Lazer Strada Kineticore -kypärän sisäpinta koostuu lohkoista, joiden on tarkoitus murtua iskun voimasta. Kehittäjät saivat idean autoista, joihin rakennetaan onnettomuuksissa rikkoutuvia ja siten törmäysenergiaa sitovia alueita. Kineticore-nimen saanut tekniikka tuo vastaavia hyötyjä kuin kypärissä yleistynyt MIPS. Ne suojaavat pyöräilijää kiertoa sisältäviltä iskuilta. MIPS-kypärät ovat menestyneet hyvin turvallisuustesteissä.
Kineticorea on useissa Lazerin malleissa, joista testasimme kohtuuhintaisen Strada-maantiekypärän. Se sai Virginian teknillisen yliopiston kypärätestissä viisi tähteä, joskin jäi tarkemmassa pisteytyksessä useista merkin MIPS-malleista.
Päässä Strada tuntuu ihan normaalilta kypärältä eli lohkomuotoa ei huomaa. Kineticore mahdollistaa esteettömämmän ilman virtauksen päätä tuulettamaan kuin MIPS-levyt. Aika-ajoja varten kypärään voi ostaa tuuletusreiät tukkivan sileän Aeroshell-kuoren.
Törmäysturvaa parantavat tekniikat tuovat usein kypärään grammoja. Stradan paino on kohtuullinen ja osuu yksiin esimerkiksi viime vuonna testaamamme Giron saman hintaluokan MIPS-mallin kanssa. Stradan punnitustulokseen tosin mahtuu kookas ja kätevä telaketjumainen koon säädön mekanismi takaraivon kohdalla kypärän ulkopinnalla. Lazer myy kypärää useina eri väreinä.
Lazer Strada Kineticore
- 340 g XL-koko | 110 €
Lue myös:
Maastopyöräilyvarusteet – testissä Giron kypärä ja ajohanskat
Pyöräily+Triathlon 2/2022