Suunnistajabrändi – työtä vai sattumaa?

suunnistaja
Suunnistus näkyy ja kuuluu eri medioissa yhä enemmän. Viestiliiga on osaltaan kasvattanut suunnistajien näkyvyyttä ja tätä etua voisi hyödyntää paremmin. Kuva Marko Kantaneva
Lukulistalle
ClosePlease login

Urheilijabrändi on mielikuva urheilijasta. Hyvin rakennetulla brändillä on suora vaikutus urheilijan arvoon sponsorimarkkinoilla. Suunnistajien henkilöbrändeillä olisi tilaa ja mahdollisuuksia kasvaa, ja tässä työssä kaikkien tahojen panos on tärkeä.

Millaisia kommentteja olet saanut, kun olet kertonut olevasi suunnistaja? Oletko saanut kuulla tarinoita armeijasta, koulun liikuntatunneilta tai Jukolasta? Nämä kommentit antavat paljon vastauksia siihen, miten suunnistus nähdään, eli millainen on suunnistuksen brändi.

Sama ajatus pätee myös urheilijan henkilöbrändiin: Se on mielikuva, joka muilla urheilijasta on. Urheilijabrändiä rakennettaessa onkin valtavasti etua, jos tuntee itsensä, oman lajinsa sekä molempiin liitetyt mielikuvat.

Brändimielikuvia on mahdollista muokata, vaikka niitä ei voikaan täysin kontrolloida. Omilla valinnoilla, sanoilla ja teoilla voi vaikuttaa omaan urheilijabrändiinsä, ja ehkä myös oman lajin sekä yhteistyökumppaneiden brändeihin. Suunnistus tuntuu ainakin Suomessa kärsivän itsetunto-ongelmista, sillä lajin sisällä ei tunnuta uskovan sen oikeasti kiinnostavan muita.

Kuitenkin kestävyysurheilua arvostetaan edelleen, GPS ja juoksukamerat tuovat viihteen kotisohville, luontoliikunta on kasvava trendi ja Jukola on yksi Suomen suurimmista urheilutapahtumista. Suunnistuksessa ja suunnistajissa on valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia, jonka esiin saaminen vaatii työtä, päättäväisyyttä ja rohkeutta korottaa panoksia.

Vaatimustaso kasvaa

Suunnistus muuttuu monien muiden lajien tapaan entistä kansainvälisemmäksi, kilpailu kovenee ja urheilijan taustatiimistä olisi hyvä löytyä muutakin kuin valmennusosaamista.  Maailmanmestariksi ei enää harjoitella päivätöiden ohella eikä huippusuunnistajan maastopankiksi riitä pohjoismaissa reissaaminen.

Voittavia ominaisuuksia tai motivaatiota ei voi rahalla ostaa, mutta siitä huolimatta raha näyttelee suurta roolia nykypäivän huippu-urheilussa. Rahaa on mahdollista hankkia monella tavalla, mutta suomalaisessa yksilöurheilussa sitä tehdään käytännössä sponsorituloilla. Tältäkin osin kilpailu on koventunut eikä pelkkä logopaikka arvokisamenestyjänkään paidassa ole tae sopimuksen syntymiselle.

Sponsorien hankinnassa kannattaa pyrkiä kauaskantoiseen ja molempia osapuolia hyödyttävien yritysyhteistöiden rakentamiseen. Niitä miettiessä on syytä ymmärtää, että yritysten tavoitteena on tuottaa voittoa myymällä tuotteita tai palveluja ja yhteistyökumppanuuksien tulee auttaa siinä. Tässä yhtälössä urheilijan on mahdollista lisätä brändin sekä sen tuotteiden tunnettavuutta ja kiinnostavuutta.

Uusi brändi ja tuote pitää saada ihmisten tietoisuuteen rummuttamalla sen olemassaoloa, mutta pelkkä logo ei välttämättä vakuuta ostajaa tuotteen erinomaisuudesta. Ostopäätökseen vaikuttavat enenevissä määrin myös yrityksen arvot ja niistä viestiminen, jossa arvonsa selkeästi esiin tuova urheilija voi olla ratkaisevan tärkeä viestinvälittäjä.

