Täysjousitetut maastopyörät testissä

Täysjousitetus maastopyörät testissä
Lukulistalle
ClosePlease login

Testasimme kaksi kiinnostavaa täysjousitettua maastopyörää. Mukana testissä olivat kohtuuhintainen Orbea Oiz H 20 ja kovaan ajoon suunniteltu Rock Machine Blizzard TRL 90-29.

Kestävyyskuskin budjettipeli

ORBEA OIZ H30 tarjoaa hyvän vastineen rahalle ja sopii kohtuuhintaista xc-henkistä maastopyörää hankkivalle. Orbean osavalinnoissa näkyy kohtuuhintaisen pyörän tavoittelu, mutta valinnat ovat tarkoituksenmukaisen toimivia. Esimerkiksi vaihtajat ovat nykyisin niin hyviä, että Deore hoitaa tehtävän asiallisesti. Ainakin röykkyisillä tunturipoluilla eurot tuntuivat paremmin käytetyiltä ketjuohjuriin kuin jos Orbea olisi luopunut siitä ja valinnut vaikkapa XT-vaihtajan.

Täysjoustoisen maasturin hankinnassa kannattaa huomio kiinnittää runkoon, iskareihin ja kiekkoihin, sillä niiden päivittämiseen kuluu eniten rahaa. Esimerkiksi vaihtaja vaihtuu helposti ja kohtuuhintaan.

Tilausvaiheessa Orbeaan voi valita muutamasta osasta toisen vaihtoehdon lisähintaan. Testipyörään olikin ruksittu 45 euron rengaspäivitys.

Harkita kannattaa perustason kiekkojen vaihtoa kevyempään DT Swiss X 1900 -pariin kohtuullisella 230 eurolla, sillä ero tuntuu kiihdytyksissä ja nousuissa. Orbeassa ei ole vakiona hissitolppaa, mutta sen saa pyörätilaukseen 114 eurolla. H30-mallin alumiinirungon väritystä ei voi valita laajasta värikartasta hintavampien versioiden tavoin, mutta tarjolla on sentään kolme vaihtoehtoa.

Orbea-Oiz-H30
Maxxis Ikon rullaa hyvin ja tarjoaa osaavalle kuskille riittävästi pitoa yleiskäyttöön. Mudassa sekä märillä kivillä ja juurilla pidon rajat tulevat kuitenkin vastaan.
Orbea-Oiz-H30 täysjousitet maastopyörät testissä
Fox Rhytmiin voi huoletta asentaa selvästi leveämmän renkaan kuin testiajojen Maxxis Ardent Race 29 × 2,2.
Orbea Oiz H30 täysjousitetut maastopyörät testi
Orbea on suunnitellut Oizin takaiskarille paikan osittain rungon sisään.

ORBEA ON SPEKSANNUT EUROJA aivan oikein iskareihin. Foxin budjettikeula Rhytm 120-millin joustomatkalla sekä runkoon osin upotettu Fox DPS Performance -takaiskari osoittautuivat suomalaisille poluille kestävyysajoon sopivaksi pariksi. Takaiskari ja Orbean linkustot ansaitsivat erityismaininnan, sillä ne tarjosivat hienosti vetopitoa myös jyrkissä nousuissa ja otetta riitti sekä putkelta että satulasta.

Mainio takaiskari tuo Orbeaan suorituskykyisyyttä.

Fox ei tee halpiskeuloja, joten budjettimainintaa pitää tulkita. Rhytm on merkin hintavampia keuloja hieman painavampi, mutta silti alle kaksikiloinen. Paluuvaimennus säätyy Rhytmin alapäästä yksinkertaisesti käsin pyörittämällä samalla tavalla kuin merkin hintavammissa keuloissa.

Tähän juttuun testatussa Canyon Grand Canoyn:ONissa keulasta oli versio, jossa joustoa voi säätää portaittain yläosasta. Orbeassa keulan lukitus hoituu tangosta, mutta muutoin joustoa ei voi säätää ajaessa. Riippuu kuskista, kumpi ratkaisu toimii paremmin. Vaimennuksen perussäätö hoituu Rhytmissä tutusti iskaripumpulla.

Renkaat ovat xc-pyörään luontevan miedosti kuvioidut ja hyvin rullaavat, mutta nykyajatuksiin kapeat. Hieman kookkaamman kuvion renkaat toisivat kuitenkin lisää luottamusta märkiin päiviin. Testiin pyörä toimitettiin asianmukaisesti litkutettuna eli ilman sisärenkaita. Peruskiekotkin sopivat tubeless-asennukseen.

VAIKKA AJOASENNON tunnistaa xchenkiseksi, H30-malli ei ole liian kisakireä vaan hintaluokkaansa sopien helposti lähestyttävä. 13,6 kilon paino on euroihin nähden täysjoustoksi kohtuullinen ja viilautuu pienemmäksi kiekkojen vaihdolla.

Oizista löytyy myös varsinaisia rallimalleja, joissa ajoasento on aggressiivisempi ja painoa on pudotettu hiilikuiturungolla sekä tinkimättömillä osavalinnoilla. Numeroon 4/2019 testasimme Oiz M10 TR -mallin, joka oli pari kiloa kevyempi kuin Oiz H30 ja asennoltaan selvästi hyökkäävämpi.

Trail-pyöriin tottuneelle Oizin 74-senttinen tanko voi tuntua kapealta vaikka onkin xcpyörään tyypillinen valinta. Runkoon mahtuu kaksi pullotelinettä.

