Erik Huotari huomasi, että satulat rajoittavat ajomukavuutta ja aerodynaamisen ajoasennon rakentamista. Hänen kokeiluistaan syntyi minimalististen satuloiden mallisto. Mistä Ramusseatissa on kyse?
Erik Huotarin Pelle Peloton -ura alkoi vuonna 2017. Aukollisetkaan satulat eivät tuoneet triathlonpyörällä sellaista ajomukavuutta, johon hän oli tottunut maantiepyörällä. Huotarin maantiepyöräilytkin alkoivat tosin satulan kanssa tuskaillessa. Hän osti pomonsa vanhan maantiepyörän ensimmäisellä palkallaan kyseisistä töistä kymmenisen vuotta sitten. Yli sadan ajokilometrin Tour de Helsingin jälkeen Huotari koki, että tunto ei meinannut palautua haaroväliin.
– Mietin, että onkohan tämä normaalia, Huotari kertoo.
Hän hankki Spezialiced Romin -satulan. Se oli leveä verrattuna moneen muuhun valmistajaan.
– Mukavuus muuttui paljon. Ei pyöräilyn kuulu olla semmoista, että hermot ovat pinteessä jalkovälistä.
Aluemyyntipäällikön työssään ortopedisia implantteja valmistavassa yrityksessä Huotari oli perehtynyt luita mukaileviin levyihin ja ne toivat ideoita satulaan. Hän mietti lantion luiden anatomiaa ja niiden läheisyydessä olevia pehmytkudoksia, joita ei pitäisi murjoa satulalla.
Teollisena muotoilijana työskentelevä serkku neuvoi suunnitteluohjelman käyttöön. Ensimmäiset versiot syntyivät omalla 3d-tulostimella ja olivat karun näköisiä.
– 5–6 versiota pyörähti äkkiä tyyliin versio per lenkki, sillä aina piti parantaa, Huotari kertoo.
Istuinluille tehty
Tilaa Juoksija.fi digi. Saat rajattoman lukuoikeuden kaikkiin Juoksija.fi:n artikkeleihin, mukaan lukien lehtien lehtiarkistot ja treeniohjelmat.
9,90 € / kk
Haluatko lukea koko artikkelin?
Juoksija.fi digi
Kirjaudu
Rekisteröidy