Jos maantiepyörään sijoittaa lähes 12 000 euroa, on toivottavaa saada rahoille vastinetta. Trek kehuu Madone SLR 9 Disc eTapia markkinoiden nopeimmaksi maantiepyöräksi. Pakkasimme Trek Madone -unelmafillarin Mallorcalle.
Trek uudisti Madone-malliston vuodelle 2019. Merkittävimmät uudistukset ovat aerodynaaminen putkimuotoilu, integroitu ohjainkannatin ja ohjaustanko, säädettävä Isospeed-vaimennus ja tehokkaat levyjarrut. Madonea saa myös vannejarruilla, mutta ajan hengen mukaisesti levyjarrut valtaavat markkinaa.
Koeajossa oli malliston lippulaiva, joskin Madone-mallien hintahaarukka on todella laaja 4 000–12 000 euroa.
Järjestimme Mallorcalla Finntriathlon-leirin, jonka aikana pyörällä ajettiin yli tuhat kilometriä. Mittariin kertyi 11 000 nousumetriä, joista valtaosa aurinkoisessa, miltei optimaalisessa säässä. Matkan kovimmalle mäkipäivälle saimme myös sadetta, mikä tarjosi testille myös haastavia oloja.
Käytin lentomatkalla Sciconin pyörälaukkua, joka mahdollistaa pakkauksen purkamatta ohjaamoa. Madonen pakkaaminen olisi ollut kohtuullisen vaivatonta vaikka ohjaamo olisi pitänyt irrottaa.
Huomionkerääjä
Ulkonäkö herättää kiinnostusta ja kerää katseita. Tiimivärinen Trek Madone korkeaprofiilisilla Bontragerin Aeolus-hiilikuituvanteilla onkin näyttävä pyörä.
Madonessa olivat alla Trekin omistaman Bontragerin R4 320 -renkaat sisärenkailla varustettuna. Vanteet mahdollistaisivat myös tubeless-asennuksen.
Trek lupaa Madonelle nopeutta, keveyttä ja sulavaliikkeisyyttä. Pyörä tarjoaa huippuluokan aerodynamiikan yhdistettynä ajomukavuuteen. Ajokokemus vahvistaa lupaukset.
Loivasti alaspäin viettävä kumpuileva ja mutkikas tie on kuin tanssiinkutsu Madonelle. Jämäkkä pyörä kiihtyy nopeasti ja kulkee mutkikkaalla tiellä kuin kotonaan.
Kiihdyttäminen on herkkää, voima välittyy reisistä pyörään suoraviivaisesti. Madone ei ole ihan kevein pyörä 7,9 kilollaan – eikä siten varsinainen mäkien erikoispyörä.
SLR 9:n voimansiirtona on Sramin huippumalli RED eTap AXS. Se on ensimmäinen langattomasti toimiva sähköisten vaihteiden osasarja, jossa on 12-vaihteinen rataspakka. Eturattaat pyörässä olivat piikeiltään 48–35 ja takana rataspakka 10–28.
AXS:n eturatasvaihtoehdot tuntuvat perinteisestä 53–39-kuskista eksoottisilta. 48–35 antaa vaikutelman kompaktikammista, mutta tarjoaa 12-pakan kanssa todella miellyttävän ajokokemuksen käyttökelpoisilla ketjulinjoilla. Kadenssi ei nouse ratapyörälukuihin reippaissakaan vauhdeissa.
Erikoismuotoiltu ketju ja ketjun pomppimista ehkäisevä takavaihtaja viimeistelevät positiivisen kokemuksen. Vaihteiston asetuksia on helppo muokata kännykkäsovelluksen avulla.
Yhdellä latauksella vaihteiston akun pitäisi kestää tuhat kilometriä. Akkujen irrottaminen, lataaminen ja paikalleen laittaminen on vaivatonta.
Levyjarrut ja vaimennus
Levyjarrut maantiepyörissä jakavat edelleen mielipiteitä. Usein kuulee kommentin, ettei levyjarruja tarvitse Suomessa. Osa pitää niiden ulkonäköä rumana, mutta yksi asia on varma: levyjarrujen jarrutusteho on mahtava.
Aiemmat kokemukseni levyjarruista maantiepyörissä rajoittuivat lyhyisiin testiajoihin. Mallorcan vaihteleva maasto tarjosi mahdollisuuden katsoa, mihin levyjarruista on.
Vaimennuksen tuomaa ajomukavuutta oppii pitämään itsestään selvyytenä.
Ryhmän vannejarrulliset pyöräilijät jäivät vauhdikkaissa laskuissa, joissa levyjarrujen parhaat puolet pääsivät esiin. Erinomainen jarrutusteho sekä mahdollisuus ajoittaa jarrutus täsmällisesti tekevät levyjarrupyörästä pitelemättömän alamäessä.
Leirin kovimmalle mäkipäivälle osunut sade testautti jarruja liukkaalla tienpinnalla kohmeisilla sormilla. Märällä kelillä levyjarrujen ylivoima vain korostuu ja ajaminen alamäessä on olosuhteista huolimatta helppoa.
Isospeed-vaimennusjärjestelmä on tullut Domanesta myös Madoneen. Runkoon yhdistetty Isospeed-erotin vaimentaa tiestä tulevia iskuja, ja takaosan vaimennusta voi säätää helposti kahden kuusiokoloruuvin avulla. Ajoin suurimman osan keskiasetuksella, joka ääripäiden kokeiluihin verrattuna tuntui toimivalta.
Vaimennukseen tottuu nopeasti, ja sen tuomaa ajomukavuutta oppii pitämään itsestään selvyytenä. Hetkellinen kokeilu toisella pyörällä tarjoaakin parhaan mahdollisen vertailukohdan vaimennukselle.
Vaimennus ei vie pyörästä jäykkyyttä, vaan ajotuntuma on jämäkkä, vaikka ohjaamo ei lähtökohtaisesti ole kaikkein jäykin. Kiriä ajaessa pyörä kuitenkin tottelee käskyjä napakasti, eikä kirin lopputulos jää pyörästä kiinni.
Hintansa veroinen Trek Madone?
Oikeaa vastausta Trek Madone SLR 9 eTapista on hankala antaa, mutta korrekti vastaukseni kuuluu kyllä ja ei.
Pienen henkilöauton verran maksavaa pyörää voi pitää järjettömän kalliina tai maksimaalisena sijoituksena ajomukavuuteen ja vauhdikkaaseen pyöräilyharrastukseen.
Lupauksensa Trek kuitenkin pitää. Kyseessä on laatupyörä täynnä nopeutta, suorituskykyä, mukavuutta ja viimeisintä tekniikkaa.
***
Trek Madone SLR 9 Disc eTap | Bontrager Aeolus XXX 6 -hiilikuituvanteet | Sram RED eTap AXS -sähkövaihteet | 7,9 kg | 11 700 €
Juttu julkaistu alunperin Pyöräily+Triathlonissa 3/2019