Orbea Laufey H10 

Lyhyesti

Pito tuo luottamuksen.

Kuvaus

Jäykkäperäksi Orbea Laufeyn ajaminen on vaivatonta. Tuhtien renkaiden ilmatila mahdollistaa satulasta ajon yllättävän isojen röykkyjen yli. Vetopito on mainio. Vaikutelmaa täydentää pysty, mutta tasapainoinen ajoasento.

Orbea suunnitteli Laufeyn keulan loivaksi ja satulaputken varsin pystyksi. Yhdistelmä vaatii pyörältä varsin pitkän akselivälin, mikä ei haitannut ajotuntumaa mutkaisillakaan poluilla.

Satulaputken kulma on levossa 75 astetta ja pyörällä ajaessa jyrkempi, sillä keula joustaa kuskin nojatessa tankoon. Asento mahdollistaa tehokkaamman voimantuoton kuin loivemmalla satulaputken kulmalla. Etu korostuu nousuissa, sillä eturenkaan kontakti alustaan säilyy paremmin myös jyrkemmissä kohdissa.

Keulan kulmaksi Orbea kertoo 65,5 astetta, joskin jäykkäperällä ajaessa kulma kasvaa hieman myös keulassa. Kiilopäätä ympäröivät tunturipolkujen laskut Laufey hoiti vakaasti.

H10 ON LAUFEYN keskimmäinen malli. Yli 2 000 euron pyörissä yleisimpien Foxin ja Rock Shoxin sijaan Orbea on valinnut keulaksi Marzocchi Bomberin. Brändi on tosin nykyisin Foxin omistuksessa ja Bomber Z2 on heidän suunnittelijoidensa työtä.

Oikea öljyvaimentimen puoli on tekniikaltaan yksinkertaisempi ja helpommin huollettava kuin Foxin omal la nimellä myytävissä keuloissa. Ratkaisun vaikutus huoltoväliin ei tullut ilmi lyhyessä testissä. Vasemmalla puolella ilmajousi on yhtenevä Fox Float -mallien kanssa.

Kunhan säädöt olivat jotakuinkin kohdillaan, Bomber vaimensi 140 millimetrin joustomatkalla kivikot, eikä se notkunut poikkeavasti helpoilla osuuksilla kiihdytellessä. Keulan toiminnan kunnollinen vertaaminen yleisempiin kilpailijoihin vaatisi testaamista samassa tai ainakin vastaavassa pyörässä, mikä on Laufey H10 -mallia harkitsevalle hyvä asia. Selkeät heikkoudet olisivat tulleet esiin ilman verrokkiakin.

ALUMIINIRUNKO ja perustason kiekot tuovat pyörään painoa. Vaaka näyttää lähes 14 kiloa eli poluille sopivan täysjouston verran. Kiihdytyksissä tuntuivat myös 2,6-tuumaisten renkaiden lisägrammat.

Testirenkaat oli litkutettu eli asennettu ilman sisureita, mitä suosittelemme kaikkiin maastopyöriin mutta etenkin jäykkäperiin. Sisärenkailla paineet pitäisi pumpata kovemmiksi läpilyöntien aiheuttamien rengasrikkojen välttämiseksi. Matalammat paineet tuovat ajoon mukavuutta, pitoa ja polulla usein myös ripeyttä, sillä pehmeämpi rengas mukautuu maastoon paremmin.

Orbeassa on paikat kahdelle pullotelineelle. Viistoputkessa on tyypillisen kahden sijaan kolme ruuvin paikkaa, mikä tuo säätövaraa pullon sijoitteluun sekä saattaa hyödyttää esimerkiksi runkolaukkujen kiinnityksessä. Takakolmiossa ei ole kiinnityspisteitä.

Testaamamme Laufey on parhaimmillaan peruskestävyyslenkeillä ja rauhallisessa retkeilyhenkisessä ajossa, mutta ripeään ajoon pyörää pitää käskyttää.

Näyttävän kullanhohtoisen värin lisäksi Orbea H10 on saatavilla harmaana ja mustana. Joitakin pyörän osia voi vaihtaa lisähintaan mieleisekseen tilausvaiheessa.

Orbea Laufey H10 

  • Alumiinirunko 
  • Keula Marzocchi Bomber Z2 140 mm
  • Vaihteet ja jarrut Shimano Deore M6100 ja SLX M7100 
  • Kiekot Orbea OC1
  • Maxxis Rekon EXO ja Forekaster EXO 29 × 2,60 
  • Hissitolppa OC2 
  • L-koko 13,7 kg ilman sisärenkaita 
  • 2 180 €

Orbea Laufey

Lue myös:

Rock Machine Avalanche

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

Lisätiedot
Merkki

Orbea

Käyttötarkoitus

Maastopyörät

Välineryhmä

Pyörät