Lazer Strada Kineticore

Lyhyesti

Kineticore haastaa MIPS-suojauksen.

Kuvaus

Lazer Strada Kineticore -kypärän sisäpinta koostuu lohkoista, joiden on tarkoitus murtua iskun voimasta. Kehittäjät saivat idean autoista, joihin rakennetaan onnettomuuksissa rikkoutuvia ja siten törmäysenergiaa sitovia alueita. Kineticore-nimen saanut tekniikka tuo vastaavia hyötyjä kuin kypärissä yleistynyt MIPS. Ne suojaavat pyöräilijää kiertoa sisältäviltä iskuilta. MIPS-kypärät ovat menestyneet hyvin turvallisuustesteissä.

Kineticorea on useissa Lazerin malleissa, joista testasimme kohtuuhintaisen Strada-maantiekypärän. Se sai Virginian teknillisen yliopiston kypärätestissä viisi tähteä, joskin jäi tarkemmassa pisteytyksessä useista merkin MIPS-malleista.

Päässä Strada tuntuu ihan normaalilta kypärältä eli lohkomuotoa ei huomaa. Kineticore mahdollistaa esteettömämmän ilman virtauksen päätä tuulettamaan kuin MIPS-levyt. Aika-ajoja varten kypärään voi ostaa tuuletusreiät tukkivan sileän Aeroshell-kuoren.

Törmäysturvaa parantavat tekniikat tuovat usein kypärään grammoja. Stradan paino on kohtuullinen ja osuu yksiin esimerkiksi viime vuonna testaamamme Giron saman hintaluokan MIPS-mallin kanssa. Stradan punnitustulokseen tosin mahtuu kookas ja kätevä telaketjumainen koon säädön mekanismi takaraivon kohdalla kypärän ulkopinnalla. Lazer myy kypärää useina eri väreinä.

Lazer Strada Kineticore 

  • 340 g XL-koko | 110 €

 

Lue myös:

Maastopyöräilyvarusteet – testissä Giron kypärä ja ajohanskat

Pyöräily+Triathlon 2/2022

Lisätiedot
Käyttötarkoitus

Kypärät

Merkki

Lazer

Välineryhmä

Pyöräily