Lisää luottoa, roimasti rohkeutta, kiihtyvää voimaa ja haastavien ylämäkien selättämistä – toiveuntako? Ei, vaan sähköpyöräilyä! Yhä useammasta polkupyörästä löytyy nykyään moottori. Viime vuonna myydyistä pyöristä jo joka kuudes kulki sähköllä.
Rohkeutta ja ajovarmuutta
Sähköavustus liidättää teknisten maastonkohtien yli helpommin ja nopeammin kuin pelkin omin voimin. Harjoitukset toteutuvat avustuksella vaativillakin poluilla kovemmilla vauhdeilla kuin luomupyörällä. Lisääntyneen vauhdin myötä moni avustuksettomalla pyörällä tekemätön paikka menee heittämällä yli. Nopeus lisää ajotekniikan oppimista vauhdin avittamana.
Samassa ajassa ehtii ajamaan enemmän, joten toistojen määrä lisääntyy. Näin oppimiskokemuksiakin kertyy todennäköisesti taajemmin kuin luomulla polkien.
Usein sähköpyörän selässä saadut opit ja ajovarmuuden lisääntyminen siirtyvät myös avustuksettomaan pyöräilyyn. Monipuolisuus onkin valttia harjoittelussa – kaluston mahdollistaessa kannattaa vaihdella sähköavusteisen ja kevyemmän avustamattoman pyörän välillä.
Avustus mahdollistaa kevyet maastopyörälenkit ja nopeuttaa ajotekniikan oppimista.
Palauttava polkulenkki
Juuret ja kivikot yhdistettyinä mäkiin saavat pyöräilijän puuskuttamaan, sydämen pamppailemaan ja laktaatin kertymään lihaksiin. Moni kokee maastopyörälenkit paitsi hauskoiksi myös raskaiksi.
Lenkkien pitäminen leppoisina helpottuu avustuksen ansiosta. Mäkien kiipeäminen ei johda enää henkihieveriin, ja jokaisesta lenkistä ei tahtomatta kehkeydy kova tehoharjoitus. Voimien säästyessä pyöräilijä voi nauttia vauhdin hurmasta yhä pidempään, kun jaksamisen rajat eivät tule yhtä herkästi vastaan.
Renkaista pitoa
Renkaiden rullaavuus ja pito eivät kulje käsi kädessä. Sähköpyörässä voi käyttää luomua huolettomammin pitäviä renkaita, sillä ajamisen keveyttä ei tarvitse pohtia yhtä tarkoin. Hyvä pito tuo luottamusta ja rohkeutta lisäten ajamisen mielekkyyttä ja mukavuutta etenkin polkujen aloittelijoille.
Kosteilla niljakkaan liukkailla keleillä voi alle laittaa jopa alamäkiajoon tarkoitetut erityisen pitävät renkaat. Sähköavustus loppuu 25 kilometrin tuntinopeudessa, mutta poluilla sitä lujempaa mennään lähinnä helpoimmilla pätkillä sekä alamäissä, joissa avustukselle ei olekaan tarvetta. Renkaiden heikko rullaavuus häiritsee oikeastaan vain tiemäisillä siirtymillä, joilla avustuksen suurin sallittu nopeus tulee helposti vastaan.
Sähköllä ehdit kauemmas
Sähköpyörälenkkien mahdollistaman joutuisamman etenemisen ja polkemisen keventymisen myötä lenkkien matka kasvaa. Samassa ajassa ehtii entistä kauemmas. Vaikutus on suuri etenkin mäkisissä maastoissa kuten tuntureilla ja vuorilla. Sähköpyörät myös madaltavat kynnystä maastolenkeille, kun ei tarvitse murehtia omaa jaksamista. Toisaalta kovakuntoiset voivat ajaa avustamattomalla pyörällä pidempään kuin akku tarjoaa virtaa avustettuun pyörään.
Laskuja kaikkialla
Alamäkiajaminen on kasvattanut suosiotaan, ja yhä useammalta paikkakunnalta löytyy bike park vauhdinpitoon ja pyöräilijän halutessa myös hyppelyyn. Sähköavustus korvaa hyvin hissit, joten vauhdin hurmaan voi keskittyä myös muualla kuin hissikeskuksissa. Luomupyörään verrattuna sähkön avulla nouset mäkiä nopeammin ja kevyemmin. Näin voit säästää voimasi alamäkiin. Lisäksi ehdit laskea samassa ajassa useamman mäen.
