Look e-765 Gravel – neljän testiajon tarina

Look e-765 Gravel
Lukulistalle
ClosePlease login

Olipa kerran marraskuun lyhentyvissä päivissä testivuorossa kippurasarvinen Look e-765 Gravel, joka kuulemma antaisi ajajalleen supervoimat. Ne muuttaisivat tutun pitkän päivän ajoreitin pyöräilijän ihmemaaksi.

1. testiajo: Look e-765 Gravel maastopyörien mailla

Lookin sähköavusteisen gravelin testiajot alkoivat pimeällä mutakelillä, mutta maltoimme sentään pysyä ensin soratiellä. Ensituntuma viesti asiallisesta gravel-pyörästä. Ajopeli oli jämäkkä, mutta välitti alustan viestit ja reagoi kuten pitääkin – jo ennen kuin napsautin sähkömoottorin päälle.

Yleensä sähköavusteisia pyöriä ei tee mieli ajaa pelkin omin voimin, mutta Look on poikkeus. Siitä saa akun ja jopa moottorin pois. Vaikka ne ovat kiinni, pyörä ei tunnu tolkuttoman jähmeältä. Painava sähkötekniikka on matalalla ja sekä pyörän käsittely että vaste pyöritykseen tuntuvat luontevilta.

Alle 14-kiloisena Look e-765 Gravel erottui edukseen usein varsin painavista sähkäreistä. Pitkässä ylämäessä moottorin ja akun painon toki huomasi, mutta silloinkaan ei tehnyt mieli tilata taksia kotiin.

Kytkin pyörän kolmesta avustustasosta kevyimmän päälle. Vaivattomat polkaisut käynnistivät maltillisen hyrinän ja pyörä kiihtyi kuin putkelta polkien. Vajaat sata lisäwattia irtautuivat käytöstä hiljalleen nopeuden noustessa yli 20 kilometriin tunnissa, mutta vaiheittaista muutosta ei juuri huomannut.

Kakkostason avustuksella ajotuntemus muuttui dramaattisesti.  Parisataa wattia tuntui supervoimalta ja apu oli käytettävissä 25 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Toisinaan huomasimme pientä aaltoilua avustuksessa, mutta se ei ollut häiritsevää.

Kolmostaso oli kakkosta aggressiivisempi, tuli käyttöön aiemmin ja jyrkemmin. Silti ajotuntumat jäivät varsin yhteneviksi.

Pyörän tultua jotensakin tutuksi suuntasimme poluille, joille pelkokerrointa toivat märät juuret. Ei Look tietenkään ole täysjoustomaasturi, mutta kulku osoittautui huomattavan hyväksi. Pyörä imi juurien teräviä iskuja, mikä helpotti ajolinjan pitoa.

Tämä olikin tarpeen, sillä 37-milliset WTB Riddlerit vierivät tiellä hyvin, mutta mudassa pitoa ei ollut nimeksikään. Yhtälö renkaiden, ajokelin ja Helsingin keskuspuiston lyhyiden terävien mäkien kesken kuulosti mahdottomalta, mutta avustus muutti pelin. Kunhan pyöritin polkimia, moottori teki tehtävänsä ja Look e-765 Gravel suditteli ylös. Kolmostason rakettiavustuksella fiilis oli kuin vanhalla takavetoisella ralliautolla takarenkaan hakiessa puolelta toiselle.

Vuorottelimme testikaverini kanssa Lookin ja pitävillä renkailla varustetun avustamattoman gravel-pyörän kanssa. Jo kepeimmällä avustuksella testipyörä sileähköillä renkaillaan kulki tasaisella polulla helpommin kuin verrokki.

Pyörää ja naurua piti pidellä aisoissa yhtä aikaa.

Hankalammilla poluilla avustetun Lookin ero tavalliseen gravelpyörään kävi yhä selkeämmäksi. Pääsin mahdottomalta näyttävää mäkeä yllättävän korkealle. Sähkömoottori auttoi jo todella matalilla kampikierroksilla, mikä oli tarpeen etenkin vaativimmissa paikoissa.

Ajoimme pätkän uusiksi keskimmäisellä ja korkeimmalla avustuksella. Homma muuttuikin haastavammaksi, sillä pyörää ja naurua piti pidellä aisoissa yhtä aikaa. Hämmästyttävä peli, totesin.