Tuotatko sisältöä itsellesi vai yleisöllesi?

Vaikka urheilijabrändiä on järkevää rakentaa urheilijan ja hänen persoonansa ympärille, ei kuvia, päivityksiä ja tarinoita tehdä hänelle vaan hänen yleisölleen. Itsensä tuntemisen jälkeen seuraavaksi tärkein kysymys onkin ”Ketkä ovat tai voisivat olla kiinnostuneita minusta, tekemisestäni ja ajatuksistani?”

Urheilijan kannattaa erityisesti keskittyä tuottamaan sisältöä, joka tuo jotain arvoa hänen seuraajilleen. Heille voi tarjota mahdollisuuden nauraa, innostua, oppia uutta tai samaistua.

Ihmiset haluavat edelleen kuulla tarinoita, kokea tunteita ja kuulua johonkin. Urheilija voi tarjota faneilleen tätä kaikkea kertomalla heille avoimesti unelmansa ja tavoitteensa sekä jakamalla reittinsä niitä kohti.

Sosiaalinen media tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia kertoa tarinaa omin sanoin ja omilla ehdoilla, mutta kisakuva silloin tällöin ja tulosten kertominen ei vielä saa ihmisiä kokemaan olevansa osa urheilijan matkaa. Tarvitaan aktiivisuutta, vuorovaikutusta sekä itselle luonnollinen tapa viestiä, sillä tekemällä tehty sisältö ei saa aikaan toivottuja reaktioita.

Oman tarinan jakamiseen on tarjolla jatkuvasti kasvava määrä erilaisia viestintäkanavia, joista on tärkeää osata valita itselleen ja kohderyhmälleen sopivimmat ja hyödyntää niitä taitavasti. Vaikka sosiaalisesta mediasta puhutaan kaikkialla, lehtijutut tavoittavat edelleen varmemmin isoja yleisöjä.

Viestiliigan haastattelu kannattaa käyttää kertomalla jotain mitä yleisö ei jo tiedä. “Tein pari pientä virhettä enkä ole ihan varma kaikista reitinvalinnoista” -kommentti on jo kuultu riittävän monta kertaa.

Jututtamalla junioreita rastiviikolla, neuvomalla aloittelijaa kuntosuunnistuksissa tai laittamalla kannustavan kommentin pettymyksestä kertovaan somepäivitykseen luot kokemuksia, jotka muistetaan ehkä vielä kiikkustuolissa. Ennen kaikkea kohtaa ja auta ihmisiä.

Juho Ylinen

Urheilijabrändi voi vähentää menestyspaineita

Sometan eli olen olemassa, koska miten muuten nykyaikana kukaan tietäisi olemassaolostani? Hieman kärjistetysti tuntuu, ettei vaikkapa suomenmestaruuksien voittaminen tuo nykyaikana riittävästi kiinnostusta ja arvoa potentiaalisten yhteistyökumppaneiden silmissä, jolloin menestynyt urheilija jää ison haasteen eteen. Kuinka rahoitan ja mahdollistan kehittymisen Suomen tasolta kansainvälisen tason kärkikastiin?

Urheilijabrändin luominen ei ole jokaisen urheilijan kohdalla ehdottomuus ja varma reitti kilpailumenestykseen. Koen sen kuitenkin olevan askel kehittymiseen urheilijana. Jos urheilijalta löytyy motivaatiota kehittää omaa urheilijabrändiään, on hänellä todennäköisemmin motivaatiota pyrkiä parantamaan myös kilpailumenestystään.

