

 

Tomi Savolainen

Pyöräily+Triathlon 2/2021

Vastaa