Esteet ylittyivät nojaamalla ensin taakse. Sieltä voimantuotto ei ollut kaksinen, mutta moottori hoiti työn ja osuma kiveen toi tasapainon takaisin keskelle pyörää.

Mutalenkin aikana jarrut ja vaihteet olisivat herkästi vihjanneet mahdollisista ongelmista, mutta niitä emme havainneet yhtä pientä detaljia lukuun ottamatta. Jyrkkä tekninen alamäki vaati muutoinkin pitkänsutjun ajoasennon venytystä, jolloin jarruille oli aavistuksen hankala yltää. Gravelille tuollaiset paikat ovat kuitenkin aikamoista väärinpyöräilyä. Yhden eturattaan ja 11-lehtisen pakan yhdistelmä tarjosi avustuksen kanssa sopivan kulun kaikkiin tilanteisiin.

47 enimmäkseen haastavaa kilometriä lähdöstä saatoimme todeta Lookin mutakuorrutetuksi ja sen etenemiskyvyn vaikuttavaksi. Pysähdyksiä kertyi paljon, mutta silti loki kertoi keskisykkeeksi kuntoiluun viittaavan luvun 134.

Moottori ja akku irtoavat ilman työkaluja yhtenä pakettina latausta tai turvallisempaa säilytyspaikkaa varten. Lataus hoituu Lookin mukaan tyhjästä täydeksi alle neljässä tunnissa.

Look e-765 Gravel testiajolla
Lookin sähkögravelin rajoja etsimässä. Kuva Simon Hewitt

2. testiajo: Avustus käyttöön

Testiajon kohteena piti olla Reitti 2000 eli yhteensä toistasataa kilometriä ulkoilubaanoja, asfalttia ja polkua Helsingin Laaksosta. Toisin kävi, sillä Lookin avustus ei käynnistynyt. Syyksi selvisi edellisillan päivitys pyörän ohjelmistoon. Kännykkäsovelluksen mukaan kaiken piti olla kunnossa, mutta pyörä ei jakanut näkemystä.

Pyörän testiin lainannut Velosport ratkaisi ongelman, mutta aikataulun takia testireitti muuttui asfaltin ja ulkoiluteiden yhdistelmäksi.

Palautteluhenkinen pyöräily ei tuonut juuri uusia oivalluksia, joskin rengas löysi voittajansa kahdesta terävästä kivimurskeen palasesta. Litkutus olisi ratkaissut tilanteen, mutta sisärenkaan takia jouduimme vaihtotöihin.

3. testiajo: Sovellus testiin

Fazua-sovellus kertoo ajon aikana kuskin ja avustuksen watit sekä nopeuden ja arvioi akunkestoa. Navigointia käytettäessä sovellus vinkkaa, riittääkö akku perille asti.

Kuulostaa hienolta, mutta kokeilun perusteella akunkeston arvioon ei voi luottaa. Pahimmillaan avustetun matkan arvio vaihtui sadalla kilometrillä alle minuutissa. Lisäksi kuskilta mitattu teho muuttui ykskaks 200 watilla pyörityksen pysyessä ennallaan. Tämä saattaa selittää aiemmin havaitsemamme aaltoilun keskimmäisellä avustustasolla.

Sovellus ohjasi määränpäähän käännöksissä ja karttapohja tunnisti selkeän valtaosan ulkoiluteistä. Uudelleenreititykset hoituivat ripeästi, jos jostakin risteyksestä halusi ajaa eri suuntaan kuin sovellus ehdotti.

Kakkostason avustuksen ansiosta muutoksia reittiehdotukseen myös kertyi, sillä Look e-765 Gravel houkutteli kokeiluihin. Innostuin keräilemään teräviä nousuja ihan siksi, että niitä oli hauska ajaa.

4. testiajo: Kiertoreitillä

Vierailu ystävien luona 65 kilometrin päässä sopi testipyöräilyksi – mutta miksipä Lookilla ajaisi suoraan, kun voi vähän kierrellä?

Suunnittelin 110 kilometrin asfaltti- ja sorareitin, jonka ensimmäinen neljännes kuluisi tutulla Reitti 2000:lla. Polkisin napakasti, mutta nähtäväksi jäisi, riittäisikö akun lataus perille asti.