Monesti urheilijat kokevat varmasti tietynlaista painetta menestyä jonkun yhteistyökumppanin silmissä, jotta tämä yhteistyö saisi jatkoa ja urheilijanpolku olisi hieman vähemmän juurakkoinen. Luomalla urheilijabrändiä voi monissa tapauksissa tätä painetta saada vähennettyä, kun kaikki ei ole kiinni pelkistä kilpailutuloksista. Tärkeää on kuitenkin kokea olevansa arvostettu juuri urheilijana, eikä pelkästään somevaikuttajana.

”Olisin voittanut, jos en olisi pummannut kahta minuuttia tuolla!” Mikäli tuon spekuloinnin saisi urheilijan päättäväisyyteen urheilijabrändiä kohtaan, pystyisi taitoa harjoittamaan ehkä hieman laadukkaammilla etelänleireillä tai paremmilla kompasseilla.

Suurin haaste urheilijabrändin luomisessa on ainakin omalla kohdallani perisuomalainen ujous tai oman kiinnostavuuden vähättely.

Mukavinta jokaisen kohdalla on tehdä ja myös jakaa sitä omaa juttua, jonka kautta brändin luominen tulee puoliksi itsestään. Urheilijabrändi tuntuukin muodostuvan sitä kautta luonnollisesti. Nykyisistä huippu-urheilijoista Remi Lindholm on loistava esimerkki tästä. Remi tekee asiat urheilussa omalla tavallaan ja jakaa tekemistään avoimesti. Hän ei tunnu pelkäävän arvostelijoita eikä negatiivisia kommentteja. Tämä yhdistettynä raakaan harjoitteluun ja tuloksena on ammattiurheilija kaikilla vaadittavilla osa-alueilla.

Instagram: @juhoyl

Karoliina Ukskoski 

Kiiltokuvien kääntöpuoli kiinnostaa

suunnistajaItselläni pääväylä urheilijabrändäykseen ja itseni ilmaisemiseen on sosiaalinen media. Olen visuaalinen ihminen, joka pitää valokuvaamisesta ja tunteiden sanoittamisesta, joten erityisesti Instagram on ollut minulle luontevin kanava käyttää.

Pidän itse sanaa ’urheilijabrändi’ ehkä hieman luotaantyöntävänä. Instagram on minulle enemmänkin kuvapäiväkirjani, jonka jaan myös muille. Vaikka olen aika tarkka mitä someeni julkaisen, en silti voisi sanoa olevani kovinkaan suunnitelmallinen tai varsinaisesti miettiväni omaa ”brändiäni”. Olen tarkka julkaisujen laadusta – en niinkään siitä, että laskelmoisin, mitä on kannattavaa julkaista.

Haluan tehdä somea omilla ehdoillani ilman että se on liian suuri rasite sekä pitää sen oman näköisenä ja aitona.

Aitoudella en tarkoita, että filtterit ja poseeraaminen olisivat kiellettyä, vaan että pystyn seisomaan kirjoittamieni asioiden takana ja haluan kertoa myös kiiltokuvien kääntöpuolisesta elämästä.

Saman aitouden pyrin pitämään myös yhteistyökuvioissani. Haluan yhteistyökumppaneikseni yrityksiä, joiden kanssa arvot kohtaavat ja joiden tuotteista oikeasti pidän. Tällöin myös itse yhteistyö sujuu saumattomammin, kun omia sanojaan ei tarvitse miettiä miten päin ne asettaa, vaan kumppania on helppo tuoda esille edustavasti.

Välillä someen postaaminen ja omien asioiden jakaminen saattaa tuntua jopa pelottavalta. Useamman kerran syke on ollut koholla painaessani julkaise -nappia, mutta oikeastaan joka kerta vaikeista asioista kertoessani olen saanut vain hyviä kokemuksia vastineeksi.

On ollut ilahduttavaa kuulla tuoneensa apua ja voimia seuraajille, jotka ovat saattaneet kamppailla samanlaisten haasteiden kanssa kuin itse. Olen ollut myös todella otettu monista keskusteluista, joita ihmiset ovat halunneet kanssani jakaa.