Sähkön avulla helpommin ympäri vuoden
Klossit tukossa ja pyörä sutii paikallaan pehmeässä lumessa tai suossa? Ei huolta! Polkimet saattavat mennä tukkoon myös sähkärin kanssa, mutta moottori antaa pontta pyöritykseen ja rouheat renkaat tuovat kaivattua pitoa. Mahdollisten maakosketusten vähentyessä jääpallojen muodostuminen klosseihin vähenee ja suosta voi ainakin kuvitella pääsevänsä läpi hieman kuivempana.
Avustus pidentää ajokautta helpottaen pyöräilyä erityisesti lumipöpperössä. Moottori auttaa kammen pyörittämistä myös mudassa ja soilla. Vastuullinen pyöräilijä ajaa kuitenkin muodostuneen polun mukaisesti mutakoita leventelemättä.
Sähkö tasoittaa kunto- ja taitoeroja
Moottori mahdollistaa eritasoisten harrastajien ja perheenjäsenten yhteislenkit. Moni perhe on saanut pyöräilyharrastukseen uusia ulottuvuuksia, kun joko nuorimmat tai rauhallisemmin etenevät vanhemmat ovat saaneet sähköpyörän alleen.
Avustus tasaa eri-ikäisten ja -kuntoisten eroja, ja näin takaa kaikille sopivan vauhdin jokaisen säätäessä vastusta yhteiseen vauhtiin sopivaksi. Moni kokee myös taitoerojen kaventuvan. Sähkö ei kuitenkaan poista täysin ajovarmuuden ja -tekniikan merkitystä.
Ajovauhtien tasaajaksi sähköpyörät sopivat etenkin poluille sekä maastoltaan vaativaan graveliin. Esimerkiksi kimurantteja osuuksia sisältävä pääkaupunkiseudun yli sadan kilometrin Reitti 2000 saa uusia ulottuvuuksia e-alkuisella kalustolla. Siellä avustustasojen valinnoissa kannattaa tosin miettiä vauhdin ja fiilisten lisäksi akunkestoa.
Erikoispäivät
Avustus voi motivoida ajamaan yhä syvemmälle metsään ja kauemmas kairaan. Akun hyytyessä polkeminen muuttuu kuitenkin raskaaksi.
Pyöräilyyn panostaneissa keskuksissa kahviloista ja taukopaikoista alkaa löytyä latureita, joskaan palvelua ei kannata pitää missään itsestään selvänä. Lisäksi laturit ovat erilaisia eri moottorimerkeillä ja mahdollisesti jopa -malleilla. Onneksi laturit eivät ole hurjan painavia tai kookkaita vaan kulkevat tarvittaessa repussa mukana.
Virran loppumisen ehkäisemiseksi voit hyvällä syyllä pysähtyä lataamaan akkua ja itseäsi. Näytön palkkien vilkkuessa aikaa piisaa kuumalle kaakaolle ja joskus jopa pitkän kaavan lounaalle. Ota etukäteen selvää latausmahdollisuuksista ja pyöräsi latausajasta. Suunnittele reittisi huolella etenkin pitkillä erämaisilla osuuksilla.
Avustettu työsuhdepyörä
Sähköpyörien yleistymistä selittänee osittain työsuhde-etu, joka sallii pyörän hankkimisen verovapaana. Hankintahinnan ja työsuhde-etuun kuuluvien kulujen kuten huoltojen sekä mahdollisen laskennallisen koron yhteissumma saa olla enintään 1 200 euroa vuodessa. Pyörän hankintahinnan voi kuitenkin jakaa usealle vuodelle.
Moni käyttää pyöräedun juuri sähköavusteisen tai muun hintavan ajopelin hankkimiseen, jolloin edusta saa kaiken irti. Työsuhdepyöräedun perusperiaatteet määrittää laki, mutta valintaa voivat rajoittaa työnantajan tekemät rajaukset – mikäli työnantaja ylipäänsä tarjoaa väelleen edun.
Sähköpyörän miinukset
- maksaa enemmän kuin avustamaton pyörä
- painavampi, jolloin leikkisyys vähenee etenkin alamäissä
- enemmän särkyviä osia
- usein haastavampi huoltaa kuin avustamaton pyörä
- huollot ovat hintavampia, jos myös sähkötekniikka vaatii roplausta
- moottorin vääntö lisää voimansiirron kulutusta
- muiden laatupyörien tavoin sähköavusteiset ovat varkaiden suosiossa
TEKSTI SUSANNA YLINEN KUVAT TOMI SAVOLAINEN
Pyöräily+Triathlon 2/2023