Sovellus kertoi, että tasaisella avustus jäi minimaaliseksi, mikä vaikutti hyvältä loppumatkan kannalta.

Kunnon testi alkoi jyrkkiä soranousuja sisältävällä pätkällä. Avustamattomalla maasturilla ne vaativat sekä pientä vaihdetta että tasapainoilua pidon ylläpitämiseksi. Lookilla napsautin kakkostason avustuksen, nousin putkelle ja rallattelin itseni huipulle. Nousu tuntui yhä fyysiseltä, mutta vaihde oli selvästi raskaampi kuin yleensä ja nopeus sen mukainen.

Vauhdikkaissa alamäissä piti muistaa, ettei alla ole täysjousto. Pahimpien kuoppien kiertely kuitenkin riitti, sillä Look e-765 Gravel reagoi loogisesti. Se pysyi suunnassa ja lähti hallittavaan sladiin, jos vauhtia kertyi kurviin liikaa.

Seuraavat huomiot tulivat vasta 80 kilometrin paikkeilla. Matka alkoi tuntua, joten vaihdoin toistamiseen kakkostason avustuksen jyrkähköjä asfalttinousuja sisältävälle osuudelle. Kevensin rasitusta ja evästelin ajaessani. Tunsin palautuvani sekä fyysisesti että henkisesti.

Sähkömoottori teki enemmän töitä, mikä vaati siivunsa akusta, jonka varauksen kymmenpykäläinen symboli tipahti toiseksi viimeiselle palkille. Palasin matalimpaan avustustasoon ja otin tehontuotosta päävastuun jaloilleni. Riittäisiköhän akku?

Olin edennyt kaupungista maaseudulle. Viileässä marraskuun päivässä se tarkoitti juuri jään verran viileämpää säätä. Hyvänolontunne ajosta vaihtui kerralla säikähdykseen ja tien tarjoamaan kovanpuoleiseen hierontaan. Onneksi liukkaus yllätti ylämäessä vauhdin ollessa jotakuinkin päivän matalin. Mustelmat muistuttivat huolimattomuudesta pitkään ja totesin, että talviajoilla alla pitäisi olla nastat Riddlereiden sijaan.

Pimeä ehti päämäärään ennen minua, joten sytytin ajovalot, mutta ajatus odottavasta saunasta lämmitti. Pihalla lokiin kirjautui 111 kilometriä keskisykkeellä 146. Akku ja kuski selvittivät testin. Latausta jäi jäljelle akkuun kaksi ja kuskiin ehkäpä kymmenen prosenttia.

Look e-765 Gravel Fazua-tankolaite
Fazua-moottorin tankolaite ei sovi pyörän muutoin linjakkaaseen olemukseen. Kuva Look

Kenelle Look e-765 Gravel sopii?

Lookin sähkögravel sopii pyöräilijälle, joka haluaa jakaa voimansa aiempaa pidemmälle matkalle, päästä kepeämmin eteenpäin tai nauttia avustuksen tuomista supervoimista.

Avustus tasoittaa kuntoeroja, joskin apu loppuu 25 kilometrin tuntivauhtiin. Siksi tasoitus sopii erityisesti Reitti 2000:n kaltaisille pyöräilyille, joissa keskinopeus pysyy luontevasti maltillisena eikä vauhtiosuuksia juuri ole.

Lookista voi erikoisuutena poistaa sekä akun että moottorin. Ikävä kyllä emme päässeet ajamaan pyörää kevennettynä, sillä meiltä puuttuivat sähkötekniikan tilalle tulevat peitelevyt. Ilman niitä rapa roiskuisi suoraan liittimiin. Look laskee, että avustustekniikka tuo pyörään 4,6 kg, josta 2,8 saa karsittua akun ja moottorin irrotuksella.

Jutun avauskuvasta on Look e-765 Gravelin Force-versio uusilla väreillä.

Look e-765 Gravel | Moottori Fazua 250 W, 55 Nm | Akku 7Ah, 36V (252 Wh) | Kuiturunko | Vaihteet ja jarrut Sram Rival | Shimano RS 171 -kiekot | WTB Riddler 700 × 37 | 13,6 kg | 5 800 € | Sram Force -versio Velosportissa 6 000 €

Vastaa