Suunnistustaidon käytännön opettaminen perustuu puhumiseen ja keskusteluun. Ajatuksia suunnitelmista, havainnoista ja huomioista vaihdetaan oppimistilanteessa keskustelemalla. Koska tietoa välitetään puhumalla, on oikeanlaisella puheella ja sanavalinnoilla iso rooli taitojen kehittämisessä.
Alla on suunnistuspuheeseen liittyvä ote Kalevan Rastin suunnistaja Petri Vainion kirjoittamasta oppaasta ”Ajatuksia suunnistustaidon opettamisesta”. Opas julkaistaan painettuna Leimaus 2022 -leirillä Kuopiossa kesäkuun alussa ja se on tilattavissa Leimaus-leirin sivuilta.
Oikea puhe opettaa suunnistamaan. Suunnistuspuheen tärkein sana on “nähdä”. Osaava suunnistaja ei välttämättä edes tiedä, missä on menossa, vaan hän näkee kohteen, minne haluaa mennä. Oikeanmallisessa suunnistuspuheessa puhutaan paljon siitä, mitä nähdään, mistä se jo nähdään ja mitä halutaan seuraavaksi nähdä. Yleisesti ottaen suunnistaessa pitää pyrkiä katselemaan asioita mahdollisimman kaukaa ja moneen suuntaan.
Seuraava voisi olla oikeamallisen suunnistamisen puhetta: ”Kun saavut tuohon polun mutkaan, niin siitä näet jo tuon mäen vasemmalla etuviistossa. Sinun täytyy juosta mäen päälle, josta näet mäen huipun takana olevat kolme kumparetta. Keskimmäisen kumpareen takana on notko, jota pitkin pääset rastille. Tarkista vielä mäen päällä, että näet oikealla puolellasi suon ja vasemmalla toisen mäen huipun.”
Näkemiseen perustuvassa suunnistusmallissa näkee esimerkiksi kiven luota kumpareen, jonka luona kohta tulisi olla. Silloin suunnistajalla on vain yksi suunta, mihin jatkaa matkaa. Tämä nopeuttaa ja varmentaa suunnistamista.
Lapsen olisi hyvä kuulla useasti tällaista puhetta: ”Tuo kumparehan näkyi jo tuolta asti…” tai ”Rinteessä juostessa kivi näkyi alapuolella ja jyrkänne yläpuolella.” Tällainen katsomisesta ja näkemisestä puhuminen tarttuu lapseen, ja hänelle voi jo hyvin nuorella iällä syntyä alitajuntainen ymmärrys katsella maastossa kauas ja oikeita asioita.
Puhe ja asioiden sanoittaminen on muutenkin tärkeä osa oppimisprosessia. Ihanteellista on saada lapsi kuulemaan ja puhumaan itse paljon, miten suunnistetaan ja miten karttaa luetaan ja tulkitaan. Tämäkin onnistuu parhaiten, kun suunnistusharjoituksen rata käydään huolellisesti läpi ja keskustellen jokainen radan kohta, mitä siinä nähdään ja mitä siinä pitää tehdä.
Ajatuksia suunnistustaidon opettamisesta -opas toimii Leimaus 2022 -leirin pedagogisena taustamateriaalina. Aiheeseen liittyvät podcast-jaksot sekä webinaaritallenne ovat kaikkien kiinnostuneiden katseltavissa ja kuunneltavissa Leimaus-leirin sivuilta. Toivottavasti näiden materiaalien myötä mahdollisimman moni seuraohjaaja saa inspiraatiota ja uusia ajatuksia omaan ohjaustyöhönsä.
Hannu Airila, Leiri-isäntä
Leimaus 2022 -leiri
Lue myös:
Kohti Leimaus leiriä: Inspiraatiota lasten opastamiseen
Kohti Leimaus leiriä: Opitaanko virheistä?
Suunnistaja 3/2022