Taloudellinen ajotapa vaatii taitoa ja kokemusta. Lue ohjeet ryhmäajoon, voit vähentää energiankulutustasi sekä tuoda pyöräilyyn lisänautintoa ja toivottua vauhtia.
TEKSTI CHRISTIAN SELIN KUVA SHUTTERSTOCK
Pyöräilysuoritukset voivat olla kestoltaan äärimmäisen pitkiä. Peruslenkkikin kestää usein 3–5 tuntia, ja lisäksi erilaiset ultramatkat ovat tällä hetkellä muodissa useissa lajeissa.
Monet tekijät – vaikkapa sääolosuhteet, maasto, välineet ja tankkaus – vaikuttavat pitkiin suorituksiin. Kaikkia seikkoja on mahdotonta itse säädellä, mutta siihen, kuinka energiatehokkaasti ajat, pystyt lähes poikkeuksetta vaikuttamaan. Voit tietysti todeta, että hiljempaa ajamalla kuluu vähemmän energiaa. Uskoakseni jokainen, joka nauttii pyöräilystä tavoitteellisesti, haluaa myös edetä mahdollisimman kovaa.
Miten energiankulutukseen sitten käytännössä pystyy vaikuttamaan? Miten on mahdollista, että kaksi hyväkuntoista pyöräilijää käyttää eri määrän energiaa ja voimia identtisen suorituksen aikana? Tässäkin on kyse taidoista ja kokemuksesta.
Käytän esimerkkinä kuntoajoa ja sen eri tilanteita, mutta osa ohjeista soveltuu muunkinlaiseen pyöräilyyn. 3–4 tunnin suoritukseen mahtuu satoja kiihdytyksiä, jarrutuksia, vaihteiden vaihtoa, satulasta irti polkemista, satulasta polkemista, rullaamista, kaartamista, väistämistä, lähellä piti tilanteita. Jokainen tapahtuma kuluttaa energiaa – kyse on siitä, miten vähällä energiankulutuksella näistä tilanteista selviät.
Ohjeet ryhmäajoon
1 Sijoitu oikein ryhmässä
Iso ajajaryhmä elää koko ajan. Ryhmän kärjessä tehdään rajusti töitä ja taistellaan ilmanvastusta vastaan. Ryhmän keskivaiheilla hyödynnetään maksimaalisesti peesi ja päästään noin 30 prosenttia helpommalla.
Ryhmän häntäpäässä saadaan myös peesihyöty, mutta haitariliike jarrutusten ja kiihdytysten seurauksena on merkittävästi suurempi. Näin ollen jokainen jarrutus ja kiihdytys on rajumpi kuin ryhmän kärjessä tai keskellä.
Ohjeet ryhmäajoon alkavat aktiivisella ajopaikan haulla. Oikealla sijoittumisella on mahdollista minimoida turhat jarrutukset ja kiihdytykset.
2 Hyödynnä muiden vauhtia
Iso ryhmä on myös siinä mielessä hyvin mielenkiintoinen, että oman paikan säilyttäminen vaatii itse asiassa koko ajan pientä työskentelyä. Jos pyöräilijä ei pidä alati huolta asemansa säilymisestä, hän havahtuu jossain kohtaa porukan häntäpäästä. Vasemmalta ja oikealta noustaan koko ajan lähemmäksi kärkeä, ja porukan keskellä ajava pyöräilijä tulee huomaamattaan toistuvasti ohitetuksi.
Miten oman aseman sitten pystyy säilyttämään mahdollisimman taloudellisesti? Paras tapa on pitää koko ajan silmät auki ja aistit hereillä ja muistaa, että kymmenen pientä vauhdinlisäystä on taloudellisempaa kuin yksi usean minuutin kertapuristus. Kun huomaat pyöräilijän tai letkan, jonka vauhti on aavistuksen kovempi kuin omasi, hyödynnä ryhmän peesi ja nouse sen mukana lähemmäksi kärkeä.
Tässäkin on hyvä olla todella tarkkana. Jos tavoitteena ei ole irtioton tekeminen, kannattaa letkasta jäädä pois ennen kuin huomaat olevasti vetojuhtana.