Oiz oli parhaimmillaan vauhdikkailla osuuksilla, mutta hoiti myös kohtalaisen vaativat tunturipolut luotettavasti. Kivisimmissä laskuissa pyörä ei käyttäytynyt aivan yhtä hyvin kuin järeämpi Rock Machine.

  • Orbea Oiz H30 | Alurunko | Keula Fox 32 Float Rhytm 120 tankolukituksella | Takaiskari Fox i-Line DPS Performance 120 mm | Vaihteet ja jarrut Shimano Deore | Kiekot Orbea OC1 25c | Maxxis Ardent Race 29 × 2,2 edessä, Maxxis Ikon 29 × 2,2 takana | Ei hissitolppaa | 13,6 kg L-koko ilman sisärenkaita | Testikokoonpano 2 840 €

Kovaan ajoon suunniteltu

Täysjousitetut maastopyörät testissä

ROCK MACHINE BLIZZARD TRL 90-29 muuttui uudistuksen myötä endurohenkiseksi trail-pyöräksi. Kahden vuoden takaisessa testissämme pyörän suorituskykyä painoi vaisu keula, mutta nykyisellään juuri DVO:n iskarit ovat mallin juju.

DVO Diamond D1 -keula, varsin leveä ja pitävä WTB-eturengas sekä sopivan loiva 67-asteinen keula toivat luottamusta kivisiin tunturilaskuihin. Kokonaisuutena pyörä oli alamäissä vakaa, mutta toisaalta ketteryyttä riitti syheröisille poluille.

DVO Topaz D3 -takaiskari piti renkaan luotettavasti alustassa vaativassakin maastossa polkiessa. Keskiö on korkealla, joten Rock Machine tarjoaa poikkeuksellisen paljon maavaraa.

Sekä keula että takaiskari tarjoavat runsaasti säätömahdollisuuksia, joskin niiden laaja hyödyntäminen vaatii perehtymistä ja kokeiluja. Säätöjen paljoutta ei tarvitse säikähtää, sillä perusasioillakin Rock Machinen saa valtaosaa kuskeista miellyttäväksi. Testipyörässä asetukset olivat valmiiksi sen verran kohdillaan, että pelkästään pikasäätöjä käyttäen pyörä osoittautui suorituskykyiseksi.

JOUSTON LAAJUUS säätyy keulan päältä ylimmästä rullasta kuuden pykälän verran. Ääripäinä keulan saa lähes jäykäksi nousuihin ja täyteen vaimennustilaan laskuja varten.

Toinen säädin vaikuttaa siihen, miten DVO reagoi osumiin laskuissa. Vaimennuksen alku osan voi halutessaan säätää pehmeäksi ja silti loppuosaan jää jäykkyyttä iskun vastaanottamiseen. Tällöin keula kuitenkin painuu alemmaksi eli osa laajasta joustomatkasta tulee käytetyksi.

Ylimmän rullan aktiivinen käyttö ajon aikana kannattaa ainakin, jos vaimennuksen alku on ruuvattu pehmeäksi. Vaimennuksen perustaso asetetaan tutusti iskaripumpulla. Paluuvaimennus säätyy keulan alta selkeillä naksuilla asianmukaisten merkintöjen avittamana.DVO Topaz D3 -takaiskarin ajonaikaiset säädöt ovat kolmipykäläinen jouston laajuus – avoin, napakka, nousu – sekä paluuvaimennuksen yhdeksän pykälää. Säädöistä kiinnostuneet voivat vaikuttaa myös vaimennuskäyrään.

Blizzard TRL 90-29 on trail-pyöräksi painavahko, mutta hyvän alustan ansiosta kestävyyshenkinen pyöräily ei tuntunut raskaalta. Pyörän maakontaktin ainoan selkeän miinuksen kirjasimme jyrkässä nousussa, jossa keula nousi yllättävän herkästi hapuilemaan.

Mainion alustan ansiosta Rock Machine tuntuu ajossa painoaan kevyemmältä.

Edellisestä malliversiosta Blizzard TRL 90-29:n hinta nousi lähes tuhannella eurolla ja väritys muuttui pliisusta hieman räväkämmäksi. Iskareiden lisäksi lisäraha toi Shimano XT -osasarjat, joista etenkin nelimäntäiset jarrut sopivat pyörän henkeen. XT-kahvojen muotoilu tarjosi yhdellä sormella jarruttamiseen paremman otteen kuin Orbean Deoret.

Rock Machine on nykyisin eurooppalainen merkki. Tsekkiläinen yhtiö osti perinteisen yhdysvaltalaisen brändin sen silloisen omistajan mentyä konkurssiin.

Täysjousitetut maastopyörät testissä
DVO Topaz T3 -takaiskari tarjoaa suorituskykyä ja runsaasti säätövaraa.
  • Rock Machine Blizzard TRL 90-29 | Alurunko | Keula DVO Diamond SC D1 150 mm | Takaiskari DVO Topaz T3 Air | Vaihteet ja jarrut Shimano XT | Kiekot WTB STi29 Shimano SLX -navoilla | WTB Vigilante 2,5 × 29 edessä, WTB Trail Boss 2,4 × 29 takana | Hissitolppa One1 Alloy | 15,0 kg L-koko ilman sisärenkaita | 3 800 €

Lue myös Sähkömaastopyörien vertailu – kolme kiinnostavaa sähköavusteista maasturia

TEKSTI JA KUVAT TOMI SAVOLAINEN

Vastaa