Yhteistyökumppaneita hakiessa nykyään sosiaalisen median numerot merkitsevät usein enemmän kuin tulokset. Lukujen kasvattaminen isoin harppauksin ei kuitenkaan ole mitenkään yksinkertaista enkä ainakaan itse ole vielä löytänyt tähän oikoteitä.

Välillä myös tuurilla on osuutta, kuinka somen algoritmit tarjoavat julkaisujasi ja kuinka numerot kehittyvät. Sosiaalisen median aikakausi onkin omalla tavallaan uuvuttavaa. Kuinka olla kiinnostava, hauska, menestynyt ja näyttävä samaan aikaan niin hyvin, että erotut tuhansien muiden joukosta ja sinua haluaisivat seurata muutkin kuin sukulaiset?

Vaikka urheilijat usein nähdäänkin sankareina, aitous ja haavoittuvuus tekee sinusta samaistuttavan ja sitä monet kaipaavat ja pitävät mielenkiintoisena. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä somea ja se siitä tekeekin samalla helpon ja vaikean.

Instagram: @karoukskoski

Vinkkejä!

…urheilijalle itsensä brändäämiseen ja sosiaalisen median tekemiseen

  1. Pyydä apua: Kaikkea ei tarvitse tai edes kannata osata itse, ja yhdessä tekemällä on helpompi huomioida erilaisia näkökulmia.
  2. Tee valinta paljonko olet valmis käyttämään aikaa brändäykseen sekä sen hyödyntämiseen, ja aseta brändillesi sen mukaiset tavoitteet.
  3. Inspiroidu muista, mutta muista että olet itsenäsi riittävän kiinnostava. Anna muiden nähdä aito itsesi.
  4. Ole aktiivinen ja osallistu keskusteluun niin somessa kuin sen ulkopuolellakin.

…seuralle urheilijoiden auttamiseksi ja hyödyntämiseksi seuran toiminnassa

  1. Panostakaa viestintään, tehkää sitä porukalla ja vastaanottajien ehdoilla. Nykypäivän viestintää ei tehdä yksin.
  2. Henkilöt kiinnostavat enemmän kuin organisaatiot, joten hyödyntäkää urheilijoitanne ja heidän kanaviaan toimintanne ja tapahtumienne markkinoinnissa.
  3. Olkaa oikeassa kohtaa valmiita maksamaan osaamisesta ja hyvin tehdystä työstä, ja arvostakaa urheilijoiden vaivannäköä myös brändin ja julkisuuden eteen.
  4. Miettikää, mitä voitte rahan lisäksi tarjota urheilijoillenne: Löytyykö seurasta kontakteja paikallisiin yrityksiin, osaamista viestinnästä tai kanava, jota urheilijat saavat käyttää omien sponsoriensa esiintuonnissa?

…suunnistuksen seuraajalle suunnistajan tukemiseksi

  1. Seuraa kilpailuja, kannusta urheilijoita ja uskaltaudu myös juttusille. Anna kuitenkin urheilijoille rauha harjoitella ja valmistautua kisoihin kunnioittamalla heidän toiveitaan.
  2. Seuraa, kommentoi, tykkää ja jaa urheilijan sisältöä sosiaalisessa mediassa. Seuraajien aktiivisuudella on iso merkitys julkaisujen näkyvyyteen ja monet sponsorit ovat kiinnostuneita nimenomaan tästä näkyvyydestä.
  3. Tuo urheilijaa esiin omissa verkostoissasi: Kerro kaverille kiinnostavista kilpailuista, ehdota sopivaa urheilijaa podcast-vieraaksi, lehtijuttuun tai yhteistyökumppaniksi.
  4. Ostaessasi urheilijan suosittelemia tuotteita, kerro siitä yritykselle esimerkiksi kaupassa tai somessa. Yritykset ovat kiinnostuneita siitä miksi asiakas valitsi juuri tietyn tuotteen, ja urheilijan mainitseminen jää varmasti mieleen.

Teksti Mirka Suutari Kuvat Marko Kantaneva

Suunnistaja 6/2022

Vastaa