3 Ennakoi ja valitse oikea vaihde
Nyt olemme säästäneet aimo annoksen energiaa porukassa ajaessa, ja on aika miettiä muiden energiasyöppöjen selättämistä. Kolmas vinkki koskee oikeiden välitysten eli vaihteiden hyödyntämistä. Katse kannattaa pitää myös siinä, mitä tuleman pitää, eikä keskittyä pelkästään käsillä olevaan hetkeen. Edessä oleva mäki, kaarre, lasku, tai peltoaukea vaativat kaikki sopivaa ennakointia.
Hyvin kokenut pyöräilijä tekee tätä kaikkea tiedostamattaan, mutta lajin saloja vasta opettelevan on syytä miettiä tarkoin, mikä on seuraavaan tilanteeseen sopiva välitys. Kaarteeseen tullaan yleensä kovaa ja tehdään tehokas jarrutus. Kiihdytykseen sopiva välitys pitää olla valittuna jo ennen kuin kaarretaan.
Pyörän ollessa kallellaan ei voi polkea ja sen jälkeisessä kiihdytyksessä menetät energiaa, jos ryhdyt vasta silloin paniikissa etsimään sopivaa vaihdetta.
4 Opettele jarruttamaan oikein
Tämä vinkki on yksi kaikkein merkittävimmistä energiansäästäjistä, mutta samalla ehdottomasti vaativin. Sanonta “jarru on vauhdin surma” pitää paikkansa myös pyöräilyssä.
Ryhmässä ajettaessa suurin ero kokeneen ja kokemattoman pyöräilijän välillä tulee juuri jarrujen käytössä. Kokenut pyöräilijä jarruttaa vain tarvittaessa ja silloinkin mahdollisimman vähän. Kokematon tekee tasaisesti tarpeettomia jarrutuksia ja joutuu niiden seurauksena myös kiihdyttämään useammin.
Tehokas jarrujen käyttö vaatii opettelua. Suosittelenkin harjoittelemaan jarruttamista turvallisessa ympäristössä niin paljon, että todella tiedät oman pyöräsi pysähtyvyyden ja jarrujen tehokkuuden. Vasta sen jälkeen voit ryhtyä säännöstelemään jarrujen käyttöä ryhmäajossa.
Miten se sitten tapahtuu? Ryhmä elää koko ajan, ja vauhti on epätasainen. Pieni liikehdintä on kuitenkin suurelta osin sellaista, ettei jarruja ole pakko käyttää. Jos edellä ajava hiljentää, seuraa sitä lähes poikkeuksetta kiihdytys.
Taitava pyöräilijä osaa lukea näitä ryhmän liikkeitä ja välttää tarpeettomat jarrutukset tai hyödyntää edellä menevän hiljentämisen asemansa parantamiseen.
Vielä yksi tärkeä huomio. Pyri välttämään viimeiseen asti seisten jarruttamista. Niitäkin tilanteita tulee, mutta on erittäin riskialtista jarruttaa silloin, kun painopiste on korkealla.
5 Hyödynnä aerodynaaminen ajoasento
Nyt olemme päässeet jo pitkälle. Sijoitumme oikein ryhmäajossa, hyödynnämme muiden ajajien peesiä, valitsemme oikean ja tilanteeseen sopivan vaihteen ja vältämme turhaa jarruttamista.
Haluan silti muistuttaa vielä yhdestä seikasta. Ohjeet ryhmäajoon päättyvät nimittäin ilmanvastukseen. Sen merkitys pyöräilyssä on todella suuri. Ryhmässä ajettaessa sen merkitys on paljon pienempi, mutta pitkäkestoisen suorituksen aikana tulee väkisin tilanteita, joissa joudut halkomaan tuulta.
Silloin on syytä muistaa, että matala ajoasento vähentää merkittävästi energiankulutusta. Tämä koskee myös niitä tilanteita, joissa tuntuu, että pyörä kulkee kevyesti. Silloinkin aerodynamiikalla on suuri merkitys.
Matalaan ajoasentoon pitää totutella harjoituslenkkien aikana, jotta ajaminen tuntuu luontevalta ala-asennosta.
Julkaisimme jutun alunperin Pyöräily+Triathlonissa 3/2014.